با این دمنوش‌ها سیستم تنفسی در دوران کرونا را تقویت کنیم

کدخبر: ۳۷۲۶۹۷
با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور یکی از راه‌های پیشگیری علاوه بر به کار بردن توصیه‌های بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از گیاهان دارویی است.
با این دمنوش‌ها سیستم تنفسی در دوران کرونا را تقویت کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در این روزهای کرونایی یکی از مهم‌ترین کارها تقویت سیستم ایمنی بدن است. ابتلا به کرونا می‌تواند با مشکلات تنفسی مختلفی برای بیماران مبتلا همراه باشد. حتی اگر به کرونا مبتلا شده و آن را پشت سر گذاشته باشید، باز هم ممکن است در ساعاتی از روز دچار سرفه‌های ناگهانی، تنگی نفس یا خس‌خس سینه شوید. از این‌رو توصیه می‌کنیم که بهترین دمنوش‌ها برای تقویت سیستم تنفسی را بشناسید تا بتوانید هم در صورت ابتلا به حساسیت پاییزی و هم در صورت ابتلا به کرونا از آن‌ها استفاده کنید.

 دمنوش شیرین‌بیان

از زمان‌های قدیم ریشه شیرین‌بیان برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله آسم و آلرژی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شما هم می‌توانید این روزها از دمنوش شیرین‌بیان برای بهبود سیستم تنفسی در شرایط شیوع کرونا کمک بگیرید.

مصرف روزانه بیش از یک فنجان دمنوش شیرین‌بیان می‌تواند عوارضی برای بدن در پی داشته باشد. برای تهیه دمنوش شیرین‌بیان بهتر است که مقداری از ریشه شیرین‌بیان را داخل آب جوش بریزید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا دمنوش شما آماده مصرف شود.

دمنوش آویشن، شیرین بیان به همراه عناب

 خواص ضد میکروبی ویروسی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان به همراه مواد مغذی است. درمانگر خوبی برای بیماری‌هایی همچون آنفلوآنزا و سل، عفونت‌های ریوی، برونشیت و سرماخوردگی است این دمنوش از ترکیب یک لیوان آب به همراه پنج عدد عناب و یک قاشق پر از برگ آویشن با ترکیب یک قاشق چایخوری از ریشه شیرین‌بیان تهیه می‌شود. عناب در این دمنوش تأمین کننده بسیار خوب ویتامین C است که در افزایش قوای بدنی مفید است و خاصیت ضدمیکروبی دارد.

دمنوش بابونه

 جوشانده سه گرم از این گیاه به همراه آب جوش سه مرتبه در روز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است توجه به این نکته ضروری است افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند با ممنوعیت مصرف این دمنوش مواجه هستند.

دمنوش عناب

این گیاه برای رفع اضطراب و استرس بسیار موثر است و به دلیل مقدار بالای آنتی‌اکسیدان، روند پیری پوست را کند می‌کند. عناب به علت داشتن لعاب زیاد، نرم کننده گلو و سینه است و فشار خون را هم کاهش می‌دهد. این گیاه گرفتگی صدا را رفع می‌کند و سبب تقویت دستگاه گوارش می‌شود. عصاره عناب به دلیل داشتن ویتامین c و آنتی اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی می‌شود.

۱۰ تا ۱۵ عدد عناب را در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم و سپس از صافی رد کنید. از آن جا که عناب شیرین است، احتیاج به شیرین کردن دمنوش آن ندارید، ولی در صورتی که می‌خواهید چای‌تان شیرین باشد، می‌توانید از عسل و نبات هم استفاده کنید. این نوشیدنی برای کم خونی بسیار موثر است، برای این که عناب مملو از آهن و همچنین ملین بسیار خوبی است.

دمنوش تخم بالنگو و بارهنگ

مصرف خیسانده تخم بالنگو و بارهنگ در آب و گلاب به همراه کمی زعفران، یکی از دمنوش‌های موثر خواهد بود. برای تهیه این دمنوش باید سه چهارم لیوان آب، یک چهارم لیوان گلاب و یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را به همراه یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ با یکدیگر مخلوط کرده و نیم ساعت صبر کنید تا بالنگو و بارهنگ به خوبی لعاب دهند. سپس سرِ قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را به مواد قبلی اضافه کرده و دوباره هم بزنید؛ پس از آن می‌توانید دمنوش را با افزودن کمی عسل طبیعی آرام‌آرام بنوشید. این مقدار ۲ تا ۳ بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار و مفید است.

چای سبز

پلی‌فنول موجود در چای سبز، استرس را کاهش می‌دهد. چای سبز همچنین مملو از کافئین است. این دمنوش برای افزایش هوشیاری و آرامش شما بسیار موثر است.

نصف قاشق غذاخوری پودر چای سبز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بعد آن‌ را بجوشانید تا پودر ته‌نشین شود. پیش از استفاده محلول را صاف کنید.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل را می‌توان به تنهایی یا همراه چایی استفاده کرد به این صورت که یک تا دو گرم زنجبیل خشک یا مقداری از گیاه تازه آن را در یک لیوان آب جوش یا چای ریخته و روزی دو تا سه بار میل شود. با توجه به اینکه زنجبیل در طب سنتی از درجه سه گرمی برخوردار است، مصرف زیاد و بی‌رویه آن می‌تواند ایجاد بی‌خوابی، ضایعات پوستی، خارش و عوارض عصبی مانند بی‌قراری، تحریک‌پذیری، زودخشمی و عدم تحمل به خصوص در افراد گرم مزاج شود بنابراین مصرف دائم و زیاد آن خصوصاً در گرم مراجان توصیه نمی‌شود.

دمنوش نعنا

 به صورت جوشانده یک قاشق مرباخوری از برگ این گیاه در ۵۰ سی سی آب جوش در تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است اما برای افرادی که دارای آسیب‌های کبدی هستند پیشنهاد نمی‌شود.

 دمنوش مرزنجوش

 این دمنوش نیز طبعی گرم و خشک دارد یک قاشق چای‌خوری از برگ این گیاه به همراه ۲۵۰ سی سی آب جوش روزانه یک تا دو فنجان بسیار مناسب است، البته این دمنوش نیز به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

 دمنوش مریم گلی

 این دمنوش نیز مانند سایر دمنوش های معرفی شده طبع گرم و خشک دارد و به صورت یک قاشق چای‌خوری همراه با آب جوش تهیه می‌شود و افراد می‌توانند تا سه بار در روز آن را مصرف کنند البته این دمنوش نیز به افراد مبتلا به انواع تشنج‌ها توصیه نمی‌شود.

سیاهدانه

 مصرف سیاهدانه با مزاج بسیار گرم و خشک در کنار عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و مؤثر است به شکلی که در گرم مزاجان حداکثر ۱.۵ گرم به شکل خیسانده شده در سرکه و سپس خشک شده آن و در سرد مزاجان اندکی بیشتر از این میزان البته این مورد نیز به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

زوفا

 با طبیعتی گرم و خشک به صورت دم کرده یک قاشق چای‌خوری به همراه آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه تا سه بار در روز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است مصرف بیش از اندازه این دمنوش مضر کبد است.

گل گاوزبان

گاوزبان حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده که مصرف آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا تقویت کند. فلاونوئیدهای موجود در گل گاوزبان برای درمان سرماخوردگی و گلودرد موثر است. اگر به خشکی گلو یا تنگی نفس دچار شدید حتما از این دمنوش استفاده کنید.

خوردن دمنوش گل گاو زبان همراه با کمی لیمو عمانی و عسل، در طول فصل سرما به دلیل داشتن ویتامین ث، از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم خفیف از دیگر خواص گل گاو زبان است. در طب سنتی از این گیاه به عنوان نرم کننده سینه، برطرف کننده تنگی نفس و التیام دهنده گلودرد استفاده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک