رابطه ایران و آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری

کدخبر: ۳۷۰۹۱۸
کارشناس ارشد مسائل استراتژیک معتقد است که انتخاب دونالد ترامپ یا جو بایدن در هر صورت باعث تغییراتی در ارتباط میان واشنگتن و تهران می شود.
رابطه ایران و آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار داشت: انتخاب دونالد ترامپ یا جو بایدن در هر صورت باعث تغییراتی در ارتباط میان واشنگتن و تهران خواهد شد و هر کدام از دو کاندیدا با دستور کار مشخص خود برای سیاست خارجی آمریکا اقدام خواهد کرد. حتی دونالد ترامپ هم در صورت انتخاب مجدد، می بایست یک دوره انتقالی را از روز بعد از انتخابات تا ۲۰ ژانویه طی کند که به موجب آن تغییراتی در کابینه و سیاست‌گذاری‌های کلان دولت وی به وقوع خواهد پیوست.

نقش لابی ها در تحمیل سیاست ها به دولت جدید

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نقش لابی ها را در تعیین سیاست ترامپ و بایدن بسیار مهم دانست و افزود: این دوره انتقالی  همانگونه که گفته شد از ۱۸ اکتبر تا ۲۰ ژانویه یکی از کلیدی ترین دوره های زمانی است که در تدوین سیاست ها، معرفی کابینه به طور کلی خط مشی چهار ساله ریاست جمهوری آمریکا نقش مهمی را ایفا می کند؛ از این رو لابی ها در این دوره زمانی ۳ ماهه به اوج خود میرسد و در این زمان است که لابی های اسرائیل و سعودی حداکثر فعالیت خود را برای تحمیل سیاست‌های خود به دولت جدید آمریکا تحمیل می کنند و برای نمونه سیاست «فشارحداکثری» و ارتباط با ایران توسط این لابی ها در این دوره به شدت موثر خواهد بود. به طور کلی بازبینی سیاست‌های یا تدوین سیاست‌های جدید در این دوره زمانی محقق می شود.

 

حسینی درباره  نقش لابی ها در مناسبات ایران و آمریکا و رویکردهای تهران دربرابر سیاست های محتمل واشنگتن نیز  اظهار داشت: به فرض انتخاب دونالد ترامپ در دور دوم نیز الزاماً سیاست و خط مشی قبلی خود را طی نخواهد کرد و هیچ فرضیه از پیش تعیین شده در این خصوص نمی‌توان و نباید  متصور شد. شدت فعالیت لابی ها در این دوره انتقالی شاید مهمترین گواه همین مطلب باشد که هیچ پیش فرض ثابت و غیرقابل تغییری نباید برای دولتها تصور کرد و اتفاقات پیش بینی نشده و فعالیت لابی ها در این دوره همچنان که عنوان شد بسیار تعیین کننده است.

دستور کار دولت جدید آمریکا در قبال ایران

حسینی در مورد دستور کارهای دولت جدید آمریکا در قبال مسائل منطقه‌ای و به طور ویژه ایران گفت: با وجود اینکه جو بایدن از خروج از برجام انتقاد کرده و در مناظرات و کمپین‌های انتخاباتی، شعار تغییرات و اصلاحات در سیاست آمریکا را وعده داده است؛ نمی‌توان لزوماً این سخنان و وعده ها را به عنوان تضمینی برای تصمیم گیری و یا سیاستگذاری در برابر آمریکا معیار قرار داد.  از این رو سیاست و دستورالعمل دولت جو بایدن در وهله اول بستگی زیادی به چینش کابینه از جمله وزارت دفاع وزارت خارجه و مشاوران وی در آینده خواهد داشت و از آنجایی که این انتخاب ها هنوز قطعی و اعلام نشده است باز هم اعلام نظر و تحلیل درباره روابط ایران و آمریکا دقیق و درست نخواهد بود.

وی افزود: جو بایدن در زمینه سیاست ورزی برخلاف ترامپ دارای کارنامه مشخصی است؛ او بیش از چهار دهه در وزارت خارجه آمریکا حضور داشته و برخلاف همتای خود در انتخابات ۲۰۲۰ به تمام اصول و راهکارهای دیپلماتیک در سیاست خارجه اشراف دارد و نیازی به تبیین برخی تعاریف اولیه و مقدماتی در حوزه سیاست خارجه ندارد.

وی ادامه داد: با این حال اهمیت دوره سه ماهه که برای دوره دوم دولت ترامپ ذکر شد برای جو بایدن نیز صدق می‌کند و این دوره همچنان یکی از کلیدی ترین دوره های زمانی در سیاست گذاری آمریکا در طول چهار سال آینده و از جمله ارتباط با ایران خواهد بود. به طور قطع گروه‌های تندروی ضد ایرانی و حامی تحریم ها در این دوره بیشترین تلاش خود را برای انزوای بیشتر ایران و فشار حداکثری اعمال خواهند کرد و اینجاست که جو بایدن نشان خواهد داد تا چه  حد به وعده های و تغییرات اصلاحی خود در زمینه سیاست خارجه، بازگشت به برجام و کاهش تنش ها با ایران وفادار است.

 وی در پایان  به  سیاست های ایران در برابر رفتارهای واشنگتن اشاره کرد و گفت: سیاست ایران در قبال سیاست های واشنگتن نیز به این تصمیم گیری ها و رویکردهای آینده بستگی خواهد داشت. از سویی دیگر ما انتخابات سنای آمریکا را نیز در پیش رو داریم و اهمیت مجلس سنا در سیاست‌گذاری و تعیین خطی مشی های کلی آمریکا نیز بر کسی پوشیده نیست از این رو ممکن است ترکیب احتمالی مجلس سنا به سمت دموکرات‌ها برود  و این در رفتارها و تصمیمات ترامپ در صورت انتخاب نیز تاثیر زیادی خواهد داشت در هر صورت پارامترهای مختلفی در آینده ارتباط ایران و آمریکا وجود دارد که نمی‌توان از هم اکنون درباره آنها اظهار نظر کرد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید