فارس مدعی شد

دخالت 6 میلیارد دلاری آمریکا در انتخاب مجدد روحانی

کدخبر: ۳۷۰۳۴۱
اقتصاد نیوز: خبرگزاری فارس در گزارشی ادعا کرد شواهد و مستندات زیادی وجود دارد که در انتخابات ریاست جمهوری ایران مداخله کرده است. اخیر کشورمان، آمریکا دخالت‌های فراوانی کرده است.
دخالت 6 میلیارد دلاری آمریکا در انتخاب مجدد روحانی

به گزارش اقتصاد نیوز فارس نوشت: در بهار ۹۶، آمریکا دو اقدام مهم به نفع جریان غرب‌گرا انجام داد که نقش مهمی در پیروزی آن‌ها در این انتخابات داشت. اقدام اول، آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه‌شده کشورمان در عمان هم‌زمان با تکانه ارزی آذرماه ۹۵ بود که موجب شد دولت بتواند جلوی افزایش نرخ ارز را به‌صورت موقت بگیرد. اقدام دوم هم توسط سنای آمریکا و با توقف موقت بررسی پیش‌نویس طرح تحریمی ایران با عنوان «طرح مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات ساز ایران ۲۰۱۷» یا همان «کاتسا ۲۰۱۷» در سنا صورت گرفت. درواقع، نمایندگان سنای آمریکا زمان بررسی این طرح که به دلیل گستردگی به «مادر تحریم‌ها» و «سیاه‌چاله تحریم» مشهور شد، را به بعد از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران منتقل کردند تا این اتفاق که نقض آشکار و گسترده برجام توسط آمریکا بود، تأثیر منفی بر رأی کاندیدای جریان غرب‌گرا در انتخابات ۹۶ نگذارد..

13980404001196_Test_PhotoN

 

 

این خبرگزاری در ادامه  گزارش خود به نوسان نرخ ارز در اواخر پاییز و اوایل زمستان 95  اشاره کرده و نوشته است: در آذرماه ۹۵، قیمت ارز دچار جهش قیمتی شد و از قیمت حدود ۳۷۰۰ تومان به قیمتی حدود ۴۲۰۰ تومان رسید. پایان سال میلادی، پایان سال چینی و افزایش نرخ بهره دلار در کنار حمله آمریکا به نقشه ارزی ایران، مهم‌ترین دلایل این موضوع بودند

به ادعای این خبرگزاری در آن دوره زمانی، آمریکا دسترسی ویژه‌ای برای انتقال ارز ایران برای کوتاه‌مدت و باهدف کنترل نرخ در مقطع انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کرد. درواقع، با استفاده از حساب ارزی جایگزین عمان به دوبی که مجوز موقت آن از سوی امریکا صادر شد، راه جریان ارزی موقتاً برای کشور باز باقی ماند و عملاً ۶ میلیارد دلار ارز از عمان به دبی رفت و ظرف یک هفته به بازار تزریق شد تا قیمت ارز در کشورمان حفظ شود.

این خبرگزاری در ادامه مطلب خود مدعی می‌شود با تزریق این مقدار ارز و کاهش نرخ دلار بزرگ‌ترین دستاورد اقتصادی دولت روحانی که همان کنترل نرخ تورم و تک‌رقمی کردن آن بود، حفظ شد تا آمریکا بار دیگر شرایط مناسب برای پیروزی نزدیک‌ترین گزینه به غرب را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ فراهم کرده باشد.

حال باید دید که آیا این اتفاق در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مجدداً تکرار خواهد شد یا نه؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید