مورچه ها چی میخورن؟

کدخبر: ۳۷۸۱۸۱
اقتصادنیوز : شاید باور این موضوع بسیار دشوار باشد اما مورچه ها رژیم غذایی پیچیده ای دارند، رازها و حقایقی جالبی در رابطه با خوراک مورچه ها وجود دارد.
مورچه ها چی میخورن؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،اکثر افراد تصور می کنند که غذای یک مورچه کاملا ساده است و شاید شامل مقداری چمن یا باقی مانده نان شود. خب، اگر بدانید که مورچه ها رژیم غذایی فوق العاده متنوعی دارند متعجب خواهید شد زیرا رژیم آن ها تقریبا از لحاظ پیچیدگی با رژیم انسان رقابت و حتی برابری می کند.

مورچه ها به همین سادگی که ما معمولا تصور می کنیم نیستند و آن ها موفق شده اند روش های شگفت انگیز بسیاری را برای یافتن، برداشت، ذخیره و اشتراک غذای خود ارائه دهند. حدود 13000 گونه مختلف از مورچه وجود دارد و آن ها به طور کلی به عنوان همه چیز خوار طبقه بندی می شوند. این بدان معناست که آن ها هم گیاه و هم گوشت می خورند، که این امر نشان دیگری از پیچیدگی رژیم غذایی آن ها است. با این وجود، هنوز هم تا حد زیادی این رژیم به گونه های مورچه بستگی دارد و بیشتر آن ها فقط یک نوع غذا را ترجیح می دهند که شناسایی آن ها را برای ما آسان خواهد کرد.

جالب این جاست که برخی از مضر ترین و مقاوم ترین مورچه ها همانند مورچه های آتشین دارای ساده ترین رژیم غذایی هستند. چندین گونه از مورچه ها رفتار درنده ای از خود نشان می دهند و حشرات دیگر را می کشند و سپس می خورند. چنانچه در بخش گوناگون نمناک اشاره شده است بعضی از مورچه ها نیز همانند کرکس ها و کفتارها لاشه خوار هستند، به این معنا که از حیوانات مرده تغذیه می کنند. این مورچه ها منابع پروتئینی که درحال پوسیدگی هستند را برای خوردن ترجیح می دهند.

همچنین مورچه هایی هستند که می توانند به عنوان کشاورز هم نامیده شوند. یکی از این نمونه مورچه ها، مورچه برگ بر است که می تواند قارچ خاصی را کشت کند و سپس با جمع آوری گیاه نیمه هضم شده، "زمین های زراعی" را ایجاد کند. این زمین ها به عنوان منبعی از غذا مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از گونه های جالب، مورچه های شکری هستند که با عنوان مورچه های شیردوش هم شهرت دارند که مانند گاوها دوست دارند حشرات دیگر را نگه داری کنند. این حشرات، شته نامیده می شوند و معمولا دانه ها را تخریب کرده و از شیره یا صمغ گیاهان تغذیه می کنند. این مورچه ها از شته ها در برابر شکارچیان محافظت می کنند و در مقابل، شهد گیاه که یک ماده خاصی است که آن ها تولید می کنند، را از بدن شان بیرون می کشند. از این چند مثال ساده می توانید متوجه شوید که عادت های تغذیه ای مورچه ها تا چه اندازه به انسان شبیه است.

مهم نیست که عادات غذایی یا ترجیحات غذایی مورچه ها چیست زیرا همه آن ها در جستجوی غذا هستند. آن ها لانه های خود را ترک می کنند و به دنبال منابع مختلف غذایی می روند. هنگامی که این مورچه های کارگر غذای قابل قبولی را یافتند، یک رد فرومون در مسیر بازگشت به لانه برجای می گذارند و این رد به وسیله مورچه های دیگر برای یافتن غذا دنبال می شود. فرومون ها منحصر به مورچه هایی می باشد که به یک کلنی خاص تعلق دارند و همچنین اغلب برای علامت گذاری مناطق استفاده می شود.

وقتی مورچه ها رد پای فرومون را به پایان رساندند، مورچه های کارگر دیگر نیز به صورت شیفتی کار می کنند. آن ها به سمت منبع غذایی می روند. پس از یافتن غذا، به لانه باز می گردند. به همین دلیل است که شما اغلب می توانید مورچه ها را در یک خط مستقیم طولانی شناسایی کنید.

مورچه ها موجوداتی فوق العاده فرصت طلب هستند به این معنا که اگر در جایی غذایی پیدا کنند برای جمع آوری آن تمام تلاش شان را می کنند. به همین دلیل است که آن ها را اغلب در خانه ها و یا هر جایی که باقی مانده غذایی باشد می توان یافت.

بنابراین توصیه می شود میوه ها را داخل یخچال نگهداری کنید، خرده نان را جمع آوری کنید مخصوصا اگر در نزدیکی پنجره یا شکاف دیوار ها یا کف منزل تان باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید