بوی نامطبوعی که دست از سر تهرانی‌ها برنمی‌دارد!

کدخبر: ۳۷۶۱۷۶
3 سال است در فصل سرد سال بوی نامطبوع در تهران استشمام می‌شود و علت اصلی آن مشخص نیست اما مدیرکل محیط زیست شهر تهران می‌گوید: انباشت زه آب در لایه‌های زیرسطحی پس از بارش باران، افزایش بار فاضلاب در شبکه زیرسطحی، آلودگی ناشی از سوخت فسیلی و تغییرات SO2 در انتشار این بو بی‌تاثیر نیست.
بوی نامطبوعی که دست از سر تهرانی‌ها برنمی‌دارد!

فارس، 12 دی‌ماه سال 1397 حوالی ساعت 15 بوی نامطبوعی در بخش‌هایی از تهران از جمله زعفرانیه، آرژانتین، فاطمی، خیابان فلسطین، گمرک و... استمشام شد و تا پاسی از شب این بو ادامه داشت. 

بسیاری از شهروندان با سامانه 137 تماس گرفته و این موضوع را عنوان کردند. در آن زمان علت بوی نامطبوع مشخص نشد و هر کس موضوعی را مطرح کرد، برخی مقصر گاز مرکاپتان را اعلام کرده و برخی علت را بوی نامطبوع زباله‌های آرادکوه را اعلام کردند. 

یک‌سال بعد در 13 و 23 آذر و همچنین 26 آذر  ۱۳۹۸ بوی نامطبوع دوباره بخش‌هایی از تهران را فراگرفت و البته بیشتر در مناطق 2، 4، 6، 17، 10 و 11 بود و تقریباً بو شبیه تخم‌مرغ گندیده بود. 

مدیریت بحران شهر تهران با این همه دفتر و دستک و امکانات وسیعی که دارد هنوز منشأ بو را پیدا نکرده‌ است

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در سال گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت که مدیریت بحران شهر تهران با این همه دفتر و دستک و امکانات وسیعی که دارد هنوز منشأ بو را پیدا نکرده‌اند و باید هر چه سریع‌تر این موضوع تعیین‌تکلیف شود. 

افزایش غلظتی در گاز خاص مشاهده نشده است/در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم سال گذشته گفت: جهت وزش باد از غرب و جنوب‌شرقی اما در برخی موارد باد از جنوب به مرکز می‌وزد و ما در این حوزه سنجش گازهای موجود در سطح شهر را ارزیابی کردیم اما افزایش غلظتی در گاز خاص مشاهده نشده است. 

استاندار تهران تأکید کرد: در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد. 

البته برخی بوی نامطبوع را گردن زباله‌های آراکوه انداختند، اما برخی از اعضای شورا این موضوع را رد کردند و زهرا صدراعظم نوری گفت: این بو بیشتر در هنگام بارندگی‌ها منتشر می‌شود و فرضیه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از آنها گاوداری‌های متعددی است و برخی هم فاضلاب را ناشی از این بو می‌دانند. 

حناچی:تلاش می‌کنیم علت بو را مشخص کنیم

البته مدیران شهری تأکید داشتند که این بو برای سلامتی شهروندان مضر نیست و پیروز حناچی شهردار تهران تأکید کرد: اطلاعاتی در این باره به کمیته‌ای که در استانداری تشکیل شده ارجاع شده است و تلاش می‌کنیم علت بو را مشخص کنیم.

شهرداری در دی سال گذشته مقصر بوی بد پایتخت را گوگرد عنوان کرد

بعد از کش و قوس‌های مختلف بالاخره در دی‌ماه سال 98 شهرداری گزارشی در خصوص بوی نامطبوع پایتخت منتشر کرد و مقصر بوی بد پایتخت را گوگرد عنوان کرد.

اذر امسال مدیریت بحران تهران:تا به امروز هنوز منشأ خاصی برای بوی نامطبوع پایتخت پیدا نکرده‌ایم

بعد از یک‌سال در آذر امسال، رضا کرمی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران و علل آن گفت: سال گذشته در پی انتشار بوی بد در تهران به خرید چند دستگاه شناسایی و تشخیص بوی گاز اقدام کردیم، اما تا به امروز هنوز منشأ خاصی برای آن پیدا نکرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه براساس حدس و گمانه، دامداری‌های جنوب شهر، مکان‌های دفن زباله، نیروگاه‌هایی که به جای گاز از مازوت استفاده می‌کنند و فاضلاب‌های شهری می‌توانند منشأ این بو باشند. براساس مطالعات انجام شده، بیشتر به استفاده از مازوت مشکوک شدیم.

به نظر می‌رسد این مشکل محیط‌زیستی با محوریت آلودگی هواست

وی ادامه داد: ما وظایف خود را انجام داده‌ایم، ولی به نظر می‌رسد این مشکل محیط‌زیستی با محوریت آلودگی هواست که به سازمان محیط زیست بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مرتبط مثل وزارت نیرو شاید اعلام کنند که دلیل این مشکل مازوت نیست، گفت: ولی تا به امروز هیچ مقام دولتی این مشکل را ارزیابی و اقدام به پاسخ نکرده است. 

وی با بیان اینکه شهرداری می‌تواند این مطالبه را انجام دهد، اما  خارج از وظایف این دستگاه است، گفت: ‌ما نیاز به مطالعه بیشتر در درون نیروگاه داریم و این مشکل زندگی شهروندان را مختل می‌کند. ما آماده‌ایم هرگونه اقدامی انجام دهیم و حاضریم به عنوان محور عملیات عمل کرده و یا اینکه با نهاد محور همکاری کنیم. 

انتشار دوباره بوی نامطبوع همزمان با بارش ها

باز هم شب گذشته انتشار بوی نامطبوع را در تهران داشتیم. بویی که سه سال است دست از سر شهروندان تهرانی برنمی‌دارد و هنوز هم علت آن با وجود خرید دستگاه‌هایی در این زمینه مشخص نیست.

غلظت آلاینده دی‌اکسیدکربن در برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت افزایش یافت

حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: غلظت آلاینده دی‌اکسیدکربن در برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت شهر تهران در 8 آذر 3 تا 4 برابر افزایش پیدا کرده است و سرعت باد در تهران هم کم و حدود 2 کیلومتر بر ثانیه گزارش شد. از این رو براساس پیش‌بینی‌ها، منشأ بوی نامطبوع از سمت  جنوب غرب بوده که به تدریج به سایر نقاط رسیده است. 

به گفته شهیدزاده، احتمال داده می‌شود بوی نامطبوعی که در مسیر فرودگاه امام(ره) استشمام می‌شود، همراه با وزش بادی که از آن سمت بوده، به شهر تهران رسیده است.

حناچی به خاطر بوی نامطبوع تذکر گرفت

هنوز منشأ بوی نامطبوع در تهران مشخص نشده است و هر مسئول دیگری را در این زمینه مقصر می‌داند و توپ موضوع بوی نامطبوع تهران بین مسئولین پاسکاری می‌شود، اما امروز پیروز حناچی شهردار تهران به دلیل بوی نامطبوع تهران تذکر گرفت و سید آرش حسینی میلانی تأکید کرد که شهرداری باید یکی از معاونت‌هایش را متولی اصلی پیگیری این موضوع کند. 

وی ادامه داد: انتشار این بو در تهران حکایت از یک معضل محیط زیستی نوپدید دارد که می‌توان آن را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هرازگاهی سر جدید به آن اضافه می‌شود. 

به گفته این عضو شورای شهر، آرادکوه، مازوت‌سوزی صنایع، فاضلاب و موضوعاتی از این دست از جمله دلایل انتشار بوی نامطبوع در پایتخت اعلام شده است، ولی هنوز کسی موفق به اعلام نهایی دلیل آن نشده است. ما از شهرداری می‌خواهیم که موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده و به صورت شفاف نتایج پیگیری‌های سال گذشته باید منتشر و دراختیار افکارعمومی قرار گیرد و سازمان مدیریت پسماند نیز در اسرع وقت، ایستگاه پایش کیفیت هوا و بو را در آرادکوه راه‌اندازی کند. 

صدر الدین علیپور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: این بو در فصل سرد سال و همزمان با بارش هاست.اگر قرار بود بوی زباله باشد باید در فصل گرم سال که تخمیر صورت می گیرد این بو منتشر شود.

واکنش مدیر کل محیط زیست شهرداری به بازگشت بوی نامطبوع تهران

همچنین  شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در واکنش به بازگشت بوی نامطبوع تهران به خبرنگار فارس گفت: امسال سومین سالی است که کلانشهر تهران درگیر انتشار بوی نامطبوع است، سال 97 برای اولین بار در  روز چهارشنبه مورخ 12/10/1397 و در سال 98  در روزهای 11، 17، 23 و 24 آذرماه و روز یکم دی ماه،  و در سال جاری در هشتم آذر ماه بوی نامطبوعی در بخشهایی از شهر تهران برای چند ساعت استشمام شد.

وی ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته با همکاری ادارات محیط زیست مناطق 22گانه در تاریخ 08/09/99 بویی در مناطق 4، 5، 7، 8، 10، 11، 18، 19 و 20 از حدود ساعت 16 الی 18 قابل استشمام بوده است. امسال نیز همانند سال گذشته مناطق مرکزی شهر تهران بیشتر در گیر این موضوع بودند .

به گفته انصاری، مطابق با گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در سال 1398 و هم سال جاری در این روزها با توجه به داده‌های ایستگاه‌های سنجش هوا در سطح شهر تهران غلظت SO2 به طور ناگهانی افزایش داشته است. 

این مقام مسوول افزود: در این راستا اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران پروژه ای تحت عنوان " شناسایی عوامل بوی نامطبوع شهر تهران و ارائه راهکارهای اجرایی و مدیریتی جهت رفع آن" در دست انجام دارد تا بتوان علل ایجاد انتشار بوی های ناگهانی در شهر تهران شناسایی و رفع گردد.

انصاری یادآور شد: گرچه هنوز منبع یا منابع دقیقی برای بوی نامطبوع تهران شناخته نشده است ولی انباشت زه آب در لایه های زیر سطحی پس از بارش باران ، افزایش بار فاضلاب در شبکه زیر سطحی ، آلودگی ناشی از سوخت فسیلی و تغییرات SO2  در هوا  رطوبت هوا در این موضوع بی تاثیر نیستند.

براساس این گزارش، در سه سال گذشته در فصل سرد، بوی نامطبوعی در تهران استشمام می‌شود. تاکنون علت اصلی این بو مشخص نشده است، برخی گوگرد را مقصر اصلی و برخی هم فاضلاب‌های جنوب شهر را علت این بو می‌دانند. اعضای شورای شهر امروز خواستار پیگیری جدی شهرداری در این زمینه شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید