مدیر پیشین اف بی آی هشدار داد:

جنگ داخلی در آمریکا/ ایالات متحده از هم می پاشد؟

کدخبر: ۳۶۴۶۰۹
مدیر پیشین پلیس فدرال آمریکا، اظهارات ترامپ درباره مسایل نژادی را استفاده از شلنگ آتش‌نشانی، برای ریختن نفت بر روی آتش توصیف کرد و نسبت به وقوع جنگ داخلی پس از انتخابات هشدار داد.
جنگ داخلی در آمریکا/ ایالات متحده از هم می پاشد؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: وری بوکر روز چهارشنبه در کمیته قضایی سنای آمریکا که میزبان مجازی جیمز کومی مدیر سابق اف بی آی بود، به تهدیدی که انتخابات آمریکا با آن روبرو است، اشاره کرد و افزود: ما خطرات اساسی قریب الوقوعی را داریم که انتخابات ما را تضعیف می‌کند.

وی اظهارات دونالد ترامپ در نخستین مناظره را برهم زننده توصیف کرد و ادامه داد: او بار دیگر از محکوم کردن سفیدپوستان برتری طلب اجتناب کرد و خواستار ایستادگی یک گروه شد.

این سناتور دموکرات به مقاله کومی در سال ۲۰۱۹ که در نیویورک‌تایمز منتشر شده بود، اشاره کرد و گفت: در آن مقاله گفتید که چگونه رئیس جمهوری ترامپ به عمد شعله‌های هواداری نژادی را در آمریکا برافروخت.

کومی در این باره گفت: آمریکا همواره بر یک رادیواکتیو کوچک در حال جوشیدن است ما آن را با قانون و فرهنگ کنترل کرده‌ایم. وقتی که رئیس جمهوری آمریکا درباره این گروه‌ صحبت می‌کند در واقع او این ماده رادیواکتیو را از جاده‌ای که ما در طول ۵۰ سال با سرکوب خشونت نژادپرستی کنترل می‌کردیم، خارج می‌سازد. این عمیقا پیشرفت را مختل می‌کند.

پس از این اظهارات، سناتور بوکر با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر که به اتفاق آن را تروریست داخلی خواندند، اظهار کرد: از کلیسای کارولینای جنوبی تا سینگاک پیتسبرگ، تعداد زیادی از آمریکایی‌ها به واسطه تروریست‌هایی کشته شدند که توسط جناح راست سازمان‌دهی شده‌اند.

کومی در پاسخ گفت: بر اساس داده‌هایی که می‌دانم، درست است.

سناتور بوکر سپس ادامه داد: تروریست داخلی سازمان‌دهی شده از جناح راست، نفرت و تعصب را تغذیه می‌دهند، چقدر شرم‌آور بود که رئیس جمهوری آمریکا حاضر به محکوم کردن آنها نشد و  اینکه گروه‌های سفید برتری طلب و خشونت‌طلب همچون "پسرها مغرور" برای روان جوامع ما خطرناک هستند.

وی اضافه کرد: گروه‌های دیگر ملی‌گرا هم رفتارهای خشونت‌آمیز مشابه را داشته‌اند که شاهد آنها بوده‌ایم، به نظر شما چقدر این اظهارات از نظر روانی بر این گروه‌ها اثر دارد؟

مدیر پیشین پلیس فدرال آمریکا در پاسخ گفت: این اظهارات به آنها یک گواهینامه می‌دهد و چشمان این افراد را که رادیواکتیو جوشان تولید می‌کنند، خنک می‌کند. این مساله باعث جذب بیشتر به این گروه با نمای کادو شده می شود. این اظهارات یک گذرنامه آزاد برای کسانی است که هیچ جامعه‌ای آنها را نمی‌خواهد. من نمی دانم امروز رئیس جمهوری آنچه را گفته است، اصلاح کند اما امیدوارم که انجام دهد.

در ادامه، سناتور دموکرات خطاب به کومی گفت تنها شما نیستید که این را می‌گویید، نخستین مدیر اف بی آی و آخرین آن هم نیستید که به صراحت خطر خشونت سفیدبرترپندارها را مطرح می‌کند. کریستف ری جانشین شما در اف بی آی هم در ادای شهادت جدید خود اظهار کرد افراط‌گرایی سفیدبرتر پنداری در مرتبه نخست خشونت با انگیزه نژادی به عنوان تروریست داخلی قرار دارد.

بوکر با اشاره به اظهارات ترامپ که گفت در صورت باخت، مشروعیت انتخابات را زیر سوال خواهد برد، اظهار کرد: رئیس جمهوری به صراحت از خودداری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت سخن می‌گوید. اظهارات رئیس جمهوری چگونه توانایی اف بی آی در برخورد با تهدید گروه‌های خشونت طلب دست راستی را کاهش می‌دهد؟

کومی در پاسخ با تاکید بر اینکه اف بی آی با آتش خشونت نژادی مبارزه می‌کند، اضافه کرد: رئیس جمهوری با استفاده از چنین کلماتی، در واقع از شلنگ آتش‌نشانی بر آتش، نفت می‌پاشد. شاید او اشتباه گفته باشد اما امیدوارم سراسر کشور، ای گروه‌ها را محکوم کنند.

سناتور بوکر از مدیر پیشین اف بی آی پرسید با توجه به اینکه ۳۵ روز تا انتخابات باقی است و آیا این هشداری نیست که این گروه در کنار رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد یک جنگ قرار گیرد؟

کومی در جواب خاطرنشان کرد: بله، معنای ریختن نفت بر آتش در جمله من، همین بود. این یک موقعیت خطرناک برای همه ما ایجاد خواهد کرد. نه فقط برای رنگین‌پوستان بلکه برای همه جوامع خطرناک است و رئیس جمهوری آمریکا باید به خاطر این مساله مجازات شود.

سناتور رنگین‌پوست که در رقابت مقدماتی انتخابات رقیب جو بایدن هم بود، ادامه داد: وقتی که رئیس پیشین و فعلی اف بی آی از مواجهه با یک تروریست داخلی سخن می‌گویند، و متفق القول هستند که اظهارات رئیس جمهوری آمریکا آن را محکوم نمی‌کند، ما را گرد هم نمی‌آورد بلکه با شلنگ آتش‌نشانی، نفت بر آتش نفرت افکنی می‌پاشد در حالیکه به سمت انتخابات می‌رویم.

بوکر تاکید کرد: این تهدیدی برای مبانی دموکراسی و فرایند انتخاباتی ما است. سنای آمریکا باید به طور فراحزبی در مقابله با آن اقدام کند.  

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری آمریکا در مناظره شب گذشته، نفت بر آتش نفرت پاشید.

انتخابات آمریکا در 13 آبان ماه امسال برگزار خواهد شد. ترامپ بارها نسبت به نتایج انتخابات تشکیک کرده و گفته است اگر او برنده نشود، احتمال دستکاری و تقلب وجود دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید