کرونای جهش پیدا کرده از راسوها منتقل شده است؟

کدخبر: ۳۷۲۲۰۵
سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز شنبه ۱۷ آبان ماه اعلام کرد در شش کشور موارد جدیدی از کروناویروس را در چندین مرکز پرورش راسو (مینک) گزارش کرده‌اند که دانمارک و ایالات متحده از جمله شش کشوری هستند که مواردی از کروناویروس جدید که به مراکز پرورش راسو مرتبط بوده اند، را گزارش کرده اند.
کرونای جهش پیدا کرده از راسوها منتقل شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در اطلاعیه این سازمان آمده است: ایتالیا، هلند، اسپانیا و سوئد نیز از دیگر کشورهایی هستند که مواردی از آلودگی با کروناویروس را در راسوها مشاهده کرده‌اند.

دکتر "بهنام حاجی حسینلو" متخصص بیماری‌های داخلی و مراقبت‌های حاد بیمارستانی و عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا در واکاوی این پدیده گفت: اکثر منابع موجود درباره این اتفاق همان وب سایت های خبری هستند و مقاله علمی خاصی تاکنون در این زمینه ارائه نشده است که بخواهیم تحلیل مناسبی از این وضعیت داشته باشیم.

وی با اشاره به بیانیه سازمان بهداشت جهانی درباره این وضعیت و در پاسخ به این سوال که "آیا با این جهش ویروس، دیگر واکسن ها موثر نخواهند بود؟" گفت: از ماه ژوئن ۲۰۲۰ ، ۲۱۴ مورد ابتلای قطعی به SARS-CoV-۲ به دلیل ارتباط با راسوها (انتقال ویروس از راسو به انسان) در کشور دانمارک  گزارش شده که از این تعداد ۱۲ مورد از سپتامبر ۲۰۲۰، یعنی طی ۱.۵ ماه گذشته بوده است.

دکتر حاجی حسینلو ادامه داد: از ژنوم ویروس که در این ۱۲ نفر مورد بررسی قرار گرفته است، متوجه شده اند که این ویروس چندین جهش را در ژنوم خودش دارد که نسبت به بقیه موارد ابتلای قطعی انتقال یافته از راسوها و همچنین نسبت به سایر ژنوم کروناویروس های غالب در دنیا متفاوت تر بوده است و یک سویه جدید ویروس SARS-CoV-۲ در این ژنوم دیده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا با اشاره به اینکه این ۱۲ نفر در منطقه نورس چالکلند دانمارک به این ویروس مبتلا شده اند اظهار کرد: ۸ نفر از این ۱۲ نفر در یک مزرعه پرورش راسو مشغول به فعالیت بودند و ۴ نفر دیگر نیز در یک شهری نزدیک به این منطقه زندگی می کردند که پیش بینی می شود همه این افراد از این مزرعه ویروس را دریافت کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه بازه سنی این ۱۲ نفر مبتلا به کووید ۱۹ بین ۷ تا ۷۰ سال است، در پاسخ به این سوال که "چه چیزی در این اتفاق باعث ایجاد نگرانی ها شده است" گفت: محققان در ویروسی که هم از بدن این راسوها و هم از بدن این ۱۲ نفرمبتلا شده به کووید ۱۹ استخراج و جدا کرده ند، متوجه شده اند که آنتی بادی های خنثی کننده ای که در بدن انسان بر علیه ویروس تولید می شود تا حدودی مقاوم شده است.

این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه در این افراد حساسیت نسبت به آنتی بادی های خنثی کننده به طور متوسط کاهش پیدا کرده است اظهار کرد: این کاهش "متوسط " همچنان نشان می دهد که آنتی بادی ها هنوز موثر هستند ضمن آنکه باید به این نکته توجه داشت که واکسن های تحت آزمایش، ایمنی سلولی و سلول های T را تحریک می کنند و تنها نباید به بحث آنتی بادی ها توجه داشت که همین امر باعث می شود همچنان می تواند به موثر بودن واکسن کووید ۱۹ خوشبین باشیم

دکتر حاجی حسینلو در پاسخ به این سوال که "آیا وجود این ویروس های جهش یافته نشان دهنده آن است که پاندمی جدیدی در راه است" گفت: اگر این ویروس نسبت به ویروس های قبلی کرونا آنقدر متفاوت باشد، در تئوری امکان یک پاندمی جدید وجود دارد ولی چند نکته باید درباره این اتفاق بیان کرد. ابتدا اینکه سازمان بهداشت جهانی بلافاصله پروتکل های سختگیرانه ای را در این کشور اعمال کرده تا از گسترش آن جلوگیری کنند ثانیا به دلیل آنکه حیات و سلامتی انسان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است با کمک دولت دانمارک قرار است ۱۷ میلیون راسوی موجود در این منطقه از بین بروند.

وی با بیان اینکه در این منطقه تست های تشخیصی PCR به شکل وسیعی در حال انجام است که بتوانند کیس ها را شناسایی کنند افزود: سازمان بهداشت جهانی با کمک وزارت بهداشت دانمارک در حال بررسی ژنوم ها این ویروس هستند تا ببنید ویروس به چه میزان در این منطقه پخش شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی ویسکانسین آمریکا خاطر نشان کرد: به اطلاعات بیشتری درباره این جهش ویروس کرونا در دانمارک نیاز داریم تا بتوانیم درباره آینده آن صحبت کنیم و با اطلاعات موجود نمی توان به صورت قطعی اظهار نظری داشت اما براساس اطلاعات موجود نگرانی درباره واکسن نمی توانیم داشته باشیم و همچنان می توان به واکسن ها امیدوار بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید