انتقاد از بلاتکلیفی تاریخی پارکینگ های مشارکتی / نباید اشتباهات گذشتگان را امضا کنیم

کدخبر: ۳۷۱۹۴۴
اقتصادنیوز : محمود میرلوحی گفت : متاسفانه پارکینگ‌های مشارکتی در شهر موزه تاریخی می‌شود. زودتر باید تکلیف آنها را مشخص کنند.
انتقاد از بلاتکلیفی تاریخی پارکینگ های مشارکتی / نباید اشتباهات گذشتگان را امضا کنیم

نبه ١٨ آبان ١٣٩٩-١٤:٣٢ 

دسته بندی : اخبار 

شماره خبر : ١٩٥٢٧

در دویست و چهل و هفتمین جلسه شورا بررسی شد:

دخل و خرج سازمان حمل و نقل ترافیک در سال 93

امروز در شورای شهر تهران گزارش حسابرسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای سال مالی 93 ارائه شد. بر اساس این گزارش تخلفاتی در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رخ داده است که به نظر اعضا، باید به نهادهای ذیصلاح برای رسیدگی ارجاع شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل، یازدهمین دستور دویست و چهل و هفتمین جلسه شورای شهر به گزارش حسابرسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای سال مالی 93 اختصاص داشت. ابتدا مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حسابرسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را در صحن علنی شورای شهر ارائه داد.

او با اشاره به بند ج ماده 44 آیین نامه مالی شهرداری‌ها و بند30 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور بیان کرد: ‌رسیدگی نهایی و ممیزی حساب شهرداری‌ها به وسیله شورای اسلامی شهر از طریق بررسی گزارش‌های مالی و گزارش حسابرسان مذکور و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری‌های لازم بر اساس مقررات قانونی انجام می گیرد.

فراهانی با اشاره به گزارش بازرس منتخب شورا گفت: حسابرس منتخب شورا با ذکر 4 بند (بندهای 4 تا 7) به‌عنوان مبانی اظهار نظر مردود بر مواردی که در صورت عدم رعایت موارد اساسی در رعایت استانداردهای حسابداری توسط واحد رسیدگی، حسابرس نظر مردود اظهار می کند. موقعی که حسابرس با کسب شواهد حسابرسی کافی به این نتیجه برسد که تحریف‌ها به تنهایی یا در مجموع نسبت به صورت‌های مالی با اهمیت و فراگیر است و مطلوبیت کلی صورت مالی را مخدوش می کند گزارش حسابرس به صورت مردود صادر می شود.

او ادامه داد: همچنین حسابرس منتخب شورا با ذکر 12بند (بندهای 8 تا 19 ) به عنوان مبانی اظهار نظر مشروط بر مواردی که تحریف صورت‌های مالی و محدودیت در رسیدگی در مجموع و یا به تنهایی دارای اثر با اهمیت ولی غیر اساسی بر صورت مالی باشد گزارش حسابرسی خود را به صورت مشروط ارائه کرده است؛ گزارش مشروط یک نوع اظهار نظر مقبول است اما به استثنای مواردی که در بندهای مبانی تعدیل اظهارنظر بنا به دلایل فوق ذکر شد و در بند اظهارنظر نیز استثنا شده باشد.

به گفته رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ارزیابی کلی صورت‌های مالی و گزارش حسابرس منتخب شورا درباره این سازمان، عدم رعایت شفافیت در صورت های مالی و قراردادها، مباحث مالیاتی ، عدم پایبندی به رعایت اساسنامه و مصوبات و الزامات قانونی مصوب شورای اسلامی شهر تهران، واگذاری املاک بدون اخذ مجوزهای قانونی ، گران فروشی آرم ورود به محدوده طرح ترافیک در سنوات گذشته و جریمه ناشی از آن در سال مالی 1393  و... مشاهده شده است.

بر اساس گزارش او، به شهرداری مهلت داده شده بود که در مدت یک ماه به ابهامات مطرح شده از سوی حسابرس منتخب شورا پاسخ داده شود. 

پس از سخنان فراهانی سید حسن رسولی خزانه‌دار شورا بیان کرد: مهلتی که برای پاسخگویی شهرداری در نظر گرفته شده است، غیر واقع‌بینانه است. 

او تاکید کرد: با در نظر گرفتن شرایط مدیران مربوطه، مهلت زمان را جوری تعیین کنید که قابلیت انجام داشته باشد.

فراهانی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که ما داریم، این است که به دلیل تاخیرهای زیادی که در شوراهای گذشته در بررسی صورت‌های مالی اتفاق افتاده است، در سال 99 صورت مالی مربوط به سال 93 را بررسی می‌کنیم.

او گفت: در برخی موارد حسابرس شورا برای دریافت گزارش مهلت‌های 6 ماهه و 9 ماهه به سازمان حمل و نقل و ترافیک داده است. به مواردی پاسخ داده شده و ردیف‌هایی که ابهام داشته حذف شد و در برخی موارد هم استدلال‌هایی ارائه شده است. در حال حاضر می‌گویند که 6 ماه وقت می‌خواهیم که به موارد باقیمانده پاسخ بدهیم. ما نظرمان مهلت یک ماهه بود. اگر قرار بود پاسخ داده شود، تاکنون باید پاسخ داده می‌شد.

فراهانی یادآور شد: نظر کمیسیون یک مهلت یک ماهه است اما اگر اعضای شورا نظرشان مهلت بیشتری است، اعلام کنند که اینجا به رای گذاشته شود.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تخلفاتی که در گزارش حسابرس منتخب شورا آمده است، گفت: فکر نمی‌کنید که در رفت و برگشت با شهرداری، برای پاسخگویی به ابهامات و سئوالات اقدام خاصی انجام نداده‌ایم. فکر نمی‌کنید باید روش دیگری را برای دریافت نتیجه به کار بگیرید. 

فراهانی پاسخ داد: متاسفانه مدیران وقت شهرداری در ادوار مختلف کم یا زیاد این مشکلات را داشته‌اند. برخی مشکلات با تذکر و آموزش قابل رفع است و برخی مسایل صراحتا تخلف اداری محسوب می‌شود. 

او افزود: این‌گونه نیست که مطلع نبوده باشند که تخلف نیست اما این اقدامات را انجام داده‌اند. ترکیبی از مسایلی که تخلف اداری محسوب می‌شود به انجام رسیده و برخی از این اقدامات نیز جرم به حساب می‌آید.

فراهانی بیان کرد: باید برخی مسایل در دستگاه قضائی بررسی شود. از شهرداری خواستیم پرونده متخلفین را به مراجع ذیربط ارسال کنند تا در استعلام‌ها مشخص شود که افراد در گذشته تخلفی داشته‌اند یا نه. باید بدانیم مدیرانی که در گذشته فعال بودند، پرونده‌شان چگونه بوده است و متناسب با جرم، با آنها برخورد کنیم.

محود میرلوحی عضو شورای شهر تهران نیز در این رابطه عنوان کرد: به جهت تاخیری که در گذشته صورت گرفته است، شش سال فاصله برای ارائه گزارش مالی سال 93 در صحن بوجود آمده است. 

او اضافه کرد: پیامد این مسئله روشن است. ما باید فکری کنیم که زودتر حساب‌ها تعیین تکلیف و بسته شود. 

میرلوحی تاکید می‌کند: طبق گزاشی که قبلا کمیسیون ارائه کرده است، اغلب حساب‌های اصلی و بده بستان‌ها استاندارد نبوده است. ما باید ضعف قبلی‌ها را جبران کنیم و تکلیفمان را روشن کنیم. 

او افزود: یکی از پیشنهادهایی که اینجا مطرح کردیم و تصمیمی که گرفتیم، آثار خود را نشان داده است. ما درباره پروژه‌های مشارکتی تصمیم خوبی گرفتیم. 180 پروژه داشتیم که 10 سال بود به دلیل گره‎های مالی جلو نمی‌رفت و گره حقوقی و مالی داشت.

این عضو شورای شهر گفت: به نظر من طرح‌های مشارکتی را اگر همین طور رها کنیم، به حالت قبلی باز می‌گردد. اینجا می‌خواهم بگویم یک وقتی می‌گوییم عمل نکردند و اشتباه کردند، جای خود اما خواهش می‌کنم برخی موارد را پیگیری کنید.

او ادامه داد: استدعا می‌کنم، متعهد شوند ظرف شش ماه موارد مبهم را پاسخ بدهند و اگر تخلفاتی هست آن را به دستگاه قضائی و هیات تخلفات ارائه بدهند.

میرلوحی گفت: ما در شورای رقابت بحث کردیم. بیشتر مالیات‌های تکلیفی اشکال دارد. بند الف بحث تهاترها راهش را با قانون باز کرده است. میزان بدهی مالیاتی را هرچه زودتر آماده کنیم تا بتوانیم با وزارت اقتصاد تهاتر کنیم. باید موضوع بدهی‌ها به تامین اجتماعی و اقتصاد و دارایی حل و فصل شود.

او بیان کرد: متاسفانه پارکینگ‌های مشارکتی در شهر موزه تاریخی می‌شود. زودتر باید تکلیف آنها را مشخص کنند. 

این عضو شورای شهر اضافه کرد: باید شجاعانه تصمیم بگیرند. متاسفانه برخی دوستان فکر می‌کنند که ما باید اشتباهات آنها را امضا کنیم. چه کسی گفته است که ما باید اشتباهات آنها را امضا کنیم. اگر اشتباهات فاحش است به قوه قضائیه بدهیم و اگر قابل رفع است، توافق کنیم که حساب‌ها بسته شود. بلاتکلیفی و رها شدگی در این حساب‌ها اصلا به مصلحت نیست.

در ادامه جلسه حسابرس معتمد شورا به بیان ابهامات موجود در گزارش حسابرسی سازمان حمل و نقل و ترافیک پرداخت. به گفته او سرقفی 25 واحد تجاری در یک پارکینگ طبقاتی توسط کارشناس دادگستری واگذار شده است و 80 میلیارد ریال درآمد سال مالی برای آن لحاظ شده که مغایر استانداردهای مالی است.

حسابرس شورا گفت: برای دو فقره قرارداد توسعه زیرساخت‌های شهر تهران با شرکت کنترل ترافیک تهران، درآمدهایی ارائه شده که مستند کافی برای آن موجود نیست. تهاتری انجام شده است که از نظر قانون این تهاتر درست نبوده است و خالص تهاتر را در صورت‌های مالی گزارش کرده‌اند و ارقام واقعی گزارش نشده است. این ارقام مربوط به موافقتنامه‌هایی است که با شهرداری داشته‌اند.

او همچنین عدم ارائه صورت ریز اموال غیر منقول متعلق به سازمان حمل و نقل و ترافیک و نبود اسناد مالکیت برخی از ساختمان‌ها را دیگر ابهامات موجود در صورت مالی بررسی شده اعلام کرد.

حسابرس معتمد شورا گفت: بدهی عوارض پایان کار برخی پارکینگ‌ها بیش از بهای ساختمان‌ها است. عوارض پایان کار برخی پارکینگ‌ها از جمله کاوه هم ارائه نشده است.

هیات رئیسه شورا پس از اعلام نظرات اعضای حاضر تصمیم گرفت مهلت ارائه شده از سوی کمیسیون به شهرداری را از یک ماه به سه ماه افزایش دهد. این تصمیم به رای گذاشته شده و با 14 موافق به تصویب رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید