چرا رانندگان تاکسی جریمه کرونایی شدند ؟

کدخبر: ۳۶۶۶۶۰
اقتصادنیوز :‌مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران :‌با بیان اینکه پیش از این 5 درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده نمی‌کردند و موضوع سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان تاکسیرانی رعایت می‌شد، گفت: اگر مسافران در این رابطه همکاری کنند، شرایط سختی برای تاکسیرانان ایجاد نخواهد شد.
چرا رانندگان تاکسی جریمه کرونایی شدند ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتماد ،تجربه کرونا دارد به 8 ماه می‌رسد، چهره شهر و ساکنانش تغییر کرده و ماه‌هاست تنها چشمان عابران این شهر پیداست، اما همچنان کسانی هستند که وحشت روزهای اول کرونا را پشت سر گذاشته و دیگر مانند گذشته نه از ماسک استفاده می‌کنند نه نگران نزدیک شدن به آدم‌ها هستند. آدم‌هایی که مشخص نیست می‌توانند ما را به کرونا مبتلا کنند یا نه؟

پس از عبور تهران از وضعیت قرمز و سهم بالای آن از مرگ و میرهای کرونایی روز گذشته جرایمی برای افرادی که توجهی به پروتکل‌ها رعایت نمی‌کنند، پیش‌بینی شد. جرایمی که مشخص نیست چگونه قرار است نقد شود و آیا می‌تواند مقاومت‌ها را برای استفاده از ماسک بشکند یا نه؟ یکی از کسانی که بیشترین جرایم کرونایی برای آنها پیش‌بینی شده است رانندگان تاکسی است.

آنها اگر ماسک نزنند هم خود باید جریمه بپردازند و هم برای مسافران بی‌ماسکی که سوار می‌کنند.  به گفته حسن روحانی، رییس‌جمهور «اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند، اگر راننده‌ای مراعات نمی‌کند، شماره‌ پلاکش را یادداشت کنند و کد جریمه را بنویسند.»

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره جریمه 100هزار تومانی رانندگان تاکسی معتقد است رانندگان پیش از این نیز این موارد را رعایت می‌کنند اما باید مسافران هوای رانندگان را داشته باشند. او به «اعتماد» می‌گوید: تفاوتی که دستورالعمل‌های جدید ستاد کرونا با گذشته دارد؛ این است که پیش از این پروتکل‌های داخلی تاکسیرانی در زمینه رعایت نکات بهداشتی تهیه شده بود و کسانی که این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کردند، با آنها برخورد انضباطی می‌شد اما در دستورالعمل‌های جدید، مسوولیت رانندگان تاکسی در برابر مسافران افزایش پیدا کرده و مسافرانی که سوار تاکسی می‌شوند و ماسک نداشته باشند، راننده را مشمول جریمه می‌کنند.

بر اساس آنچه رییس‌جمهور از نحوه اجرای این دستورالعمل گفته، ضابط اجرای این دستورالعمل نیز پلیس راهور است و کد جریمه نیز برای این موضوع پیش‌بینی شده است. او اضافه می‌کند: ما پیش از این نیز کنترل‌هایی در خصوص رانندگان تاکسی داشتیم و رانندگانی که ماسک نداشتند، مورد برخورد انضباطی قرار می‌گرفتند اما حالا که مسوولیت مسافران نیز با رانندگان تاکسی است  از مردم خواهش می‌کنیم با توجه به سختی‌هایی که در این ایام رانندگان تاکسی تحمل کرده‌اند و با توجه به خطرات موجود برای تامین معاش در سطح شهر فعالیت می‌کنند، برای همکاری با رانندگان تاکسی حتما از ماسک استفاده کنند.

قنادان با بیان اینکه پیش از این 5 درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده نمی‌کردند و موضوع سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان تاکسیرانی رعایت می‌شد، می‌گوید: اگر مسافران در این رابطه همکاری کنند، شرایط سختی برای تاکسیرانان ایجاد نخواهد شد؛ به ویژه آنکه در تمام ایستگاه‌های اصلی تاکسیرانی، غرفه‌های فروش ماسک ایجاد شده و بهانه نبود ماسک قابل پذیرش نیست. او اضافه می‌کند: در حال حاضر جزییات اجرای این پروتکل‌ بهداشتی مشخص نیست اما در حال حاضر این دستورالعمل تنها برای تهران و رانندگان تاکسی است هر چند امکان اجرای آن برای سایر خودروهایی که مسافر جابه‌جا می‌کنند از طریق اصناف‌شان وجود دارد. 

قنادان در خصوص اینکه آیا به رانندگان تاکسی در این ایام ماسک داده می‌شود یا خیر؟ می‌گوید: ما قبل از اعلام و ابلاغ این پروتکل‌ها، اقلام بهداشتی را در میان رانندگان تاکسی توزیع می‌کردیم. همچنین در دور جدید، 20 هزار ماسکی که قابلیت شست‌وشو داشته باشند را نیز در میان تاکسیرانان توزیع کردیم.  مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که رانندگان تاکسی مدت طولانی است در خودروهای‌شان حضور دارند و ممکن است دقایقی از ماسک استفاده نکنند و همزمان پلیس نیز اعمال قانون کند، آیا برای چنین زمان‌هایی پیش‌بینی لازم انجام شده است؟ می‌گوید: در خصوص تهیه پروتکل‌ها در این حوزه ما چندان صاحب اثر نیستیم و این پروتکل‌ها از طرف ستاد کرونا طراحی و ابلاغ می‌شود. با توجه به حساسیت‌های دور جدید که باید «ماسک از منزل تا منزل» استفاده شود، چنین مساله‌ای برای تاکسی‌ها نیز پیش‌بینی شده حتما ضابط قانونی چنین موضوعاتی را در اعمال قانون لحاظ می‌کند. حتی اگر ضابط سختگیرانه رفتار کند نیز چنین موارد کوچکی چندان فراگیر نیست. در حال حاضر رانندگان تاکسی این موضوع را رعایت می‌کنند و باید مسافران نیز به این موضوع توجه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بیان کرد: توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک، اقلام شوینده و ضدعفونی‌کننده سطوح، کاورهای جدا کننده توسط سازمان تاکسیرانی انجام شده و تاکنون مدیریت شهری هیچ کمکی از دولت در این زمینه دریافت نکرده است. قنادان با اشاره به اینکه در کنار ضابطین، مردم نیز می‌توانند موارد تخلف از پروتکل‌ها را به ما گزارش کنند، می‌گوید: تاکنون اعتراضات اندکی از سمت مردم در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط رانندگان تاکسی وجود داشته که نشان می‌دهد رانندگان خود را ملزم به اجرای پروتکل‌های بهداشتی کرده‌اند و اگر مسافران تاکسی‌ها هم این دغدغه را داشته باشند و شرایط سخت رانندگان را درک کنند، دیگر بار مضاعفی روی دوش رانندگان تاکسی که در این اوضاع سخت کار می‌کنند، نخواهد بود.

هدف این پروتکل‌ها بیش از آنکه جریمه باشد، رعایت مسائل بهداشتی است و با توجه به آمارهای گذشته، دشواری در این زمینه نخواهیم داشت. وی در خصوص آنکه چه تعداد راننده تاکسی تاکنون مبتلا به کرونا شده‌اند، می‌گوید: پیش از این آمارها بر اساس خوداظهاری رانندگان تاکسی بود که چندان نیز قابل استناد نبود بنابراین تنها از رانندگانی که علایم ابتدایی کرونا در آنها ظاهر شده، درخواست کردیم که در محیط کاری خود حاضر نشوند. رانندگان تاکسی و خانواده‌های‌شان که احتمال ابتلا به کرونا دارند نیز با مراجعه به سیستم باشگاه رفاه تاکسیرانان می‌توانند در مراکز اعلام شده از 30 درصد تخفیف برای تست کرونا بهره‌مند شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید