اولین سورپرایز اکتبر؛ کمپین جمهوری‌خواهان در اغماء

پیامدهای انتخاباتی-سیاسی ابتلای ترامپ به کرونا

کدخبر: ۳۶۴۸۴۹
هادی خسروشاهین، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی به تحلیل پیامدهای سیاسی ابتلای دونالد ترامپ و همسرش ملانیا به ویروس کووید-۱۹ پرداخته و تبعات احتمالی آن برای کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا را بررسی کرده است.
پیامدهای انتخاباتی-سیاسی ابتلای ترامپ به کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، خبری ناگوارتر و تلخ تر از این نمی‌توانست گریبان ترامپ و تیم اش را آن هم حدود یک ماه مانده به انتخابات بگیرد. چرا که مثبت شدن تست کووید١٩ دونالد ترامپ و همسر و برخی از اعضای ارشدش می‌تواند از معانی و پیامدهای سیاسی وسیعی  برخوردار باشد.

۳ پیامد انتخاباتی ابتلای دونالد و ملانیا به کرونا

دونالد ترامپ و ملانیا

کمپین جمهوری‌خواهان در اغماء

اول از همه تحت تاثیر قرار دادن برنامه های انتخاباتی کمپین او حداقل برای دو هفته آینده. او در این مدت از دسترسی مستقیم و چهره به چهره با هوادارانش و البته از آن مهمتر جماعت مردد محروم خواهد شد؛ برخی برنامه های کمپین اش تعلیق می‌شود یا با تاخیر برگزار خواهد شد. این مساله می‌تواند به ضعف توان کمپین برای سازماندهی و کاهش قابل توجه کمک‌های مالی به ستادهای انتخاباتی‌اش منجر شود.

بازگشت کرونا به صدر اولویت رأی‌دهندگان

دوم اینکه کرونا دوباره به صدر توجهات بازخواهد گشت. نتایج نظرسنجی ماریست و پیو نشان می‌داد که در هفته های اخیر با فروکش کردن نسبی کرونا در برخی ایالت‌ها در اواخر اگوست و میانه سپتامبر اقتصاد به صدر اولویت‌های رای دهندگان امریکایی بازگشته است و بدلیل عملکرد وزارت کار دولت آمریکا در کاهش نرخ بیکاری از ١٣درصد به حدود ٨درصد مردم اطمینان بیشتری به ترامپ یافته بودند که او بهتر از بایدن می‌تواند شرایط اقتصادی را به دوران قبل از کرونا بازگرداند. یکی از دلایل فشرده شدن رقابت ها در برخی ایالت های کلیدی نظیر پنسیلوانیا، اوهایو و کارولینای شمالی به همین مساله بازمی‌گشت.

در همین حال خبر درگذشت قاضی محبوب امریکا روث بیدر گینزبرگ و بحث جانشینی خانم برت به جای ایشان نیز مسایل اجتماعی را در صدر توجهات قرار داده بود و این می‌توانست موضوع کرونا و مدیریت ضعیف دولت در این زمینه را کاملا به حاشیه براند اما اکنون با ابتلای قدرتمندترین سیاستمدار امریکا، عملکرد وی دوباره در کانون توجه قرا خواهد گرفت و اینکه خود او و اعضای کمپین‌اش برخلاف بایدن بدلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به چنین وضعیتی دچار شده اند.

از طرف دیگر خبرها حاکی از بازگشت موج دیگر کرونا به ٢٧ ایالت آمریکا از اواخر سپتامبر به است؛ ازجمله ایالت بسیار حساس ویسکانسین. و این خبر هم در کنار ابتلای ترامپ به کرونا احتمالا باعث خشنودی بی‌سروصدا و زیرپوستی بایدن و کمپین‌اش خواهد شد.

تقلیل آرای ترامپ میان مرددها

سوم این عدم حضور ترامپ در مجامع عمومی‌می‌تواند باعث از دست رفتن رای افرادی شود که هنوز در مورد نامزد ایده آل شان به تصمیم گیری نرسیده اند. نظرسنجی که اول اکتبر منتشر شده است نشان می‌دهد که ٨٧درصد از رای دهندگان احتمالی در مورد گزینه مورد نظر خود به تصمیم گیری قاطع رسیده اند و فقط حدود ١٣درصد شامل١٠درصد متمایل به دموکرات ها و ١٥درصد متمایل به جمهوریخواهان در اینباره به تصمیم گیری  نرسیده اند و اتفاقا تعیین کننده احتمالی انتخابات نیز همین ١٣درصد خواهند بود و وضعیت قرنطینه احتمال از دست رفتن این آرا -یا بدلیل گرایش به جبهه مقابل  یا عدم مشارکت در انتخابات- را افزایش می‌دهد.

اولین سورپرایز اکتبر

با این همه هنوز برای قضاوت زود است ؛ در این ١٠روز اخیر امریکا میزبان اخبار شوک‌آور و ناگهانی شده است؛ شاید شوک دیگری نیز تا اواخر اکتبر در کار باشد؛ خبر ابتلای ترامپ به کرونا می‌تواند فقط سورپرایز اول اکتبر باشد.

دونالد ترامپ

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید