کشمکش بر سر ایران بین تیم ترامپ و بایدن /ایران در آئینه رسانه های خارجی

کدخبر: ۳۷۹۵۳۹
ایرادات دولت کانادا به گزارش تحقیقی ایران در مورد سرنگونی هوا‍پیمای اوکراینی خبری بود که رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه خود قرار دادند.
کشمکش بر سر ایران بین تیم ترامپ و بایدن /ایران در آئینه رسانه های خارجی

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، از منظر دولت کانادا این گزارش بسیاری از سئوالات را بی‌پاسخ می‌گذارد و جزئیات اصلی این ماجرا هم‌چنان مبهم باقی مانده است.

قرار گرفتن گردن المختار در فهرست تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده خبر دیگری بود که نام ایران را در رسانه ها مطرح کرد. به گزارش رویترز ایالات متحده گروه بحرینی سرایا المختار را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی و ایران را به حمایت از این گروه متهم کرد.

وزارت خارجه امریکا در طی بیانیه‌ای مدعی شد این گروه نقشه حملاتی را علیه پرسنل آمریکایی در بحرین طراحی کرده و برای ترور مقامات بحرینی پاداش نقدی تعیین کرده است. وزارت خارجه بحرین نیز با استقبال از آن، مدعی شد این بیانیه گام مهمی در مبارزه با اعمال این گروه تروریستی است. شایان ذکر است بر اساس گزارش کمیته تحقیق کنگره امریکا، فعالیت‌های این گروه از سال 2018 رو به کاهش نهاده و در سال 2019 هیچ عملیاتی توسط گروه مزبور شکل نگرفته است.

در امریکا نیز هم‌زمان با فعل‌و‌انفعالات جهت انتقال قدرت به دولت جدید، بازار مباحثات بر سر آینده روابط با ایران و توافق هسته‌ای هم‌چنان داغ است. در حالی که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش بررسی مجدد برجام و طرح موضوعاتی غیر از مسائل هسته‌ای در آن را نمی‌پذیرد، و در شرایطی که چند روز قبل، بیش از 50  مقام امنیت ملی و سیاست خارجی سابق آمریکا با انتشار نامه‌ای خواهان بازگشت دولت جو بایدن به برجام شدند، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران و ونزوئلا، در مصاحبه با تایمز اسرائیل مدعی شد او به همراه چند تن از مقام‌های دولت ترامپ با تیم انتقالی جو بایدن دیدار داشته و تلاش دارند دیدگاه دولت آینده درباره تغییر وضعیت فعلی روابط با ایران را تغییر دهند. او با معیوب و بی‌نتیجه‌ خواندن برجام مدعی شده که در این ملاقات یادآور شده‌اند جدا از معایب اولیه برجام، شرایط کنونی ایران و منطقه با شرایط سال ۲۰۱۵ و زمان توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با جمهوری اسلامی ایران تفاوت کرده و زمان حاضر نیازمند راهکارها و رویکرد جدیدی است.

به گزارش سی‌ان‌ان، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز طی سخنانی که پیروزی جو بایدن را تبریک می‌گفت، به تمجید از سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ایران پرداخت و با تکرار موضعی خصمانه مدعی شد ترامپ آمریکا را از توافق فاجعه‌بار دولت قبلی با ایران خارج کرد و اسرائیل و کشورهای‌ عربی را برای مقابله با تهدید ایران گردهم آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید