امارات به زیاده‌خواهی برجامی آلمان هم راضی نشد/ «فوقِ فرابرجام» می‌خواهیم

کدخبر: ۳۷۸۴۲۶
مقام ارشد دولت امارات عربی متحده با وام گرفتن از ادبیات وزیر خارجه آلمان خواستار توسعه توافق هسته‌ای «برجام» و گنجاندن مفاد موشکی و منطقه‌ای در آن شد.
امارات به زیاده‌خواهی برجامی آلمان هم راضی نشد/ «فوقِ فرابرجام» می‌خواهیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه روز پنجشنبه با وام گرفتن از ادبیات «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان از دولت بعدی آمریکا خواسته که به دنبال حصول «برجام‌پلاس‌پلاس» (فوقِ فرابرجام) با ایران باشد.

چند روز پیش «هایکو ماس» گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران دیگر کافی نیست و کشورهای اروپایی به دنبال «برجام‌پلاس» (فرابرجام) برای رسیدگی به برنامه منطقه‌ای و موشکی ایران هستند.

انور قرقاش در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه «نیویورک‌تایمز» که پنجشنبه منتشر شده از ادبیات ماس استفاده کرده، اما به مطالبات او هم بسنده نکرده و خواستار حصول «برجام‌پلاس‌پلاس» با ایران شده است. 

نیویورک‌تایمز نوشته قرقاش در این مصاحبه گفته که دولت امارات حل و فصل دیپلماتیک مسائل هسته‌ای ایران را به درگیری با این کشور ترجیح می‌دهد.

او با وجود این از «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات آمریکا که برآوردها از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حکایت دارند خواسته فقط «برجام‌پلاس‌پلاس» را از ایران بپذیرد.

نیویورک‌تایمز منظور قرقاش از این عبارت را اینطور توضیح داده است: «توافقی بسیار قوی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر از ایران با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از حمایت تهران از تروریسم، جلوگیری از خرابکاری ایران در جوامع و دولت‌های عربی و توقف ساخت راکت‌ها و موشک‌های تهاجمی.»

قرقاش در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیامش به جو بایدن چیست گفت: «پیام اول این است که آخرین چیزی که می‌خواهیم درگیری با ایران است. چون ما در مجاورت هم هستیم. با آنکه مشکلات جدی با ایران داریم، این مسائل باید از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شوند.»

وی در ادامه گفت: «دومین نکته این است که احساس ما این است که باید فرایندی وجود داشته باشد که ایران وارد تعامل شود. ولی ما خیلی طرفدار برجام‌پلاس‌پلاس هستیم. برجام‌پلاس‌پلاس، یعنی توافقی که به فعالیت‌های ایران در منطقه رسیدگی کند. این توافق باید کل مسئله موشک‌ها و راکت‌ها را نیز مورد رسیدگی قرار دهد.»

انور قرقاش به مقاله‌ چند روز پیش ستون‌نویس نیویورک‌تایمز، «توماس فریدمن» درباره برجام اشاره و از آن حمایت کرد. 

او گفت: «نمی‌دانم که مقاله تام فریدمن درباره این موضوع در نیویورک‌تایمز را دیده‌اید یا خیر-فکر کنم هفته پیش بود. تام فریدمن نوشته که بایدن نمی‌تواند به برجام برگردد. منطقه عوض شده و همه نگران توانمندی هسته‌ای ایران هستند. او حمله به آرامکو را یکی از مصداق‌های روشن توانمندی ایران می‌داند. بنابراین، نظرم این است که این کارها باید انجام شوند.»

اظهارات هایکو ماس

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای که ۱۴ آذرماه منتشر شده گفت: «ما به نوعی "برجام‌پلاس" نیاز داریم که مطابق با منافعمان باشد. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نداشتن سلاح هسته‌ای و نداشتن برنامه موشک‌های بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. علاوه بر این، ایران باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.»

آلمان در کنار انگلیس و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید