تحلیل رسانه‌های چین درباره خروج ترامپ از برجام

کدخبر: ۳۷۹۴۰۲
بسیاری از کارشناسان و رسانه های چین بر این باورند که راهبردهای چهار سال گذشته «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای خاورمیانه بسیار مخرب و تنش زا بوده و بدترین آن نیز خروج یکجانبه وی از برجام است.
تحلیل رسانه‌های چین درباره خروج ترامپ از برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تحلیل کارشناسان و رسانه های چین نشان می دهد که ترامپ سیاست های بسیار تحریک آمیزی در قبال خاورمیانه داشته است و در مورد ایران بسیار بد عمل کرده است.

تلویزیون مرکزی چین در یکی از تحلیل های خود درباره میراث مخرب و ویرانگر ترامپ برای خاورمیانه نوشته است: او همواره به دنبال فشار حداکثری و تحریم علیه ایران بود و اقداماتی بسیار منفی علیه تهران انجام داد.

گزارش از قول «آندره کوریبکف» از تحلیلگران بین المللی در مسکو می نویسد: ترامپ همان کسی است که به طور غیرقانونی دستور ترور سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده ارشد و بزرگ ایران را در ابتدای سال جاری در عراق صادر کرد.

کوریبکف با یاداوری اینکه آمریکا در کل خاورمیانه در دوران ترامپ اقدامات نادرستی داشته است گفت: این کشور از حملات به یمن توسط برخی از کشورها حمایت کرد و آن را به جنگ نیابتی با ایران القا می کرد این در شرایطی است که تهران همواره ارتباط نظامی با حوثی ها را تکذیب کرده است.

«لیو شیانگ» دیگر تحلیلگر مسایل خاورمیانه بر این باور است که تحریم ها و فشارهای آمریکا علیه ایران در دوران ترامپ باعث شد تا نظام بین المللی دچار اختلاف شود به طوری که بسیاری از کشورها نتوانستند مراودات تجاری عادی با ایران داشته باشند و تنش ها همواره بر سر این اقدامات فزاینده بوده است.

«خوا لی مینگ» دیگر کارشناس مسایل خاورمیانه از چین می گوید که کشورهایی نظیر چین و روسیه روابط نزدیکی با ایران دارند و به رغم فشارهای آمریکا این مناسبات را حفظ کردند اما این کافی نیست کشورهای اروپایی با مشکلات فراوانی روبرو شدند برجام یک توافق بسیار مهم است که دولت چین هم از آن حمایت کرده است و می خواهد همه طرف ها به تعهداتشان پایبندی نشان دهند.

خبرگزاری شینهوا هم در یکی از گزارش های تحلیلی خود آورده است که امروز ریشه بسیاری از تنش ها در منطقه همین اقدامات یکجانبه ترامپ است او بود که به دلیل خروجش از برجام باعث این همه مشکلات و نابسامانی ها شد و به دلیل تحریم هایش از ارتباطات معمول و مشروع دیگر کشورها با ایران جلوگیری به عمل آورد.

رسانه های چین همچنین می افزایند که امروز نیز ترامپ به دنبال مشروعیت بخشیدن به اسراییل است و از جمله می کوشد تا در واپسین روزهای حکومت خود باعث شود تا دولت های بیشتری با اسراییل ارتباط رسمی برقرار کنند این سیاست در آینده مشخص خواهد کرد که چه چالش هایی به دنبال خواهد داشت.

"سی سی تی وی" تلویزیون مرکزی چین در این باره نوشته است: ترامپ بود که ادعاهای اسرائیل در مورد مالکیت بر بلندی های جولان در سوریه را به رسمیت شناخت و ادعاهای مشابه بحث برانگیزی نیز درخصوص مراکش و در مورد مناقشه صحرای غربی داشته که اینها نیز مغایر با قوانین بین المللی و کاملا یک جانبه است.  

گزارش ادامه می دهد که وی تحریم های بیشتری علیه سوریه وضع کرد و دست به بمباران های غیرقانونی با توجیهات غیرواقعی زد و تلاش کرد تا ارتش سوریه را تضعیف کند نیروهای آمریکا امروز هم مانع پیشبرد گفت و گوهای صلح در سوریه می شوند.

کوریبکف در تحلیلی راجع به سیاست های مخرب ترامپ در خاورمیانه آورده است: شاید ترامپ بر پایان جنگ های بی پایان برای آمریکا در خاورمیانه تاکید می کند و به دنبال کاهش نظامیان آمریکایی در منطقه است اما سیاست ها و راهبردهای او باعث بروز خلاء های زیادی شده است و حتی چنین اقداماتی می تواند موج تازه ای از تروریسم را در منطقه به دنبال داشته باشد و همین باعث انتقاد فزاینده کشورهای منطقه از دولت ترامپ شده است.  

رسانه های چین نوشته اند میراث ترامپ برای خاورمیانه مبهم و ناامید کننده و پر از سیاست های تحریک آمیز و پرتنش است حتی موفقیت هایی را که ترامپ از آنها می گوید می تواند بسیار بحث برانگیز باشد خلاء های امنیتی و تنش های فزاینده و ناتمام ماندن درگیری های نظامی و ترور سردار ایرانی و حمایت های بی دریغ از اسراییل از جمله این راهبردهاست که امروز انتقادهای شدیدی به آنها می شود.  

گزارش تلویزیون چین حاکی است: آنچه سیاست خاورمیانه بزرگ ترامپ یاد می شود، ملغمه ای از تنش ها و تحریکات است چهار سال گذشته نشان داده که روند راهبردهای ترامپ برای خاورمیانه منفی بوده است معاملاتی که بین برخی از کشورهای عربی با اسراییل با واسطه دولت ترامپ انجام می شود، مناقشه برانگیز شده است و برخوردهای بسیار تند و نادرست و فشارها و تحریم ها علیه ایران و سوریه و دامن زدن به ادعاهای ارضی و مرزی تحرکاتی است که باید از سوی جامعه جهانی محکوم شود.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید