هرگز بدون ضمانت، گردو نخرید!

کدخبر: ۳۶۹۴۰۰
تشخیص گردوی خوب کار بسیار دشواری است، اگر قصد خرید گردو با پوست را دارید این مطلب را بخوانید.
هرگز بدون ضمانت، گردو نخرید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، کسانی که به دنبال گردو تازه هستند از فصل برداشت آن خبر دارند. فصل برداشت گردو از شهریور شروع می‌شود و تا اواخر آبان ادامه دارد؛ در این زمان قیمت گردو در بازار تهران تغییراتی به همراه دارد.

در این زمینه با آقای مهدیان، مدیر فروشگاه اینترنتی پوست کاغذی و باغدار تویسرکانی گفت‌وگویی انجام دادیم تا درباره وضعیت نوسان قیمت گردو در سال ۹۹ و زمان مناسب خرید گردو مشاوره بگیریم.

انواع گردو

گردو از آجیل‌های پر مصرف در بین ایرانیان است. این میوه پرمصرف که به دلیل نوسانات قیمت بازار در سبدغذایی خانوارها کم رنگ شده است، از ارزش غذایی بالای برخوردار است. از گردو برای تهیه انواع غذا مانند: خورشت فسنجان، مصرف روزانه به عنوان میان وعده و یا به همراه صبحانه استفاده می‌شود.

قیمت گردو تازه، خورشتی، مغز سفید و… متفاوت است پس برای خرید گردو اول به نیاز خود توجه داشته باشید تا قیمت آن برای شما به صرفه باشد.

مغز گردو

قیمت مغز گردو در مقایسه با قیمت گردو پوست‌دار بیشتر است. در بین باغ داران تویسرکان و خریداران گردو کلمه ای به نام «کیل» (بر وزن سیل) وجود دارد که عیار وزنی گردو را مشخص می کند، در بین باغ دارن تویسرکان گردویی که کیلش بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم باشد خوب است، یعنی از شکستن ۱ کیلو گردو با پوست حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم مغز گردو به دست می‌آید. با توجه به همین نکته می‌توان علت گران‌تر بودن مغز گردو در مقایسه با گردو پوست‌دار را متوجه شد.

قیمت مغز گردو هنوز مشخص نیست. از اواخر آبان مغز گردو وارد بازار می‌شود قیمت آن مشخص می‌شود.

مغز گردو خورشتی

مغز گردو خورشتی، گردویی است که به رنگ قهوه‌ای پررنگ و تیره است. این مغز از گردو بیش از هرچیز برای تهیه خورشت فسنجان در ایران استفاده می‌شود، به همین دلیل به مغز گردو فسنجانی هم معروف است.

دقت داشته باشید که سیاه بودن این گردو به معنای کیفیت پایین آن نیست، چه بسا مغز گردو خورشتی به دلیل درشت‌تر بودن کیفیتی بالاتر از مغز گردو سفید داشته باشد، اما به دلیل رنگ تیره‌ای و در برخی مواقع طعمی که دارد کمتر برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین نکته باعث شده قیمت مغز گردو خورشتی از مغز گردو سفید پایین‌تر باشد.

قیمت روز گردو با پوست

مقدار مغز گردو به دست آمده از گردو پوست‌دار تقریباً نصف وزن آن است؛ با این حال قیمت گردو با پوست بسیار به صرفه است. استفاده از این نوع گردو به خانواده‌هایی توصیه می‌شود که مصرف سالیانه خود را به صورت یکجا خریداری می‌کنند؛ چون در طولانی مدت، تازه‌تر مانده و بوی کهنگی به خود نمی‌گیرد.

قیمت فعلی گردو با پوست حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزارتومان است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید