هشدار معاون وزیر بهداشت؛ برخی داروهای درمانی کرونا بسیار «مضر» هم هستند!

کدخبر: ۳۶۹۶۰۶
معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره مشارکت ایران در مطالعه داروهای مؤثر بر کرونا در سازمان جهانی بهداشت گفت: ما در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که این داروها خیلی اثری ندارند و برخی از این داروها ضرر نیز دارند!
هشدار معاون وزیر بهداشت؛ برخی داروهای درمانی کرونا بسیار «مضر» هم هستند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، دکتر رضا ملک‌‌زاده  در پاسخ به این سؤال که آیا داروهایی که بی‌‌تأثیر یا کم‌‌تأثیر بودن آن‌‌ها به اثبات رسیده است از پروتکل درمانی کرونا حذف می‌‌شوند، اظهار کرد: خیر! این داروها جدید نبوده‌‌اند، مردم همین حالا نیز استفاده می‌‌کنند؛ ما در مطالعه، 3500 بیمار را که از این داروها استفاده می‌‌کردند چک کردیم تا ببینیم آیا این داروها تأثیر دارند یا خیر و به این نتیجه رسیدیم که خیلی اثری ندارند و برخی از این داروها ضرر نیز دارند!

معاون وزیر بهداشت: برخی داروهای درمانی کرونا اثر که ندارند "مضر" هم هستند!

وی افزود: به همین علت دو داروی «هیدروکسی کلروکین» و «کلترا» را از پروتکل حذف کردیم؛ این دو دارو هم در ایران و هم در کشورهای دیگر از پروتکل درمان کرونا حذف شده است؛ دو داروی دیگر به‌نام‌‌های «رمدسیویر» و «اینترفرون» وجود دارد که این داروها را چون در مراحل آخر بیماری به بیمار داده بودیم این فرضیه مطرح است که اگر این داروها در فاز اول بیماری داده شوند، ممکن است مؤثر باشند و روی این موضوع داریم بحث می‌‌کنیم که این دو دارو را چگونه باید برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنیم.

ملک‌زاده ادامه داد: هنوز این دو دارو حذف نشده‌‌اند؛ این داروها از قبل در فارماکوپه دارویی ایران و دنیا بوده‌‌اند اما این‌‌که چقدر برای کووید19 مؤثرند، مشخص نیست؛ در ایران و جهان در حال مطالعه هستیم که ببینیم آیا تجویز این داروها در مراحل اولیه بیماری مؤثر است یا خیر.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در پاسخ به این شائبه مطرح‌شده در افکار عمومی مبنی بر اینکه «مسئولان وزارت بهداشت از بیماران کرونایی کشور به‌عنوان موش آزمایشگاهی در یک تحقیق بین‌المللی درباره میزان اثرگذاری داروهای پیشنهادی استفاده کرده‌اند" گفت: این سخن دروغ است؛ ما 3500 نفر را در این مطالعه شرکت دادیم این در حالی است که در کشوری مانند انگلیس مطالعه مشابهی با 12 هزار نفر انجام شده است؛ ثانیاً این داروها داروهایی هستند که مردم قبلاً نیز استفاده می‌‌کردند و ما فقط این 3500 نفر را دقیق چک کردیم! بیماران با رضایت خود وارد این مطالعه شدند.

"جنبه تجاری" پشت صحنه تأیید برخی داروها است!

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت تأیید شدن داروی رمدسیویر توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) تصریح کرد: تأیید رمدسیویر احتمالاً قبل از انتشار نتایج مطالعه سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته باشد البته باید این را نیز بدانیم که سیستم‌‌های تأیید دارو به‌خصوص در آمریکا، به صنعت متصل‌‌اند و ممکن است جنبه تجاری پشت آن باشد و اگر نتیجه مطالعه صورت‌گرفته در سازمان جهانی بهداشت مبنی بر کم‌‌تأثیر یا بی‌‌تأثیر بودن این دارو به FDA منتقل شود، ممکن است این سازمان، نظر خود را درباره رمدسیویر تغییر دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید