پیام روحانی به بایدن در آیینه رسانه های خارجی /نشست اروپایی ها بخاطر اعدام روح الله زم لغو شد؟

کدخبر: ۳۷۹۳۳۷
رسانه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی در پوشش اخبار مربوط به مسائل ایران لغو نشست اقتصادی توسط چهار کشور اروپایی را مورد توجه خود قرار داده‌اند.
پیام روحانی به بایدن در آیینه رسانه های خارجی /نشست اروپایی ها بخاطر اعدام روح الله زم لغو شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، بی‌بی‌سی لغو این نشست را در واکنش به اجرای حکم اعدام روح‌الله زم دانسته است. کشورهای اروپایی به اجرای این حکم شدیدا اعتراض کرده بودند و فرانسوی‌ها در حساب توئیتر خود از هشتگ تجارت غیرمعمول استفاده کرده بودند. ایران هم در واکنش سفرای چند کشور را احضار کرد.

همچنین حکم زندان کامیل احمدی دیروز مورد توجه بی ‌بی‌سی قرار گرفت. بی‌بی‌سی به نقل از پایگاه‌های خبری ایرانی از حکم نه سال حبس تعزیری احمدی خبر داد. بی‌بی‌سی به نقل از توئیتر وکیل او چنین حکمی را در ارتباط با اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم و دریافت بودجه از موسساتی اعلام کرد که قصد براندازی دارند. بی‌بی‌سی احمدی را مردم‌شناسی معرفی کرد که در زمینه ازدواج کودکان در ایران مشغول به پژوهش بوده است. او هم‌چنین به پرداخت 600هزار یورو به دلیل تسهیل مال نامشروع محکوم شده است. بی‌بی‌سی احمدی را در کنار نازنین زاغری-رتکلیف و انوشه آشوری از جمله زندانیان دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی دانسته است.

بازداشت یازده نفر به اتهام مشارکت در ربودن مخالفان ایرانی توسط پلیس ترکیه نیز مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. واشنگتن‌پست با انتشار گزارشی مدعی شد حبیب اسیود رهبر یکی از گروه‌های معارض که متهم به عملیات تروریستی در ایران است، به استانبول کشیده و  از آن‌جا به ایران منتقل شده است.

قرار گرفتن دو مقام ایرانی در لیست سیاه توسط دولت ایالات متحده به دلیل ناپدید شدن رابرت لوینسون (مامور سابق اف‌بی آی) در سال 2007 نیز خبر دیگری بود که توسط رویترز پوشش داده شد.

نشست خبری دیروز حسن روحانی نیز مورد توجه پایگاه‌های خبری قرار گرفت. رویترز سخنان روحانی در مورد ابیاتی که اردوغان در باکو خوانده را منعکس و آن را در جهت کاستن از تنش‌ها دانست. سخنان روحانی پیرامون غیرقابل گفت‌وگو بودن برنامه موشکی ایران هم از دید رویترز بااهمیت جلوه کرده و از قول روحانی نقل کرده آمریکایی‌ها ماه‌ها در تلاش بودند تا مسئله موشکی را به مذاکرات هسته‌ای اضافه کنند و این از جانب ما رد شد. ترامپ از این مسئله ناآگاه بود ولی آقای بایدن از جزئیات این توافق به خوبی آگاه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید