چرا ترامپ همزمان ادعای پیروزی و تقلب کرد؟

کدخبر: ۳۷۱۱۶۴
اعلام پیروزی زود هنگام از سوی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا و صحبت های وی مبنی بر دزدی، تقلب و کشاندن موضوع انتخابات به دادگاه عالی روی دیگر دموکراسی در این کشور را به دنیا نشان داد.
چرا ترامپ همزمان ادعای پیروزی و تقلب کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا و براساس خبرهای اعلام شده، دونالد ترامپ در آخرین سخنرانی خود لحظاتی پس از پایان رای گیری، خود را پیروز انتخابات اعلام کرد و گفت که از دادگاه عالی خواهد خواست تا شمارش آرا (پستی) را متوقف کند.

ترامپ مدعی شد که دموکرات ها درصدد دزدیدن نتایج انتخابات هستند.

کشوری که ادعا می‌کند مهد دموکراسی، قانونمداری و شفافیت است با دوقطبی شدن جامعه حول انتخابات ریاست جمهوری می‌رود که در آستانه درگیری داخلی در برخی از ایالت‌ها و شهرهای خود رو به رو شود.ناظران خشونت در شهرهای مختلف آمریکا بعد از اعلام نتایج را بسیار محتمل دانسته و به همین دلیل مردم و به ویژه صاحبان فروشگاه ها خود را برای مقابله با این وضعیت آماده می کنند.

رئیس جمهوری فعلی، دونالد ترامپ، نه تنها  امروز و دیروز بلکه از چند ماه پیش با کلیدواژه های تقلب، دزدی و شکایت روی دیگر سیاست و دموکراسی در کشور آمریکا را به دنیا نشان داد. 

آمریکایی‌ها عادت دارند که در باره انتخابات در هر کشور و از جمله کشورهای درحال توسعه نظر بدهند و بسته به منافع ملی خود از کلید واژه های فوق برای بر چسب زدن به نظام‌های سیاسی آنها استفاده کنند. 

قبول شکست برای طرف بازنده در هر انتخاباتی سخت بوده و لذا حدی از تنش و درگیری ممکن است در هر انتخاباتی مشاهده و به عنوان امری عادی در نظر گرفته شود. اما همین امر عادی از سوی کشوری مانند آمریکا، گاهی به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن سایر دولت‌ها تبدیل شده و می‌شود. 

هر کشوری دارای قوانین و عرف انتخاباتی خاص خود است که رفتارهای انتخاباتی شهروندان و فعالان سیاسی را باید در بستر این عرف و قوانین نگریست. این چیزی است که تا به حال آمریکا در مورد خیلی از کشورهای دیگر بدان پایبند نبوده و با علم کردن مباحث حقوق بشری به دفاع از یک طرف دعواهای انتخاباتی و یا به عبارت دقیق‌تر به دخالت در امور داخلی کشورها اقدام کرده است.

اما، نباید از نظر دور داشت که بیش از هر چیز دیگری، این خوی ستیزه جویانه، قانون گریزانه و غیر منطقی دونالد ترامپ است که با غلبه نگرانی از باخت در انتخابات می‌خواهد با اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات قاعده بازی را به هم زده و کارزار انتخابات را در مسیر طولانی دادگاه عالی و احتمالاً  خشونت و درگیری در جامعه بکشاند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید