گزارش اقتصادنیوز از گودهای پرخطر تهران

تعیین تکلیف گود بابک زنجانی+عکس

کدخبر: ۳۶۴۵۸۲
اقتصادنیوز: پاییز ،سال 92 بود که ترک های عمیقی در خیابان ایران زمین خبرساز شد.گود بزرگی که بعدها به گود بابک زنجانی معروف شد ،باعث تخلیه این خیابان شد و موضوع گودهای پرخطرعمیق برای مدتی مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت.
تعیین تکلیف گود بابک زنجانی+عکس

به گزارش اقتصادنیوز،گود ایران‌زمین پیش از انقلاب گل‌فروشی و بازارچه و بخشی از آن هم، پارکینگ اختصاصی بود. ابتدا مجوز آن برای واحد تجاری ٥ طبقه بود، اما بعد با مجوز‌های کمیسیون ماده ٥ برج ٢٧ طبقه هم به آن اضافه و عملیات بارگذاری یک مجموعه بزرگ تجاری آغاز شد.

اما بامداد یک صبح پاییزی ریزش آوار مردم شهرک غرب از خواب پراند و  چند روز بعد پروژه متوقف شد.

 ٢٥ آذر همان سال شورای‌عالی معماری و شهرسازی، با استناد به این‌که پروژه در پهنه R٢٣١ طرح تفصیلی واقع شده که مربوط به بافت مسکونی ارزشمند است، مجوز کمیسیون ماده ٥ را باطل کرد.

به جز گود ایران‌زمین، بابک زنجانی دو گود دیگر هم برای تهران به ارث گذاشته است که در حال حاضر مسئولیت این گودها با وزارت نفت است . گودی در منطقه یک که امروز محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از آن بازدید کرد .

photo_۲۰۲۰-۰۹-۳۰_۲۰-۱۶-۱۱

گودی که سبز شد

در خیابان آقابزرگی رو به روی کافه‌ای دنج ،کارگاه ساختمانی متروکه ای است . گود بزرگی که درختانی زیادی در آن سبز شده اند و نشان می دهد سال‌ها است کسی به این کارگاه پا نگذاشته است .

قرار است این گود اولین گودی باشد که با خاک پر می شود ،  این هفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هشدار جدی به مالکان گودهای رها شده داد وگفت: شهرداری تحمل تداوم این وضعیت را ندارد و در نظر دارد ضمن مکاتبه با مالکان این گودها تا آخر سال نسبت به تعیین تکلیف گودهای رها شده اقدام کند و به طور قطع به نفع مالک نیز نیست که شهرداری گودی که با هزار زحمت ساخته شده را با خاک پر کند.

 به  نظر می آید این گود که یکی از گودهای بابک زنجانی در تهران است، اولین گودی باشد که شهرداری تهران قصد دارد آن را پر کند .

photo_۲۰۲۰-۰۹-۳۰_۲۰-۱۵-۲۶

 معرفی مالکان گودهای پر خطر پایتخت

این گودال های عمیق خوفناک کنار خانه‌های بلند ،پر جمعیت جا خوش کرده‌اند ،مقصد بعدی گودی متعلق به وزارت راه و شهرسازی است . دیواره گود آب داده است و دریاچه کوچکی هم کف گود جمع شده است . قرار می شود میزان ریسک این گودها بررسی شود  و در خصوص ایمن سازی آن تصمیم کارشناسی گرفته شود .

photo_۲۰۲۰-۰۹-۳۰_۲۰-۱۴-۱۱

یکی دیگر از گودهای پر خطر منطقه یک گودی متعلق به سازمان تامین اجتماعی بود که  قبل از دریافت مجوز صدور پروانه اقدام به گودبرداری به عمق 27 متر کرده باعث شکاف های عمیقی در خانه های اطراف شده بود. این گود که به نظر می آید فعالیت‌های ساختمانی در آن دوباره آغاز شده باشد یکی از 62 پرونده برج باغی است که مدت ها بلاتکلیف بودند.

photo_۲۰۲۰-۰۹-۳۰_۲۰-۱۴-۳۷

 تهران چند گود پر خطر دارد ؟

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران  پس از پایان این بازدید با هشدار به صاحبان گودهای پرخطر در تهران اعلام کرد که در پایتخت 275 گود پرخطر وجود دارد.

 او با اشاره به بررسی وضعیت گودهای پرخطر در شهر تهران تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های شورای شهر تهران در اواخر شورای چهارم و ابتدای شورای پنجم موضوع گودهای پر خطر بود، متاسفانه برخی ساخت‌وسازها بدون طی کردن فرایند قانونی صدور پروانه و با یک دست‌نویس شهرداران مناطق فعالیت ساختمانی خود را آغاز می‌کردند که بیشتر هم املاک بزرگ مقیاس بودند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: بیشتر این املاک برای مجوز بارگزاری بیشتر مسیر کمیسیون ماده 5 را طی می‌کردند و اجازه گودبرداری هم به آنها داده شده بود و به همین دلیل در دوره ‌گذشته مدیریت شهری موضوع گودهای پرخطر در سطح شهر بسیار گسترده شد و به یک دغدغه‌ بسیار جدی‌ در شهر تبدیل شد.

گودهای پرخطر را چه کسانی برای تهران به ارث گذاشتند 

سالاری با اشاره به این که اولین اقدام کمیسیون شهرسازی و معماری برای ساماندهی و مقابله با افزایش این گودها الزام شهرداری تهران به این بود که بدون طی کردن فرایند قانونی دیگر مجوز گودبرداری داده نشود، گفت: بنابراین همه گودهای پرخطری که وجود دارد از دوره گذشته به ارث رسیده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود 275 گود پرخطر در دسته‌بندی «بسیار پرخطر»، «پرخطر» و «میان‌خطر» و «کم‌خطر» در شهر تهران وجود دارد، گفت: این آمار در سال گذشته رقم بیشتر و نزدیک به 375 گود بود. 100 گود از خطر درآمده؛ یعنی متولیان ساخت‌و‌ساز شروع به ساخت‌ کرده و دیگر این گودها از لیست خارج شده‌اند ولی 275 گود در این چهار دسته‌بندی مانده‌اند که مرتبا نامه‌نگاری‌هایی با سازمان نظام مهندسی در این خصوص انجام می‌شد.

سالاری با اشاره به جلسه‌ای که به تازگی با موضوع گودهای سطح شهر تهران در شورای شهر تهران برگزار شده است، گفت: در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که شهرداری تهران بایستی با حمایت شورا نسبت به خارج کردن این گودهای پرخطر از حالت خطر اقدام کند. پیش‌بینی شد، شهرداری تهران به فوریت این موضوع را که اگر ذی‌نفع در یک مدت زمان محدود شروع به ادامه ایمن‌سازی گود نکرد، شهرداری تهران خود راسا در مناطق ایمن‌سازی را انجام دهد، را ابلاغ کند. الزاما هم این ایمن‌سازی مبتنی‌بر نقشه‌هایی ساختمانی نخواهد بود و به دلیل این که ایمن سازی‌ها از محل عوارضی است که از مردم دریافت می‌شود باید کم‌ترین هزینه و راحت‌ترین راه برای ایمن‌سازی وجود دارد نسبت به این ایمن‌سازی اقدام کند. البته گزینه پُر کردن توسط خاک هم مطرح است که در حال بررسی راهکارهای متفاوت هستیم.

آخرین هشدار به صاحبان گودهای پرخطر 

این عضو شورای شهر تهران درخصوص این که شهرداری از لحاظ حقوقی امکان پرکردن گودها را دارد، گفت: به لحاظ حقوقی برخی از این گودها را می‌شود پر کرد و معاونت شهرسازی معماری هم به تازگی اعلام عمومی کرده و من هم به‌عنوان مسوول کمیسیون شهرسازی معماری اعلام می‌کنم که اگر متولیان و صاحبان دارای این املاک که گودهای پرخطر دارند در مدت‌زمان کوتاهی اقدام به ایمن‌سازی نکنند، شهرداری تهران راسا یا از طریق پر کردن توسط خاک یا ایمن‌سازی با هزینه‌ خود اقدام خواهد کرد و در اصل این یکی از رویکردهای جدی است.

 وضعیت گودهای بابک زنجانی 

سالاری درباره گودهای بابک زنجانی هم به اقتصادنیوز گفت :‌سه گود متعلق به بابک زنجانی که با توجه به بدهی هایی که به وزارت نفت داشت به این وزارت خانه منتقل شد ،در تهران است یکی در منطقه یک،گود دیگری در خیابان ایران زمین و دیگری در محدوده میدان ونک که هر سه این گودها رها شده اند ،انتظار مدیریت شهری از دولت و سایر تهادی این است که در رعایت قوانین برای سایر مردم الگو باشند و مدیریت شهری در این زمینه بدون تعارف عمل می کند و بعد از اخطار 15 تا 20 روزه عملیات ایمن سازی که می تواند پر کردن با خاک باشد را انجام می دهد .

photo_۲۰۲۰-۰۹-۳۰_۲۰-۱۴-۲۵

دو گام برای بی خطر سازی گودهای تهران 

افشین حبیب زاده ،عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  هم درباره لایحه‌ای که شهرداری درباره گودهای سطح شهر تهران تهیه کرده است   گفت:  لایحه‌ای که شهرداری درباره گودهای سطح شهر تهران می‌خواهد ارائه کند، از راکد ماندن و رها کردن گودها پیشگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که مالکان گود را رها کرده  و ارتباطی به گودهای رها شده فعلی ندارد.

او ادامه داد: درخصوص گودهای رها شده ای که در سطح شهر وجود دارد تقسیم‌بندی‌هایی،هم به لحاظ میزان خطر و هم به لحاظ اینکه به چه طریق می‌توان با گودها رفتار کرد که به وضعیت کنونی پایان داد،  انجام  شده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که لایحه اول از تولید گودها جلوگیری می‌کند گفت: درگام بعدی باید با آنچه تولید شده، مقابله و تکلیفشان را مشخص کنیم. در نهایت قرار شد این گودها به ترتیب گفته شده، تقسیم‌بندی و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

حبیب زاده تاکید کرد: پروسه  تعیین تکلیف گودهای رها شده سطح شه تهران  به این دلیل که گودها مالکین متعدد دارند اعم از شخص حقیقی و حقوقی؛ حقوقی بخش خصوصی یا حتی بخش غیرخصوصی. طولانی شده ،به این ترتیب باید رفتار با گودها متفاوت باشد و در نهایت نیز باید از دادگاه حکم گرفته و اقدام شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران اگر شهرداری بخواهد برای پر کردن گودها رأسا اقدام کند، توان مالی چندانی ندارد.به طور مثال برای پر کردن  یکی از گودها احصا شده به 10 میلیارد تومان بودجه نیاز است درحالی‌که مناطق توان مالی برای چنین اقدامی ندارند در نتیجه باید روش‌های جدیدی ارائه شود. به هر حال عمده این گودها در چند منطقه از جمله منطقه یک متمرکز است.  تعداد گودهای پرخطر زیاد نیست. حدودا تخمین زده می‌شود که در تهران 485گود داشته باشیم که از این تعداد شاید حدود 20 درصد گود پرخطر باشند.

photo_۲۰۲۰-۰۹-۳۰_۲۰-۱۴-۴۹

کدام مناطق بیشترین گود پر خطر را دارند 

به گزارش اقتصادنیوز ،بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شهرداری تهران ،تهران 275 گود رها شده دارد که 100 گود پرخطر محسوب می شوند و نیاز به رصد دائمی دارند . این گودهای پر خطر بیشتر در منطقه 22 ،یک ،2 و 5 هستند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید