آیا رئیس جمهور آمریکا همراه یار غار خود راهی زندان می‌شود؟

کدخبر: ۳۷۴۹۲۸
رئیس جمهور آمریکا و وزیرخارجه اش پرونده سیاهی از تخلفات انتخاباتی و مالی دارند که ممکن است پای آنها را پس از اتمام دوره حضورشان در کاخ سفید به دادگاه بکشاند.
آیا رئیس جمهور آمریکا همراه یار غار خود راهی زندان می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، پمپئو در ایالات متحده حالا تنها کسی است که یار غار ترامپ به حساب می آید و از روزی که به مقام وزیرخارجه رسیده، هیچ روزی پشت رئیس جمهور محبوبش را خالی نکرده است. او از نظر تازه کار بودن و نداشتن تخصص در امور هم شباهت عجیبی به ترامپ دارد. اما این تنها تشابه دو سیاستمدار آمریکایی نیست. هر دو آنها این روزها زیر ذره بین کسانی قرار دارند که برای محکوم کردن شان ثانیه شماری می کنند.

چرا دموکرات ها می خواهند ترامپ را به دادگاه بکشند؟

دموکرات ها مدت هاست که منتظر فرصتی هستند تا ترامپ و دار و دسته اش را به دادگاه بکشانند. اما به نظر می رسد او تا امروز توانسته خودش را از مهلکه برهاند. نخستین باری که ترامپ تا مرحله محاکمه پیش رفت وقتی بود که جناح رقیب می خواست او را به دادگاه استیضاح بکشاند. دموکرات ها در ژانویه 2020 تلاش کردند تا ترامپ را به خاطر سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره مجبور به کناره گیری کنند. هرچند که نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان همگی موافق استیضاح بودند، اما سنای آمریکا او را از اتهام سوءاستفاده از قدرت و تحقیر کنگره تبرئه کرد، چرا که آنها موفق نشدند تا نظر همکاران جمهوری خواه خود را جلب کنند. اما ماجرا به اینجا منتهی نشد.

در ماه های آخر پیش از انتخابات ایالات متحده، یک بار دیگر بحث تخلفات سیاسی و مالی ترامپ مطرح شد.در حالی که او سعی می کرد بایدن و پسرش و حتی هیلاری کلینتون را به دردسر بیاندازد، عملکرد خودش هم زیر ذره بین دموکرات ها قرار گرفت.

ترامپ در 4 سال گذشته از آنجا که در راس قدرت قرار داشت، از مصونیت قضایی هم برخوردار بود. اما حالا که قرار است جو بایدن جایش را در کاخ سفید بگیرد، دموکرات ها در تلاشند تا انتقام سیاست های مخرب و بی قانونی ها را از او بگیرند. پرونده های زیادی علیه ترامپ در مدتی که او ساکن کاخ سفید بود مطرح شد و او توانست با توجه به مصونیت قضایی اش موقتا از آنها فرار کند. او امیدوار بود که با هشت ساله شدن دوره ریاست جمهوری، ناچار نباشد که بابت کارهایش به کسی جواب پس بدهد. اما شرایط مطابق میلش پیش نرفت. حتی برخی ناظران معتقدند او از ترس رو به رو شدن با عدالت است که می خواهد هر طور شده، چهار سال دیگر در منصبش باقی بماند.

اما پرونده هایی که پای ترامپ به آنها باز شده کدام اند:

یک پرونده قدیمی از پرداخت حق السکوت به زنانی که با آنها در ارتباط بوده، پیش از این بسیار سر و صدا کرده بود. در سال 2018 ماجرای این دو زن  باعث شد تا برای اولین بار پس از روی کار آمدن ترامپ، صحبت از محاکمه اش به میان بیاید. این پرونده در ظاهر با محکوم شدن مایکل کوهن به پایان رسید اما پرونده هنوز در نیویورک باز است.  او همچنین پرونده ای در مورد فساد و سوءرفتار جنسی دارد. دو تن از زن ها از او شکایت کرده اند. یکی از آنها هم خواهان گرفتن غرامت شده. بعد از اینکه ترامپ از کاخ سفید خارج شود، دست دادگاه برای بررسی ادعای تجاوز به این دو زن باز خواهد بود.

پرونده مشهور دیگر در مورد پرونده درآمدهای نامشروع است. او طبق قوانین آمریکا باید در مورد گرفتن پول از خارجی ها به کنگره اطلاع می داده. اما او در سه مورد چنین رفتاری را از خود نشان نداده است. البته دیوان عالی پیش از این رای به تبرئه او از یکی از این پرونده ها داده. اما دموکرات ها بعید است که این فرصت را از نظر دور نگه دارند.

ماه سپتامبر مری ترامپ، برادرزاده رئیس جمهور فعلی آمریکا شکایتی را علیه عمویش تنظیم کرد که در آن مدعی شد ترامپ کلاهبرداری کرده است. او می گوید که رئیس جمهور آمریکا سهم الارثش را دزدیده است، آنهم در حالی که قرار بوده عموی بزرگتر بر سهم دختر 16 ساله برادرش نظارت کند. مری ترامپ نه تنها با نوشتن یک کتاب آبروی عمویش را برده و بسیاری از اسرار خانوادگی را فاش کرد که حالا می گوید عمو دونالد باید خسارت زیادی را بابت این کلاهبرداری به دختر برادرش بپردازد.

سال 2019 هم ترامپ محکوم شد که از خیریه شخصی خود برای اهداف سیاسی استفاده کرده است. دادستان نیویورک این اتهام را در سال 2016 مطرح کرد اما سه سال طول کشید تا دادگاه به موضوع رسیدگی کرده. به نوشته یورونیوز، بر اساس مدارک موجود در این پرونده قضایی، رئیس جمهوری آمریکا و سه تن از فرزندانش یعنی دونالد پسر، اریک و ایوانکا با دادستان، لتیشیا جیمز هماهنگ کرده‌اند تا قضیه به شیوه‌ای دوستانه حل و فصل شده و پرونده مختومه گردد. این در حالی است که دونالد ترامپ بارها تکرار کرده که در مورد این اتهام با کسی «معامله» نخواهد کرد.

آخرین موردی که از این پرونده رو شده درباره یک ضیافت شام با نیت نیکوکارانه در ژانویه ۲۰۱۶ در ایالت آیوواست که در واقع به دست تیم انتخاباتی دونالد ترامپ برگزار شد. ۲.۸ میلیون دلاری که در جریان این مهمانی شام به دست آمد در نهایت به نفع تبلیغات کارزار ریاست جمهوری اقای ترامپ مصرف شد. البته این پول به حساب مؤسسات حمایت از کهنه‌سربازان آمریکا ریخته شد، اما دادستان بر این باور است که ترامپ با نمایش عمومی دست و دلبازی خود، از مرز عمل نیکوکارانه و داوطلبانه را با تبلیغات سیاسی مخلوط کرده است.دیوان عالی نیویورک ترامپ را به خاطر این کار به پرداخت دو میلیون دلار خسارت متهم کرد.

دو پرونده دیگر ترامپ مالی هستند. او پیش از آنکه رئیس جمهور شود، در کار املاک و مستقلات چهره ای شناخته شده بوده. یک پرونده علیه او مربوط به بی قانونی هایش از سال 2019 در جریان است که می گوید ترامپ با تقلب تلاش کرده تا مالیات مربوط به برخی از املاکش را کاهش دهد. پرونده بعدی هم مربوط به اظهارنامه های مالیاتی تراپ است. وکلا می خواهند که پس از دوران ریاست جمهوری به اظهارنامه مالیاتی 8 سال اخیر ترامپ دسترسی پیدا کنند. هرچند رئیس جمهور ترامپ تلاش زیادی کرده تا مانع از این اتفاق شود اما به نظر می رسد که دادستانی تنها یک گام تا گرفتن اظهارنامه ها فاصله داشته باشد. مورد آخر می تواند به یک دردسر بزرگ برای ترامپ تبدیل شود، چرا که چنین اقداماتی در ایالات متحده ممکن است سال ها شخص خاطی را به زندان بیاندازد.

دردسر آخر ترامپ هم بایدن است. او در مصاحبه ای گفته بعید نیست که از رئیس جمهور فعلی آمریکا به خاطر نپذیرفتن بردش در انتخابات شکایت کند. این عدم همکاری ترامپ تا امروز روند انتقال قدرت را کند کرده است و بایدن به شدت از این موضوع عصبانی است. 

پمپئو قربانی همکاری با ترامپ می شود؟

پمپئو را می توان یار غار ترامپ دانست. بسیاری از کسانی که با ترامپ به کاخ سفید آمدند در طول زمان به خاطر ابراز عقیده مخالف با رئیس جمهور اخراج شده یا کناره گیری کردند. اما پمپئو مناسب ترین فرد برای پیشبرد منویات ترامپ بوده است. از همان زمانی که پرونده ترامپ بر سر تخلفاتش باز و موضوع دادگاه استیضاح مطرح شد، پمپئو اعلام کرد که حاضر است به نفع او شهادت دهد. اما حالا مشخص شده این همکاری مستمر با رئیس جمهور آمریکا می تواند وزیرخارجه را هم به دردسر بیاندازد.

یکی از مشهورترین موضوعاتی که تخلف پمپئو تلقی شد، وقتی بود که یک بازرس کل وزارت خارجه، توسط ترامپ اخراج شد. اردیبهشت ماه امسال مشخص شد که این بازرس وقتی که تحقیقات در مورد تخلفات بایدن را کلید زده بود، از کار برکنار شد. استیو لینیک اولین نفر نبود. پیش از او 3 بازرس دیگر هم در مدت 6 هفته از کارشان برکنار شده بودند.   وزیر خارجه آمریکا متهم شده بود که یکی از کارکنان زیر دست خود را وادار به انجام کارهای شخصی، از جمله گشت‌زنی سگ، گرفتن لباس از خشک‌شویی و رزرو میز شام در رستوران برای او و همسرش، کرده است.

پمپئو در دوران کمپین های انتخاباتی هم برای ترامپ از جان و دل مایه گذاشت. او در دومین شب کنوانسیون جمهوریخواهان از سرزمین های اشغالی به صورت آنلاین حاضر شد و به تعریف و تمجدید از رئیس جمهور پرداخت . این کار در ایالات متحده نوعی بی قانونی به حساب می آید. حمایت یکی از اعضای دولت در چنین وضعیتی کاری بود که در طول تاریخ آمریکا سابقه نداشت. به نوشته «پولتیکو»، طبق قوانین فدرال وزارت خارجه و اصلاحیه‌ای که چند ماه قبل به تأیید «مایک پمپئو» رسیده بود، امکان فعالیت تبلیغاتی برای تمامی اعضای این وزارتخانه ممنوع اعلام شده است به ویژه آنکه این ویدئو در سفری دیپلماتیک ضبط شد.

مورد دیگری که پمپئو را در معرض اتهامات قرار داد، حرف های او در مورد سفر به هفت کشوری است که پیروزی بایدن را تبریک گفته بودند. او بعد از اعلام نتایج انتخاباتی  گفته بود که انتقال قدرت مسالمت آمیز به دولت دوم ترامپ خواهیم داشت. این موضوع امریکایی ها و حتی جمهوری خواهان را ترساند و بسیاری حرف های وزیر خارجه را خطرناک خواندند.او حالا در یک مورد دیگر هم به دردسر افتاده. یک مقام فلسطینی در سرزمین های اشغالی روز پنجشنبه گفته بود که از پمپئو به خاطر تلاشش برای مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی های رژیم صهیونیستی که طبق قوانین بین المللی ممنوع است، شکایت خواهد کرد.

 فوادایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در مورد تخلفات رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه اش به خبرآنلاین گفت:

«این دو مقام آمریکایی در چهار سال گذشته تخلفات زیادی داشته اند. مساله ای که تا امروز بوده این است که رئیس جمهور در ایالات متحده می تواند هر فردی را که بخواهد ببخشد. او حتی گفته من خودم را هم می بخشم اما در مورد این بخشش، قانون اساسی ایالات متحده روشن نیست و نمی توان گفت که او می تواند چنین کاری کند یا نه. اما اگر پرونده ای از پمپئو یا دیگر نزدیکانش در دو ماه پیش رو بیرون بیاید، ترامپ با توجه به این اختیاری که دارد می تواند ماجرا را فیصله دهد.» او اضافه کرد :« یکی از دلایلی که مخالفان ترامپ منتظرند تا دوران ریاست جمهوری او به پایان برسد تا بعد به سر وقت پرونده هایش بروند هم همین است که ترامپ فعلا مصونیت قضایی دارد اما بعد این مصونیت حذف خواهد شد.»

ایزدی در مورد جنس تخلفات ترامپ گفت:« رئیس جمهور فعلی ایالات متحده هم اکنون با ادعای تقلبی که کرده کشور را بهم ریخته و در نهایت مشکلات زیادی هم ایجاد کرده است. همینطور که به عقب برگردیم در این چهار سال او پرونده های زیادی دارد که می توانند در آینده برایش دردسر ساز شوند.»

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد:«کاری که پمپئو در سرزمین های اشغالی کرد و حالا یک مقام فلسطینی قصد شکایت از او را دارد، خلاف قوانین بین المللی است. مقامات آمریکا به خاطر رفتارهای خود در عرصه بین الملل ممکن است که در مجاری بین المللی مورد سوال قرار بگیرند. به همین خاطر است که ترامپ نفرت زیادی از دادگاه های بین المللی دارد و سعی می کند که آنها را بی اعتبار کند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید