خبر خوش وزیر بهداشت درباره کرونا/ هشداری تلخ درباره زمستان پیش رو

کدخبر: ۳۷۱۷۶۱
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تست‌های آنتی ژن یا تشخیص سریع کرونا تا هفته آینده به دست ما می‌رسد که در نهایت بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پاسخ نیاز دارد و بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد موثر هستند.
خبر خوش وزیر بهداشت درباره کرونا/ هشداری تلخ درباره زمستان پیش رو

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: سعید نمکی روز شنبه در پنجمین نشست غیرحضوری روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: تلاش ما این است که روزی ۱۸۰ هزار تست تشخیص سریع نیز در کشور تولید کنیم. حتما موارد تماس نزدیک نیز باید تست شوند. باید حداقل ۱۰ نفر از افراد تماس نزدیک با فرد مبتلا نیز تست شوند.

روسای دانشگاه‌ها حتی یک روز استراحت نکرده‌اند

وزیر بهداشت بیان کرد: هیچ رییس دانشگاهی نبود که ساعت دو بامداد با آنها تماس بگیرم و زنگ دوم جواب بدهند و همان زنگ اول پاسخ می‌دادند. به رییس جمهوری می‌گفتم که می‌توانیم بگوییم اگر فضا بهتر شود، به پرستاران استراحت بدهیم، اما حتی یک روز به معاونان درمان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانستیم استراحت بدهیم. من شرمسار این تلاش و زحمت روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونان وزارت بهداشت هستم. اطمینان دارم که در تاریخ این سرزمین، همه نسل‌های آینده با نگارش این ایام سخت قدردان خواهند بود.

وی ادامه داد: قبل و بعد از انقلاب هیچ وقت وزارت بهداشت این‌قدر دغدغه سنگین نداشته که با آن مقابله کند. زحمت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را با هیچ بیانی نمی‌شود گفت و نوشت.

نگرانی‌ها در زمینه کمبود تخت

نمکی درباره نگرانی‌ها در زمینه کمبود تخت بیمارستانی بیان کرد: خواهش من این است که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نامه جمعی در این زمینه بنویسند تا منعکس کنیم. همان طور که سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حقوق در این ایام دستش تنگ است، پرداخت بیمه بی‌کاری و مشکلاتی مانند این نیز وجود دارد. دغدغه رییس جمهوری و مسئولان کشور، معیشت مردم است. اگر یک دکه دار مجبور شود دکه خود را ببندد و بعد معیشت او دچار مشکل می‌شود، دغدغه همه ماست.

وی افزود: هیچ خسرانی برای کشور از خسران طولانی شدن این اپیدمی سنگین‌تر نیست. اگر بتوانیم راهکارهایی را در کوتاه مدت و میان مدت پیدا کنیم تا طول مدت بیماری و فشار بر پرسنل را کمتر کنیم، موفق می‌شویم. اگر حرکتی حتی یک مثقال از بار ما را سبک کند، راه نفسی برای همکاران ما خواهد بود.

همکاری وزارت بهداشت با بسیج

وزیر بهداشت درباره همکاری وزارت بهداشت با بسیج اظهار کرد: این همکاری مبارک است و نباید این فرصت را از دست بدهیم، اما مرزبندی‌ها را باید مشخص کنیم. محوریت با وزارت بهداشت است. فرمانده سپاه نیز به بسیج توصیه کرد که در امتداد فعالیت‌های وزارت بهداشت کار کنند، نه پیشتاز و پیشرو. قرار نیست که مدیریت نیروهای در اختیار ما در اختیار بسیج قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد منابع و هزینه‌ها نیز کار را به وزارت بهداشت بسپارید. قانون بودجه را قبل از سال اجرای بودجه می‌نویسند. در آبان و آذر ماه همه چیز بسته شده بود و هزینه‌ای برای کرونا دیده نشده بود. مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی نیز قسمت عمده آن را به تازگی دریافت کرده‌ایم.

اولویت بودجه با نظام سلامت است

وزیر بهداشت گفت: در جلسه شنبه نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه معمولی که به هدفمندی یارانه‌ها گره خورده بود را در نیمه اول سال دریافت نکردیم. امروز از رییس جمهوری خواستیم که اگر اوراق به ما دادند، زودتر نقد کنیم. البته هنوز دریافت نکردیم. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که اولویت بودجه هم با نظام سلامت است و این اولویت دنبال می‌شود.

زمستان سخت در پیش خواهد بود

نمکی اظهار کرد: ویروس کرونا بسیار پیچیده است و کارهای زیادی با ما انجام داده و کارهای زیادی نیز انجام خواهد داد. اگر کسی امروز بگوید راه‌های مبارزه با ویروس را کشف کرده، نشان از دانشمندی او نیست و نشان از کج فهمی نسبت به این ویروس پیچیده است. این ویروس مسائل زیادی با ما خواهد داشت. این پاییز بسیار سنگین را پیش بینی کرده بودم. حتی زمستانی از این سخت‌تر را در راه خواهیم داشت و هم برای پیشگیری و کاهش موارد و هم آمادگی در این روزهای سخت باید آماده باشیم.

نظارت‌ها را بیشتر کرده و گزارش بدهید

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: نظارت مستمر بر کمک نیروهایی مثل هلال احمر باید انجام شود. نظارت‌ها باید بیشتر شده و گزارش‌های بیشتری به وزارت بهداشت ارائه شود. گفته می‌شود که وضعیت پروازها مبتنی بر پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. یکی از دوستان دیروز با من تماس گرفت و گفت که در پرواز ایلام به صورت متراکم مردم را سوار اتوبوس کرده‌اند. کسی می‌گفت که در بانک فقط یکی از پرسنل ماسک زده بود. خواهش ما این است که هر روز تیم بازرسی مراجعه کند.

وی ادامه داد: بحث کیو آر کد باید با جدیت پیگیری شود. اگر رییس دانشگاه علوم پزشکی به موقع اعلام نکند، همه می‌گویند که کارشان را درست انجام داده‌اند و بعد تعداد افزایش موارد را به پای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌نویسند. اگر عبور و مرور مرزی مبتنی بر پروتکل‌های بهداشتی نیست و اگر در اداره‌ها و کوچه و بازار مشکلی وجود دارد باید گزارش شود.

نمکی افزود: با تقسیم کاری که مقام معظم رهبری فرمودند تا قرارگاهی برای اجرای مصوبات باشد، اگر کاستی‌ها با نظارت مستمر اعلام نشود، نمی‌توانیم این پیگیری‌ها را مبتنی بر استناد واقعی دنبال کنیم. موضوع دیگر بحث آموزش است که باید به شدت دنبال شود.

وی بیان کرد: در شهرهای بزرگ اگر مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی پاسخ‌گوی پهنه جغرافیایی است که هیچ، اگر نبود باید سراغ پهنه بندی جدید رفت و از سایر مراکز نیز استفاده کرد. این پهنه‌ها باید کوچک‌تر شود و جمعیت را بشکنیم تا کار را برای جمعیت محدودتر دنبال کنیم.

آزمایشگاه‌های خصوصی مکلف هستند موارد مثبت کرونا را در سامانه ثبت کنند

وزیر بهداشت گفت: تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی مکلف هستند که هر فرد مثبت کرونا را در سامانه سیب با کد ملی اعلام کنند. اگر دسترسی به آزمایشگاه‌های خصوصی تاکنون داده نشده، حتما باید انجام شود و اگر دسترسی داده شده و آزمایشگاهی موارد مثبت را اعلام نکرد، باید با آن آزمایشگاه برخورد شود. زیرا عدم ارسال اطلاعات جرم محسوب می‌شود.

توسعه مراکز سرپایی

نمکی بیان کرد: مراکز سرپایی باید توسعه پیدا کند. در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ مرکز سرپایی داریم که باید به بیش از ۵ هزار مرکز برسد. برخی مراکز برای خدمات غیر کرونا باید جدا شوند تا افراد برای واکسیناسیون یا خدمات سطح یک سلامت مراجعه کنند. بقیه مراکز باید به کووید ۱۹ اختصاص پیدا کند.

محله محور شدن مقابله با کرونا

وزیر بهداشت گفت: یکی از دستورات ارزشمند رهبری این بود که بتوانیم با حرکتی جدید برای بیماریابی زودرس در اقدامی محله محور فعالیت کنیم. افزایش تست‌ها و قرنطینه‌ی به موقع از تاکیدات این بخش است. این حرکت محله محور از ۲۰ آبان ماه آغاز خواهد شد.

نمکی اظهار کرد: بعد از جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، سرفصل تازه‌ای در فعالیت‌ها برای مبارزه با بیماری شکل گرفت. همکاران من با لطف خداوند در مرحله ورود سهمگین بیماری به کشور در موج اول انفجار بیماری توانستند در بسیج ملی مقابله با کرونا در کمتراز ۶۰ روز با کمک سایر دستگاه‌ها و همکاری‌های بین بخشی افتخار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنند. کاهش مرگ و میرها به رقمی نزدیک ۳۰ عدد در روز، کاهش موارد بستری به یک پنجم در کمتر از دو ماه، همکاری گسترده بین بخشی در تدارک ماسک، لباس محافظتی برای همکاران،  همکاری و همراهی مردم در رعایت شیوه‌نامه‌ها توانست یک رکورد تاریخی را به جا بگذارد.

نمکی ادامه داد: پس از آن متوجه شدیم امواج تازه بیماری در راه است که رفته رفته امواج سهمگین‌تر شدند و به نسبت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارتفاع این امواج بیشتر شد. در این میان از دو چیز بیشتر رنج بردیم؛ اول عدم رعایت پروتکل‌ها و دوم مضایق مالی که همکاران من در دانشگاه‌های علوم پزشکی به آن دچار شدند.

وی بیان کرد: خیلی اوقات بسیاری از مصوبات که بعد از مدت‌ها به ستاد ملی کرونا می‌رفت یا اجرا نمی‌شد و یا به خوبی اجرا نمی‌شد. از طرف دیگر موارد فشار مالی و اقتصادی در شرایطی که میزان تست‌ها از ۱۲۰۰ تست در روز به ۲۵ هزار تست در روز رسید و از طرف دیگر گرفتاری‌هایی مانند عدم تخصیص ردیف‌ها و غیره، مجموعه‌ی ما را با شرایط ویژه‌ای روبرو کردند، این در حالی بود که در آمد اختصاصی دانشگاه‌ها نیز به ۱۵ تا ۲۰ درصد مصوب در بودجه رسید. انتقال این موارد به رهبری و رییس جمهور باعث شد که در آن جلسه مهم و تاریخی در خدمت مقام معظم رهبری باشیم.  موارد متعددی مورد توجه ویژه رهبری قرار گرفت و در کنار حمایت‌های ایشان از ما برای تامین اعتبار، تامین نیروی انسانی و موارد باقی‌مانده از سهم صندوق که اختصاص یافته بود، دستوراتی هم در مورد مدیریت بیماری به ما دادند. یکی از این دستورات این بود که وزارت بهداشت باید محور اصلی تعیین مصادیق محدودیت‌ها باشد و همه این محدودیت‌ها را اجرا کنند و دوم آنکه وزارت بهداشت باید محور موارد آموزش همگانی باشد و از همه مهمتر دستور ایجاد قرارگاه اجرایی برای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا بود.

نمکی گفت: یکی از دستورات ارزشمند رهبری این بود که بتوانیم با حرکتی جدید برای بیماریابی زودرس در اقدامی محله محور فعالیت کنیم. افزایش تست‌ها و قرنطینه‌ی به موقع از تاکیدات این بخش است. تاکنون با همکاری بسیج، بسیج جامعه پزشکی، هلال‌احمر و سازمان‌های مردم نهاد صحبت‌هایی شده است و این حرکت محله محور از ۲۰ آبان ماه آغاز خواهد شد.

صدور مجوزهای استخدامی

وی درباره صدور مجوزهای استخدامی بیان کرد: برای صدور مجوز استخدامی غیر پرستار هم اعلام کرده‌ایم دوستان حتما مجوزهایی صادر کنند. در رابطه با نیروی انسانی یک گرفتاری ما این است که این مجوزهای جدید به جذب نیروهایی اختصاص می‌یابد که قبلا در سیستم بودند و در اولویت هستند. از آن‌جا که درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها هم در حال حاضر با مشکل روبه‌رو است فعلا نمی‌توانید نیروی جدید به شکل شرکتی بگیرید، از دکتر تقوی‌نژاد خواسته‌ام برای ترمیم درآمد اختصاصی کمکی کنند که دانشگاه بتواند علاوه بر تبدیل وضعیت نیروها، مجوز گرفتن نیروی جدید داشته باشیم. البته نباید فراموش کنیم که لازم است بازنگری در زمینه حدنصاب جمعیتی داشته باشیم.

منع ورود مسافر به استان‌ها جدی گرفته شود

وزیر بهداشت اظهار کرد: موضوع منع ورود مسافر به استان‌ها با توجه به تغییرات موتاسیون ویروس و ایمونوژنتیک متفاوت قومیت ایرانی باید جدی گرفته شود. تردیدی ندارم ویروسی که از استان سیستان و بلوچستان با ویروس گیلان، اقوام ترکمن متفاوت است و این موتاسیون‌های جدید ما را گرفتار می‌کنند. ما به اندازه چند کشور اروپایی وسعت داریم و نقل و انتقال و سفرها را در شیوع بیماری موثر می‌دانم که در حال کار بر آن هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید