ربیعی: تعطیلی‌های گسترده بار اقتصادی زیادی به جامعه تحمیل می‌کند

کدخبر: ۳۷۳۷۴۲
سخنگوی دولت گفت: تعطیلی های گسترده بار اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند اما به هرحال ناچار به این تصمیم بودیم.
ربیعی: تعطیلی‌های گسترده بار اقتصادی زیادی به جامعه تحمیل می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بازهم مهمترین و اصلی‌ترین مسئله ما در هفته گذشته کرونا بود. کرونا در دنیا خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر شده و تلاش‌های جهانی برای مقابله با کرونا، هر روز تجارب جدیدتری را چه در زمینه درمان و چه در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پدید آورده است.

ربیعی افزود: در زمینه مقابله دارویی با کرونا، جهان در حال پیشرفت است ولی هنوز نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای درمان موثر نهایی یا درمان منجر به میرایی کرونا مشخص کنیم. با پیگیری‌هایی که شاید از اسفند در کشور شروع شد، مراکز علمی و دانشگاهی در خصوص داروهای کرونا تلاش‌های شایسته‌ای انجام دادند و امروز جزو تولید کنندگان داروهایی هستیم که در دنیا تجویز می‌شود و تاثیراتی را هم دارد.

وی تاکید کرد: امروز همین داروهایی که تجویز می‌شود و در سطح جهان اثربخشی هم داشته است، تولید می‌کنیم. بعد از تولید دستگاه سی تی اسکن، تولید کیت های آزمایش پادتن، دستگاه ونتیلاتور، داروهای مطرح در درمان کرونا، بنابر گزارش مطرح شده در دولت تولید کیت‌های تست فوری کرونا از این هفته به طور انبوه در داخل کشور تولید و وارد فرآیند تشخیص و درمان خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: با توجه به شرایط پیش آمده در کشور که متاسفانه به خاطر عدم همراهی تعدادی از افراد جامعه  بوجود آمده است، کشور با وضعیتی مواجه شده که باید تصمیمات متناسب با آن اتخاذ کرد.

ربیعی تاکید کرد: تعطیلی گسترده در شهرهای قرمز، فاصله گذاری فیزیکی، تست های گسترده، افزایش پوشش بیمه ای کرونا، غربالگری، قرنطینه مبتلایان، ردیابی الکترونیکی و از همه مهمتر نهادینه سازی اجتماعی رعایت دستورالعمل های بهداشتی از عناصر استراتژی دولت است.

وی تاکید کرد: پیش از این نیز گفته بودیم در دوگانه معیشت و سلامت، تصمیم‌گیری دشواری است. با این وصف ولی در نهایت، ملاک تصمیم گیری نهایی، برنامه سلامت افراد جامعه خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: در یک ماه گذشته طرح های زیادی در وزارت بهداشت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا وزارت بهداشت هفته گذشته طرح نهایی خود را به قرارگاه و ستاد ارائه کرد و شنبه گذشته پس از تهمیدات اجتماعی و انتظامی آن، مورد تصویب ستاد قرار گرفت.

ربیعی تصریح کرد: لازم است اعلام کنم هیچ تاخیری درباره تصمیم گیری در مورد پیشنهادهایی که از مجاری کارشناسی رسمی و کمیته سلامت ستاد آمده باشد، صورت نمی گیرد.

وی افزود: تصمیم اخیر وزارت بهداشت که مبتنی بر تعطیلی گسترده و فراگیر ارائه شده،  یک سیاست پویا برای همه کشور است و چارجوبی برای تصمیمات آینده و دادن اختیار به استانها نیز است. بر مبنای آن، در هر شهری که به تشخیص ستاد ملی استانی دچار شاخص های ابتلا و مرگ و میر شده باشد، تعطیلی براساس مناطق زرد، نارنجی و قرمز بطور گسترده اِعمال خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: چنانچه پس از دو هفته نیز وضعیت تداوم داشته باشد، بنابر نظریه وزارت بهداشت محدودیت مجددا تمدید خواهد شد. نظر رئیس جمهور اجرای طرح تعطیلی گسترده از روز سه شنبه یعنی امروز بود اما اعضای جلسه شامل نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، صدا و سیما، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های عضو ستاد معتقد بودند اجرایی کردن این مصوبه به یک هفته زمان نیاز دارد.

ربیعی با بیان اینکه  آقای رئیس جمهور نیز نظر اعضا را برای تاخیر در اجرای طرح پذیرفتف گفت: لذا طرح تعطیلی گسترده از روز شنبه آینده اجرایی می شود.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ نظر کارشناسی‌ که در ستاد مورد جمع بندی قرار گرفته باشد، مورد مخالفت قرار نگرفته است. دولت هیچ اهمالی در خصوص جان مردم نخواهد داشت. ما همه در قبال جان دیگران مسئولیم و باید به این امر اهتمام جدی داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نیز آقای نمکی وزیر بهداشت با اشاره به این موضوع از رئیس جمهور تشکر کرد. آقای نمکی همچنین اظهار داشت که هرگز بستن کل کشور را پیشنهاد نکرده بودند و اعتقادی هم به آن ندارند و هیچ جای دنیا هم این کار را نکرده اند.

ربیعی با اشاره به مصوبات دولت گفت: دو جلسه اخیر هیات دولت مصوباتی در راستای مقابله با کرونا اتخاذ کرد. دولت مصوب کرد که انجام تست تشخیص کرونا با تکیه بر تولید کیت‌های داخلی به ۱۰۰هزار عدد در روز افزایش یابد و در مراکز دولتی رایگان هم صورت بگیرد. بیماران کرونایی که بستری می شوند در صورت نداشتن دفترچه بیمه سلامت به صورت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی افزود: در حقیقت بیمه روی تخت صورت می گیرد و صرفا ۱۰ درصد هزینه به عنوان فرانشیز دریافت می کنند و آن هم در صورت مراجعه به مددکاری و احزار عدم توانایی دریافت نخواهد شد. داروهای مطرح و حتی داروهای گران قیمتی مثل «فاوی پی راویر - رم دی سیور» نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

سخنگوی دولت گفت: مراکز سرپایی برای کرونایی  دو برابر وشد و به ۵ هزار برابر رسید. کلیه خدمات از آزمایش تست کرونا و داروهای آن در این مراکز رایگان خواهد بود. برای رفاه حال هموطنان برای مراجعه کنندگان غیرکرونایی مراکز دیگری تمهید شد. مانند واکسن کودکان و زنان باردار.

ربیعی خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا براساس مصوبه ستاد نزدیک به ۱۵۰ شهر و کلان شهر در حالت قرمز قرار دارند که تعطیلی های گسترده در آن شهرها ایجاد خواهد شد. این بدین معنا است که تعدادی بیکار و تعدادی با مشکلات و فشار اقتصادی و معیشتی روبرو خواهند شد. این موضوع از طرف رئیس‌جمهور امروز در ستاد اقتصادی دولت مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

ربیعی تاکید کرد: تا پایان هفته وزارت رفاه جامعه هدف را مشخص خواهد کرد و میزان اعتبار نیز از طرف سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد تعداد قابل توجهی از هم وطنان مشمول این طرح قرار گیرند که روز شنبه در ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد.

وی افزود: همه این تصمیمات برای اثربخش کردن فاصله اجتماعی است. هدف ستاد ملی مقابله با کرونا از بین رفتن تجمعات است. در صورتی که مردم و جامعه با ستاد همکاری نکنند، تعطیلی های مکرر هم بی فایده خواهد بود.

اکنون مسئولیت پذیری تاریخی ایرانیان باید در این مقطع مجددا به دنیا نشان داده شود.

سخنگوی دولت گفت: لایحه ای هم در دولت به منظور ارتقای فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات برای ساختار و تشکیلات شوراهای حل اختلاف، تنظیم و به مجلس ارسال شد.

ربیعی با اشاره به وضعیت بازار بورس، گفت: رصد بازار سرمایه و حمایت از بازار سرمایه به صورت مداوم در دستور وزرای ذیربط و شورای عالی بورس قرار دارد و رییس بانک مرکزی تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کرده است.

وی ادامه داد: تسهیل برای اجازه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی در این راستا به صندوق هایی که مدیریت آنها توسط بانکها هستند افزایش سقف داد. سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق های ثابت و سهامی مختلف افزایش یافت به طوری که در بانک‌ها از ۱۰هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان و در بقیه صندوق‌ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان، افزایش یافت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این تصمیم فرصت خوبی را به سرمایه گذاران جدید می دهد که با مراجعه به بانکها و به صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه گذاری کنند. همچنین به بانک‌ها اجازه داد تا صندوق هایی که سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را ایجاد کنند. همچنین برای شرکت‌های تامین سرمایه متعلق به بانک‌ها که می توانند افزایش سرمایه لازم را بدهند تسهیلات لازم را ایجاد خواهد کرد.

ربیعی با بیان اینکه در هفته جاری اولین شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی صادر شد، گفت: این اتفاق خوب و مبارک را به همه زنان سرزمین‌مان تبریک می گویم. متاسفانه تا پیش از این فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی از کلیه حقوق اجتماعی خود از جمله داشتن شناسنامه، ‌حق تحصیل و سایر حقوق اولیه خود محروم بودند.

وی تاکید کرد: بر اساس برآوردها بیش از ۱۵۰ هزار زن ایرانی با اتباع افغانستانی ساکن ایران ازدواج کرده اند و حدود ۵۰۰ هزار فرزند حاصل ا ین ازدواج‌ها است. از آنجایی که قانون درباره هویت این افراد بعد از ۱۸ سالگی سکوت کرده بود، لذا این کودکان با مشکل هویت رسمی مواجه بودند.

سخنگوی دولت با اشاره به هفته کتابخوانی، گفت: در هفته جاری مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در ۲۴ آبان را داشتیم. یکی از ارزش‌های به محاق رفته جامعه امروز ما، کتاب خوانی است. تاثیرگذاری و نقش کتاب در نحوه اندیشیدن یک جامعه را نمی توان انکار کرد و برخی از کتاب‌ها قدرت ایجاد تحول در زندگی شخصی تک تک ما را دارند.

ربیعی گفت: امیدوارم از فرصتی که کرونا با محدود کردن فعالیت های عمومی و حضور در اجتماع به انسان ها داده است، این فرصت را برای ما به وجود آورده باشد که مجددا به دنیای کتاب رجوع کنیم.

وی به موضوع انتقال خون اشاره کرد و گفت:  سخنگوی سازمان انتقال خون اخیرا اعلام کرده که ذخائر خون کشور وضعیت مناسبی ندارند و با کمبود مواجه هستند. مراکز انتقال خون در بالاترین سطح، پروتکل ها و اصول بهداشتی را رعایت می کنند و با توجه به نیاز برخی بیماران مانند تالاسمی که مصرف کننده همیشگی خون هستند از مردم درخواست می‌کنم سنت حسنه اهدای خون را بیشتر از قبل انجام دهند.

ادامه دارد ...

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید