دو واکسن ایرانی کرونا در آستانه تولید

کدخبر: ۳۷۵۸۶۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا، گفت: بیماری کووید 19 حداقل تا یکسال دیگر همراه ماست.
دو واکسن ایرانی کرونا در آستانه تولید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا چگونه است؟» گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران صحبتی که داشتیم این بود که دو واکسن که در ایران در حال آماده شدن برای تولید هستند، مراحل آزمایشگاهی و حیوانی آنها را در حال اتمام است و قرار است وارد فاز حیوانی شوند.

 

وی ادامه داد:‌دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با قرار دادی با یکی از این شرکتها قبول کرده تا فاز انسانی این واکسن را انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: با یک شرکت دیگر که تولید این واکسن را در حال انجام دادن است، صحبت اولیه کره‌ایم تا به انجام فاز انسانی آن هم کمک کنیم.

کوهپایه زاده ابراز داشت: به علاوه این موضوعات، همکاران متخصص در رشته‌های مرتبط  بنده در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با این شرکتها ارتباط تخصصی و کاری دارند؛ البته ما واکسن را تولید نمی‌کنیم، بلکه شرکت‌های مخصوص تولید واکسن هستند و در واقع ما  در بخش مرحله مداخلات انسانی شرکت می‌کنیم.

واکسن کرونا

وی متذکر شد:‌امیدواریم با فراخوان‌هایی که برای افراد واجد  شرایط می‌دهیم، بتوانیم هر چه زودتر تعداد مورد نظر واکسن  برای این طرح به افراد مورد نظر تلقیح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: هنوز واکسن برای انجام مداخلات انسانی به دست ما نرسیده، اما پیش بینی و حدس بنده این است که واکسن تا پایان زمستان به دست ما برسد.

کوهپایه زاده در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان ادعا کرد تا یک واکسن کاملا ایرانی تولید شود؟»،بیان داشت:البته نمی‌توان این ادعا را کرد؛ چراکه همه حلقه‌های این فرآیند در اختیار ما قرار ندارد، اما آنچه به ما مربوط است از زمانی که واکسن در اختیار ما قرار گیرد، ما می‌توانیم ظرف دو ماه فاز انسانی واکسن را انجام دهیم و منتظر باشیم اگر نتایج قابل قبول بود، تولید شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه پیش بینی درباره وضعیت کرونا در آینده دارید؟»، یادآور شد:‌فعلاً همه پیش بینی‌ها به سمت حرکت و گسترش ویروس کروناست و فاصله زیادی هم برای ایمنی جامعه وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر در کل کشور ظرف دو هفته این محدودیت‌ها اجرا شود، حداقل ویروس در کشورمان زیاد مختل کننده زندگی‌مان نباشد، اما پیش‌بینی می‌شود تا یکسال آینده نیز این ویروس مهمان کشورها و جهان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید