خوراکی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کدخبر: ۳۶۸۷۶۰
تهران - ایرنا - در شرایط کرونایی داشتن تغذیه سالم و مفید برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است و در روزهایی که توصیه‌های فراوانی به ماندن در خانه می‌شود باید مواد غذایی سالم مصرف کرد.
خوراکی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رضا مهدوی کارشناس تغذیه گفت: اصلی‌ترین روش انتقال ویروس کرونا از طریق فرد به ‌فرد است، شستن مکرر دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت فردی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد. با توجه به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها و ارتباط بین کمبود ویتامین‌ها و املاح در تشدید بیماری‌های تنفسی، به همه افراد مصرف انواع میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.

وی گفت: به‌ منظور بهبود سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود غذاهای پروتئینی به‌صورت کامل پخته شود و از مصرف غذاهای بدون بسته‌بندی پرهیز شود،  میوه‌ها و سبزیجاتی استفاده شود که پوست آنها قابل جداشدن است.

مهدوی افزود: با توجه به ارتباط سوءتغذیه و گسترش بیماری‌های عفونی، دریافت کافی مغذی‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌های مفید، منابع امگا ۳ و مصرف میوه‌ها و سبزیجات در این شرایط ضروری است و مصرف حداقل روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات توصیه می‌ شود، مرکبات مانند پرتقال و نارنگی گزینه های بسیار مناسبی هستند همچنین موز و سیب را می‌توان به قطعات کوچکتری خرد کرده و آنها را فریز کنید.

وی اظهار داشت: سبزیجات ریشه ای مانند هویج، شلغم و چغندر و کلم بروکلی و گل کلم قابل فاسد شدن نیستند و به راحتی می توان مدت طولانی تری آنها را نگهداری کرد، سیر، زنجبیل و پیاز نیز انتخاب‌های خوبی در فصل سرما هستند که از آنها به عنوان طعم دهنده های وعده های غذایی نیز استفاده کنید.

مهدوی ادامه داد: انواع لوبیا، نخود، عدس و سایر حبوبات منابع بسیار عالی از پروتئین‌های گیاهی، فیبر و ویتامین‌ها هستند که از آنها می‌توان در خورشت ها، سوپ ها، سالادها و بسیاری از غذاهای متنوع دیگر استفاده کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، سبوس برنج، ماکارونی، جو دوسر، گندم سیاه، کینوا و سایر غلات سبوس دار مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند زیرا ماندگاری طولانی، آماده سازی سریع و راحتی داشته و در جذب فیبرها نیز نقش دارند، کراکرهای بدون نمک و نان های سبوس دار مانند نان سنگک و بربری نیز مفید هستند.

مهدوی تصریح کرد: سیب‌زمینی از جمله مواد غذایی ماندگار و منابع خوبی از کربوهیدرات بوده که باید کاملا پخته، جوشانده یا بخار پز شود و حتی می توان به دلیل داشتن فیبر پس از شست وشو، پخت کامل و مناسب این مواد غذایی را با پوست مصرف کرد.

وی افزود: تخم مرغ منبع بسیار مناسبی از پروتئین و مواد غذایی متنوع است و بهتر است تخم مرغ را بجوشانید و بصورت آب پز کاملا سفت و پخته شده مصرف کنید و از نیم پز کردن، عسلی کردن و یا  نیمرو کردن آن پرهیز شود.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: محصولات لبنی منبع بسیار غنی و سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی بوده و استفاده از لبنیات کم چرب یکی از راه‌های کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع شده که  برای سلامتی مضر هستند، است.

مهدوی با بیان اینکه نیازی به مصرف مکمل های مختلف نیست، گفت: به جای این مکمل ها می توانید از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید به عنوان مثال سیر، زنجبیل، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، پونه کوهی، نعنا فلفلی و آویشن می توانند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند.

وی افزود: میوه هایی مانند پرتقال نیز یک مکمل برای سلامت بدن است و این میوه علاوه بر ویتامین c حاوی مجموعه ای از ویتامین ها و ریزمغذی های مانند اسید فولیک، ویتامین ۶B، پتاسیم و منیزیم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید