مشکلات ناشی از نبود انسولین قلمی چه مشکلاتی پدید می آید؟

کدخبر: ۳۶۸۲۳۴
بحران کمبود انسولین مدتی است حسابی سروصدا کرده و استفاده کنندگان از این دارو را با مشکل مواجه کرده است.

مشکلات ناشی از نبود انسولین قلمی چه مشکلاتی پدید می آید؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرنیوز: فاطمه آل یاسین در یک رشته توییت به بیان توضیحات خوبی در رابطه با کمبود انسولین پرداخته که در ادامه می خوانید:

شرکت اکسیر لرستان سالهاست که انسولین انسانی رو تولید میکنه(نسل قدیم انسولین).

تا قبل از دهه اخیر، تقریبا انتخابی جز همین‌ انسولین‌ها وجود نداشت، اما ایرادات زیادی هم به انسولین‌های انسانی وارد بوده و هست: اول سخت بودن تزریق اونهاست و دوم (مهمتر): افت قندهای بیشتر  و در نتیجه کنترل سخت‌تر دیابت.

با ورود انسولینهای دانمارکی نسل جدید(آنالوگ) و کم‌کم حمایت بیمه‌ها از اونها، به مرور  استفاده از این محصول حدید در اولویت تجویز پزشکان قرار گرفت  و درحقیقت هم ظاهر شکیل‌تر و حمل راحت‌تر و تزریق ساده‌تر اونها جذابیت داشت هم کنترل قندخون، «تا حدودی» آسونتر شد.

از اواخر بهمن ۹۸، به علت ارزبری بالای انسولین آنالوگ و همینطور تحریمها، واردات به مشکل جدی خورده.

حالا با دو رویکرد مواجهیم که از نظر من هردو ناقصند:

 اول: رویکرد مورد پسند وزارت بهداشت: انسولین در کشور تولید میشه پس احتیاجی به واردات نیست: اصلا بحث تولید داخل و خارح نیست. این دو مدل انسولین، تفاوت ساختاری مولکولی دارند. کنترل قندخون با انسولین انالوگ نسل جدید ساده تر و باکیفیت‌تره و بیماران بهش عادت کرده‌اند.

تازه بگذریم از شیوه تزریق ساده‌تر وآبرومندترش.

دوم:  در نبود انسولین آنالوک، همه می‌میریم: نه والا. من از ۴تا ۱۹ سالگیم از انسولین انسانی استفاده کردم،خاطرم نیست تا حالا مرده باشم. اابته که این ده سال اخیر، با ورود انسولینهای انالوگ به مراتب اوضاع بهتری داشتم.

نکته مهم اینه که اگر کشور واقعا به بن‌بست واردات بخوره،باید و باید هزینه زیادی برای و آموزش و عادت دادن دیابتی‌ها به انسولینهای قدیمی متحمل بشه. فشار روحی زیادی هم به جامعه دیابتی کشور وارد می‌شه، خصوصا دیابت نوع یک، که در روز حداقل۴ تا ۶ مرتبه تزریق انسولین دارند.

پس بهتره هرچه سریعتر برای تسهیل واردات این کالا فکری کنند(در کوتاه مدت) و برنامه درست‌حسابی برای تولید داخلی و کافی انسولین آنالوگ داشته باشند (در درازمدت) تا انقدر در به در این شرکت دانمارکی پر اِفاده نباشیم!

 شِبه نتیجه‌گیری:

وارد نشدن انسولین آنالوگ، همه ما دیابتی‌ها رو به دردسر میندازه و برگشتن به تنظیمات انسولین ویالی، کار سخت و پرمشکلیه(مخصوصا برای کسانی که تجربه‌ای از تزریق انسولین قدیمی رو ندارند) این سختی قطعا برای کودکان،  و زنان باردار و بعضی سالمندان خیلی بیشترهولی.

نه حرف وزارت بهداشت(انسولین داخلی کفایت میکنه) حرف دقیقیه نه حرف اکثریت که نگران از بین رفتن و نسل‌کشی و مُردن دست‌جمعی‌اند. ما حق داریم بدون نگرانی، با روش روز کنترل دیابت، پیش بریم. عقبگرد، هرچند باعث مرگ و کما و… نمیشه، ولی حتما مشکلات زیادی بهمراه داره.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید