موج جدید کرونا در چین

کدخبر: ۳۷۵۵۷۶
اقتصادنیوز : طیف وسیعی از محصولات از جمله غذاهای دریایی، دام و طیور شناسایی شده که آلوده به ویروس کرونا است این عفونت ها از مواد غذایی با زنجیره سرد و حتی از ظروف آلوده به انسان منتقل شده است.
 موج جدید کرونا در چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، مقام ها و نهادهای بهداشتی چین اعلام کرده اند که در یک ماه گذشته موارد وارداتی از کشورهای دیگر بیشتر شده و مواد غذایی منجمد وارداتی آلوده به ویروس کرونا نیز باعث شده است تا کشور با خطر انتقال این ویروس مواجه شود.

تنها در ۳۰ روز گذشته، در چین ۹۸ مورد ابتلای کووید ۱۹ با منشا داخلی به ثبت رسیده است که ۷.۵ برابر بیشتر از یک ماه قبل از آن است سه کانون جدید بیماری شهرهای تیان جین و شانگهای در شمال شرق و منطقه منچوری مغولستان داخلی در شمال غرب چین هستند که بعضا تحت قرنطینه قرار گرفته و رفت و آمد به نقاط آلوده این شهرها بشدت تحت کنترل است.

«می فونگ» سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت چین در یک جلسه توجیهی رسانه ای گفت: بسیاری از موارد، عفونت های خوشه ای بوده و مسیرهای انتقال متنوع شده است، انتقال ویروس از انسان به انسان و از محصول به انسان می تواند جامعه را به خطر بیندازد.

او می افزاید: غذاهای منجمد وارداتی آلوده به این ویروس به طور قابل توجهی افزایش یافته و استان های بیشتری را تحت تأثیر قرار داده است.

آنچه برای چین نگران کننده است اینکه طیف وسیعی از محصولات از جمله غذاهای دریایی، دام و طیور شناسایی شده که آلوده به ویروس کرونا است این عفونت ها از مواد غذایی با زنجیره سرد و حتی از ظروف آلوده به انسان منتقل شده است.

«جانگ لیوبو» محقق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های چین در این باره می گوید: عفونت کووید ۱۹ از مصرف مستقیم غذا نگران کننده نیست اما واردات محصولات سرد آلوده مشکل ساز است.  

از سوی دیگر «وو زون یو» رئیس مرکز ویروس شناسی چین اعلام کرده است که کشورش قادر است از شیوع بسیار گسترده کرونا در فصل زمستان جلوگیری به عمل آورد.  

او نسبت به اینکه چین بزودی شاهد جابجایی گسترده جمعیت در تعطیلات جشنواره بهار (ماه فوریه) خواهد بود، هشدار داد ولی گفت: بر اساس تجربه ۱۱ ماه گذشته، "ما اطمینان داریم که از بروز مجدد عفونت های گسترده ویروسی جلوگیری می کنیم".

بر اساس آنچه در اختیار مراکز بهداشتی قرار گرفته است دستور کار چین برای مقابله با همه گیری کرونا شامل واکنش سریع، آزمایش، قرنطینه، درمان گسترده افراد، انتشار به موقع اطلاعات مربوط به اپیدمی و مدیریت قوی است.

علاوه بر این، استفاده فوری از واکسن می تواند از عفونت های پراکنده ناشی از اجتماعات بزرگ جلوگیری کند در همین ارتباط رییس شرکت سینوفارم چین از زیرمجموعه های داروسازی دولتی این کشور اعلام کرد تاکنون یک میلیون نفر واکسن این شرکت را بدون داشتن هیچ عارضه ای دریافت کرده اند.

 چین به همراه روسیه، از جمله کشورهایی است که تزریق واکسن به شهروندانشان را آغاز کرده اند در شرایطی که این واکسن ها هنوز در مرحله آزمایش های بالینی هستند در همین حال تارنمای "یی سی" چین از قول کارشناسان بهداشت عمومی نوشت: خطر شیوع دوباره ویروس از ناحیه واردات مواد غذایی منجمد و مسافران ورودی به کشور وجود دارد.

در حالی که زندگی و تولید داخلی به حالت عادی برگشته است، کارشناسان از تلاش دولت های محلی برای استمرار تدابیر مهار کننده ویروس کرونا استقبال کرده اند «وو زون یو» رئیس موسسه ویروس شناسی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های چین گفته است: شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد غذاهای دریایی منجمد یا محصولات گوشتی ناقل ویروس از کشورهای به شدت آسیب دیده به چین وارد شده است.  

کشف محموله های حامل ویروس در گمرک چین باعث شده است تا مقام های گمرک، سختگیری ها و آزمایش های این محصولات را افزایش دهند و نظارت بر توزیع فراورده های منجمد در کشور افزایش یافته است.

«وو» گفت: احتمال شیوع ویروس از طریق واردات غذاهای دریایی آلوده بیشتر از مسافران ورودی است از ماه ژوئن، حداقل سه مورد شیوع عمده با واردات این محصولات منجمد مرتبط بوده است.

این شامل شیوع ویروس کرونا در پکن در ماه ژوئن است که باعث ابتلای ۳۳۵ نفر در آن زمان شد و پس از آن ۹۲ نفر در شهر دالیان در شمال شرق چین و سپس ۱۴ نفر در شهر چینگ دایو در شرق کشور مبتلا شدند.

به استناد کمیسیون بهداشت ملی، ۸۵ درصد از موارد ابتلا در ماه های گذشته در مناطق مختلف چین به علت واردات این فراورده ها بوده است. نگرانی ها در کشور به دلیل واردات مواد غذایی سرد بیشتر شده است.  

به بنادر و فرودگاه ها دستور داده شده است مراقب شیوع ویروس از طریق مسافران ورودی و محصولات سرد باشند وزارت حمل و نقل چین هم با انتشار فرامینی  از همه شرکت ها، اسکله ها و پایانه های حمل و نقل درگیر در تدارکات مواد غذایی سرد و منجمد خواست تا با اجرای پروتکل های ایمنی، نظارت بر واردات را تشدید کنند همچنین بر اهمیت ضد عفونی دقیق و منظم تجهیزات حمل و نقل و وسایل نقلیه تأکید شده است.

تشدید محدودیت ها در ژاپن و کره جنوبی

در ژاپن هم نهادهای بهداشتی اعلام کرده اند که برای چندین روز متوالی شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به بیش از ۲ هزار نفر رسیده که از ابتدای شیوع این ویروس در ماه ژانویه امسال تاکنون بی سابقه بوده است.

همرمان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در کره جنوبی در تازه ترین بیانیه خود از بابت شدت گرفتن همه گیری ابراز نگرانی کرده و افزوده که برای اولین بار از ماه اوت به این طرف شمار مبتلایان به بیش از ۳۰۰ نفر در روز رسیده است.

این در شرایطی است که پیش از این هر دو کشور جزو نمونه های مبارزه با کرونا در منطقه شناخته می شدند و حالا نهادهای بهداشتی در هر دو کشور اعلام کرده اند که باید نگران روزها و هفته های آینده بود که احتمالا شمار مبتلایان افزایش خواهد یافت.

در توکیو پایتخت ژاپن مسئولان نشستی برای رسیدگی به این وضعیت تشکیل داده و با اشاره به ابتلای صدها نفر در روز در این شهر اعلام کردند که ساعات کاری بسیاری از مکان های عمومی از جمله سالن های پذیرایی کاهش می یابد.

مسئولان با توجه به اینکه شمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر روند فزاینده داشته است، از مردم خواسته اند تا فاصله گذاری را مراعات کرده و حتی الامکان از سفر و خارج شدن از خانه ها خودداری کنند.

«سوگا یوشیهیده» نخست وزیر ژاپن از مردم خواسته است تا ماسک از صورت برندارند و به آنها تاکیدکرده است در رستوران ها فقط برای مواقع نوشیدن و تناول غذا آن هم به صورت مختصر ماسک ها را کنار بزنند.

او به مسئولان وزارت بهداشت دستور داد که تا جایی که امکان دارد تدابیری موثر اتخاذ کنند تا فورا از شدت همه گیری و ابتلای بیشتر مردم به کرونا جلوگیری شود.

در توکیو سطح هشدار به بالاترین حد رسیده است و دولت این کلان شهر از همه نهادهای ذی ربط و مردم خواسته است نهایتا همکاری را داشته باشند.  

کارشناسان بهداشتی در ژاپن اما می گویند که این موج سوم و شدید همه گیری در کشور محسوب می شود و پایین آمدن دمای هوا و طولان شدن زمان ماندن مردم در فضاهای بسته و نبود تهویه کافی هوا،  اوضاع را بدتر کرده است.  

از کره جنوبی هم خبر می رسد که در چند روز اخیر روزانه شمار مبتلایان بالاتر از ۳۰۰ نفر بوده که بیشتر آنها هم منشا داخلی داشته است.  

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در بیانیه خود آورده که در چند نقطه از کشور شاهد افزایش شدید شمار مبتلایان هستیم. کشور در شرایط بسیار حساسی از لحاظ موج همه گیری قرار گرفته است.  

قرار بر این شده است که برای مدت ۴ هفته در پایتخت و مناطق اطراف تدابیر بسیار محدود کننده در نظر گرفته شود و همزمان به نهادهای بهداشتی کل کشور اعلام شده است تدابیر لازم را برای تشدید فاصله گذاری اتخاذ کنند. این تدابیر شامل محدود کردن تجمعات در رستوران ها و سینماها است.  

همچنین رویدادهای ورزشی و مکان های مذهبی فقط می توانند تا ۳۰ درصد از ظرفیت خود پذیرای مردم باشند و چرخه های تجاری که از مقررات تخلف کنند تا ۲ هزار و ۷۰۰ دلار جریمه خواهند شد.

امروز مرکز پیشگیری و کنترل بیماری کره جنوبی پیش بینی کرد که در روزهای آینده شمار مبتلایان به بیش از ۴۰۰ نفر در روز برسد شمار کل مبتلایان در این کشور از مرز ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر فراتر رفته و درخواست ها برای محدودیت های هرچه بیشتر افزایش یافته است.

وزارت دفاع کره جنوبی روز چهارشنبه گزارش کرد که با ابتلای ۶۰ نفر از نظامیان این کشور در منطقه مرزی «یون چیون» شمار کل مبتلایان ارتش به یک هزار و ۹۴۰ نفر رسیده است.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید