موج آبی ایالات متحده را تسخیر می‌کند

پیش‌بینی انتخابات آمریکا توسط موسسه معتبر گلدمن‌ساکس

کدخبر: ۳۶۵۹۸۰
جان هاتزیوس، اقتصاددان موسسه معتبر گلدمن ساکس می‌گوید در انتخابات ماه آینده -نوامبر- موج آبی دموکرات‌ها کاخ سفید و کپیتول ‌هیل را تسخیر خواهد کرد و همکاری قوای اجرایی و تقنینی (ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان و سنا) رشد اقتصادی ۲ تا ۳درصدی را در سال ۲۰۲۱ رقم خواهد زد.
پیش‌بینی انتخابات آمریکا توسط موسسه معتبر گلدمن‌ساکس

به گزارش اقتصادنیوز؛ ساعتی پس از شوی انتخاباتی دونالد ترامپ -که پس از چند روز بستری در بیمارستان نظامی والترلید طی یک نمایش تبلیغاتی به کاخ سفید بازگشت- گلدمن ساکس به نقل از جان هاتزیوس، اقتصاددان خود اعلام کرد که آمریکا با یک موج آبی در نوامبر مواجه خواهد شد که می‌تواند برای اقتصاد نیز مفید باشد.

بنابراین پیش‌بینی، ریاست‌جمهوری، سنا و مجلس نمایندگان به‌دست دموکرات‌ها می‌افتد. این موسسه معتبر بین‌المللی بر این باور است که در ژانویه احتمالا یک بسته محرک مالی ۲ تریلیون دلاری برای ارتقای زیرساخت‌ها، تغییرات آب و هوایی، آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود. چنین بسته‌ای می‌تواند رشد اقتصادی ۲ تا ۳ درصدی را در سال ۲۰۲۱ رقم بزند.

این موسسه اقدامات ترامپ برای بهبود وضعیت اقتصادی را نسبتا کند می‌داند و از همین رو برخلاف همه نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کند اقتصاد عامل پیش‌برنده نتایج انتخابات و همچنین تحولات پس از آن باشد.

به گزارش یاهو نیوز، جان هاتزیوس، اقتصاددان گلدمن ساکس در یادداشت جدیدی در روز دوشنبه نوشت: با در نظر گرفتن همه موارد، احتمالا چنین موج آبی ما را بر آن می‌دارد تا پیش‌بینی‌های خود را تغییر دهیم. دلیل امر این است که بلافاصله پس از تحلیف ریاست‌جمهوری در روز بیستم ژانویه، احتمالا یک بسته محرک مالی ۲ تریلیون دلاری برای ارتقای زیرساخت‌ها، تغییرات آب و هوایی، آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود که این با افزایش احتمالی بلندمدت مالیات شرکت‌ها و افراد با درآمد بالا تطابق دارد. هاتزیوس تخمین می‌زند که چنین بسته محرک مالی بتواند رشد اقتصادی دو تا سه درصدی را در سال ۲۰۲۱ رقم بزند.
 
بحث و گفت‌وگو در مورد احتمال وقوع موج آبی در آمریکا پس از آن مطرح می‌شود که ترامپ خود به بیماری کووید-۱۹ دچار شد. این در حالی است که ترامپ این بیماری را پیش‌تر دست‌کم گرفته بود.
 
با وجود ویروس کرونا که ترامپ آن را دست کم می‌گیرد، اقتصاد همچنان افت خواهد کرد.  یک نظرسنجی از سوی رویترز و ایپسوس که در روزهای دوم و سوم اکتبر گرفته شده است، نشان می‌دهد پس از ابتلای ترامپ به کووید-۱۹ اختلاف بایدن و ترامپ در سطح ملی افزایش یافته و به ۱۰ درصد رسیده است.
 
همچنین یک نظرسنجی که از سوی وال استریت ژورنال و ان‌بی‌سی نیوز صورت گرفته است نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از مردم معتقدند بایدن رئیس‌جمهور بعدی آنها است و این رقم برای ترامپ به ۳۹ درصد می‌رسد. نظرسنجی اخیر بلافاصله پس از مناظره بین ترامپ و بایدن صورت گرفت و هنوز اعلام نشده بود که ترامپ به کووید-۱۹ دچار شده است.

در واقع علاقه‌مندان به بازار از ارائه یک بسته محرک مالی که توسط دموکرات‌های کنگره - احتمالا آن را در سال ۲۰۲۱ به تسخیر خود در آورده باشند- حمایت می‌کنند.

چارلز شوآب، مدیر سرمایه‌گذاری‌های چندگانه عمر آگوییلار به بخش مالی یاهونیوز گفت: «مشخصا به نظر می‌رسد که بازار بر یک بسته محرک مالی بالقوه متمرکز شده است. این قطعا برای حفظ قدرت مصرف‌کنندگان لازم است. آنچه پس از گزارش هفته قبل مشخص شد، این است که وقتی می‌بینیم اقدامات اقتصادی ترامپ کند است و درآمدها پایین می‌آید، نیاز به یک بسته محرک مالی حس می‌شود.»

گفته می‌شود که نظریه موج آبی هاتزیوس در مورد چشم‌انداز اقتصادی تا حدودی مغایر با نظرات همکارانش در باب واکنش بازار سهام است. دیوید کوستین، استراتژیست گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که برنامه مالیاتی بایدن منجر به کاهش ۱۲ درصدی درآمد سال ۲۰۲۱ می‌شود. بایدن پیشنهاد کرده است که نرخ مالیات شرکت‌ها از ۲۱ درصد، رقمی که فعلا جاری است، به ۲۸ درصد افزایش یابد. کوستین در گزارشی در ماه ژوئن نوشت: برای بسیاری از مشتریان، مهم‌ترین پیامد بد برای بازار سهام، احتمالا نرخ بالای مالیات برای شرکت‌ها است.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید