قاضی جنجالی که می تواند ترامپ را رئیس جمهور کند+ عکس

کدخبر: ۳۶۹۶۱۱
در اقدامی انتقاد برانگیز، سنای آمریکا گزینه پیشنهادی ترامپ را برای تصدی کرسی دیوان عالی این کشور تایید کرد.
قاضی جنجالی که می تواند ترامپ را رئیس جمهور کند+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، سنای آمریکا گزینه پیشنهادی ترامپ را برای تصدی کرسی دیوان عالی این کشور تایید کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا در اقدامی جنجالی در فاصله یک هفته مانده تا انتخابات آمریکا که یک پیروزی برای دونالد ترامپ محسوب می شود، عضویت قاضی «ایمی کانی برت» را در دیوان عالی این کشور تایید کرد تا وی جانشین قاضی ارشد که ماه گذشته درگذشت، شود.

از آنجایی که اکثریت سنا در دست جمهوری‌ خواهان است، تایید برت دور از انتظار نبود. از 100 سناتور عضو سنا، 52 سناتور به نفع برت و 48 سناتور علیه او رای دادند.

«سوزان کالینز» سناتور ایالت «مین» تنها جمهوری خواهی بود که همراه با 47 سناتور دموکرات به رای اعتماد قاضی برت نه گفت. او همچون دموکرات ‌ها معتقد بود که با توجه به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و مرگ قاضی گینزبرگ، روند انتخاب جانشین او باید به فردای رای گیری سوم نوامبر، و مشخص شدن رئیس جمهور جدید موکول می ‌شد.

اقدام سنای آمریکا در تعیین قاضی جدید کشور تنها 8 روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام گرفت؛ امری که با اعتراض دموکرات‌ ها همراه بوده است. دموکرات‌ ها معتقدند از آنجا که فرایند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا آغاز شده و تاکنون حدود 60 میلیون نفر نیز رای خود را داده‌ اند، انتصاب قاضی جدید باید به بعد از این انتخابات و تشکیل دولت بعدی موکول می ‌شد.

اکنون برت، سومین کاندیدای منتخب ترامپ است که به دادگاه عالی راه می ‌یابد و توازن را شش به سه به نفع اکثریت محافظه‌ کار تغییر می ‌دهد.

برت دقایقی بعد از کسب رای اعتماد به عنوان قاضی القضات جدید دیوان عالی به کاخ سفید رفت و در حالی که دونالد ترامپ در کنار او حضور داشت و در برابر قاضی القضات «کلارنس توماس» سوگند یاد کرد.

ترامپ در حالی که کنار برت ایستاده بود، خطاب به قانونگذاران و دیگر افرادی که در کاخ سفید گردهم آمده بودند، اعلام کرد: «امروز یک روز بسیار مهم برای آمریکا، برای قانون اساسی آمریکا و برای حاکمیت منصفانه و بی طرفانه قانون است.»

برت می‌ تواند از فردا در جلسات دیوان عالی آمریکا حاضر شود؛ هر چند حق رای دادن به پرونده‌ هایی که پیش از امروز رسیدگی به آنها آغاز شده را ندارد.

برت 48 ساله که دیدگاه ‌های مذهبی و سنتی دارد، قبلا از سوی ترامپ به سمت قاضی فدرال در دادگاه تجدیدنظر شیکاگو برگزیده شده بود. او اکنون جانشین قاضی ارشد «روث بیدر کینزبرگ» می ‌شود که ماه قبل، درگذشت.

طبق عرف سیاسی آمریکا نیز روسای جمهور در ماه‌ های پایانی دوره ریاست جمهوری از اتخاذ تصمیم ‌های مهم پرهیز می ‌کنند و تاکنون انتصاب یک عضو دیوان عالی در تاریخی به این حد نزدیک به زمان برگزاری انتخابات سابقه نداشته است. اما دونالد ترامپ و جمهوری‌ خواهان بر انجام سریع فرایند انتصاب قاضی جدید دیوان عالی تاکید داشتند و به این ترتیب اکنون ترکیب این نهاد قضایی کاملا به سود محافظه‌ کاران است.

این تایید عضویت از آنجایی بسیار حائز اهمیت است که دیوان عالی، عالی ‌ترین نهاد قضایی در آمریکا به‌ شمار می ‌رود. دیوان عالی 9 عضو قاضی دارد و اعضای آن به صورت مادام ‌العمر منصوب می‌ شوند، مگر اینکه استعفا دهند.

رئیس‌ جمهور آمریکا اعضای دیوان عالی را پیشنهاد می ‌دهد و سپس سنا باید عضویت آنها را تایید کند.

از جمله ویژگی ‌ها در مورد دیوان عالی آمریکا این است که آرای دیوان عالی نهایی و لازم‌ الاجرا هستند. از سوی دیگر یکی از وظایف دیوان، تفسیر قانون اساسی و رسیدگی نهایی به اعتراض ‌ها به احکام دادگاه ‌های فدرال و ایالتی است.

یکی از نخستین پرونده‌ هایی که ممکن است به ‌زودی به دست قاضی برت برسد، احتمال مخالفت دونالد ترامپ با نتایج انتخابات ریاس ‌جمهوری آمریکا است که سه ‌شنبه هفته آینده برگزار می‌ شود. برخی ناظران پیش ‌بینی می ‌کنند که در صورت مخالفت ترامپ با نتیجه انتخابات، این احتمال وجود دارد که ماجرا را به دیوان عالی ارجاع دهد و در این صورت نقش قاضی ‌های حامی او در دیوان عالی بسیار پررنگ خواهد بود.

بسیاری از سناتورهای دموکرات با تایید عضویت شتاب ‌زده کاندیدای منتخب ترامپ در دیوان عالی مخالف بودند. به گفته آنها در حالی که انتخابات ریاست ‌جمهوری در آمریکا در جریان است، باید این تایید عضویت به زمانی پس از انتخابات موکول می ‌شد. آنها پیش از رای گیری تلاش کردند با سخنرانی های طولانی، جلسه رای ‌گیری را تا حد ممکن به تاخیر بیاندازند. با این حال چون اکثریت سنا در اختیار جمهوری خواهان است، در تلاش هایشان ناکام ماندند.

قاضی جنجالی که می تواند ترامپ را رئیس جمهور کند+تصاویر

دموکرات ‌ها به علاوه محکوم کردن روند شتاب ‌زده در معرفی و تایید کاندیداتوری برت در خلال همه گیری ویروس کرونا که باعث مرگ بیش از 225 هزار نفر در این کشور شده، اقدام جمهوری‌ خواهان در اوج رقابت ‌های انتخاباتی را ریاکاری می ‌دانستند.

جمهوری‌ خواهان در سال 2016 زمانی که 9 ماه تا انتخابات باقی مانده بود، از بررسی صلاحیت کاندیدایی که باراک اوباما برای عضویت در دیوان عالی معرفی کرده بود، خودداری کردند و گفتند در سال انتخابات نباید یک کرسی خالی را پر کرد. آن کرسی را بعدا دونالد ترامپ با قاضی «نیل گورسچ» به نفع خودش پر کرد.

با این حال جمهوری ‌خواهان و در راس آنها «میچ مک کانل» مدعی است اوضاع در سال 2016 تفاوت داشت چرا که کاخ سفید در دست باراک اوباما دموکرات و سنا در دست جمهوری‌ خواهان بود اما اکنون که هر دو نهاد در دست جمهوری ‌خواهان است، تاخیر معنا ندارد.

«جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ در پاسخ به اقدام جمهوری‌ خواهان برای تایید با عجله برت گفت که اگر وارد کاخ ‌سفید شود، کمیسیونی از کارشناسان تشکیل خواهد داد تا ظرف 6 ماه اصلاحات قانونی لازم در دیوان عالی را به او پیشنهاد کنند.

«کامالا هریس» معاونش هم در توئیتی نوشت: «امروز جمهوری خواهان با تأیید قاضی دیوان عالی کشور طی یک فرآیند نامشروع، اراده مردم آمریکا را انکار کردند - همه تلاش آنها بر گرفتن قانون مراقبت مقرون به صرفه و مراقبت های بهداشتی از میلیون ها نفر با شرایط قبلی متمرکز است.»

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به انتخاب برت برای عضویت در دیوان عالی آمریکا گفت: دونالد ترامپ اقدام بسیار مایوس کننده ‌ای مرتکب شد. پلوسی افزود: با اشغال این کرسی در دیوان عالی، رئیس جمهور مراقبت‌ های بهداشتی میلیون‌ ها خانواده را از بین می‌ برد.

برخی موضع‌ گیری ‌های برت، از جمله مخالفت با حق سقط جنین، نارضایتی بخشی از جامعه آمریکا و بخشی از زنان آمریکایی را به دنبال داشته است. 

گزارش‌ها حاکی است که ترامپ قصد دارد دوشنبه شب به‌ رغم اوج‌ گیری موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور، جشنی را به مناسبت تایید قاضی برت در کاخ سفید برگزار کند. این در حالی است که ضیافت قبلی ای که وی در کاخ سفید برای این قاضی برگزار کرده بود، به کانونی برای ابتلا به کرونا تبدیل شد. خود ترامپ، همسر و پسرش و بسیاری از حلقه اطرافیانش به کرونا مبتلا شدند.

ایمی کانی برت کیست؟

ایمی کانی برت متولد 28 ژانویه 1972 در «نیو اورلئان» لوئیزیاناست.

ایمی در حومه نیواورلئان بزرگ شد و در سال 1990 از دبیرستان سنت ماری دیپلم گرفت.

برت در کالج «رودز» در ایالت «تنسی» ادبیات انگلیسی خواند. او در سال 1994 فارغ التحصیل شد و سپس در دانشکده «نوتردام» ایالت ایندیانا با بورسیه کامل حقوق خواند. وی ویراستار اجرایی مجله حقوقی نوتردام بود.

پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق، برت دو سال را به عنوان کارمند حقوق قضایی گذراند، ابتدا از 1997 تا 1998 برای قاضی «لورنس سیلبرمن» از دادگاه تجدید نظر آمریکا و سپس از 1998 تا 1999 برای قاضی «آنتونین اسکالیا» از دیوان عالی آمریکا.

از سال 1999 تا 2002، وی در کمپانی «میلر، کسیدی ، لاروکا و لوین» در واشنگتن دی سی وکالت کرد.

برت به مدت یک سال به عنوان دانشیار میهمان در دانشکده حقوق دانشگاه جورج واشنگتن خدمت می کرد و سپس در سال 2002 به دانشکده حقوق نوتردام بازگشت. 

وی در نوتردام دادگاه های فدرال، قانون اساسی و تفسیر قانونی تدریس می کرد. برت در سال 2010 به عنوان استاد حقوق انتخاب شد و از سال 2014 تا 2017 کرسی حقوقی پژوهشی میلر را در اختیار داشت. 

کارهای آکادمیک وی در مجلاتی مانند «کلمبیا، کرنل، ویرجینیا، نوتردام و تگزاس» منتشر شده است. 

در نوتردام، برت سه بار جایزه «استاد برجسته سال» را دریافت کرد.

ایمی کانی برت، زمانی وکالت گروهک تروریستی منافقین را بر عهده داشته است، برت سابقه وکالت برای این گروه تروریستی را در  یک پرسشنامه مجلس سنای آمریکا ذکر کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در سال 2017 برت را برای قضاوت در دادگاه فرجام خواهی منطقه هفت آمریکا در شیکاگو کاندید کرد. او همان سال یکی از گزینه ‌های ترامپ برای جانشینی قاضی «آنتونی کندی» در دیوان عالی آمریکا نیز بود.

برت از سال 2017 میلادی یعنی سه سال است که به مقام قضاوت در حوزه دادگاه استیناف و آن هم با انتصاب دونالد ترامپ، دست یافته است. حوزه قضاوت وی بعنوان قاضی دادگاه حوزه هفدهم استیناف؛ ایالت های «ایندیانا، ایلینویز و ویسکانسین» را در بر می گیرد.

رویکرد او به خانواده، رویکردی سنتی است. از این رو، ناظران عضویت او در دیوان عالی آمریکا را چرخش به راست بیشتر این نهاد عالی قضایی می ‌دانند. 

او در عین حال به حمایت از سیاست‌ های سختگیرانه مهاجرتی ترامپ رای داده و از مواضع او در زمینه گسترش‌ آزادی ‎های مربوط به مالکیت اسلحه حمایت کرده است.

زمانی که برت در دانشگاه نوتردام به عنوان پروفسور حقوق تدریس می ‌کرد، سخنی را بر زبان آورده بود که از همان زمان (2017) تاکنون، به انتقادهای گسترده علیه او دامن زده است. او گفته بود که کرسی قضاوت تنها یک وسیله است و هدف برپایی امپراتوری خدا بر روی زمین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید