خطیب زاده: حمله به سفارت آمریکا مشکوک است/ کانادا پاسخگوی اقداماتش باشد

کدخبر: ۳۸۰۵۸۷
سخنگوی وزارت خارجه گفت: طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کنم به این که از پشت نفاق بیرون آیند و ببینند خودشان به کدام یک از وظایف‌شان عمل کرده‌اند.
خطیب زاده: حمله به سفارت آمریکا مشکوک است/ کانادا پاسخگوی اقداماتش باشد

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود که به طور آنلاین برگزار شد درباره اظهارات لاروف که گفته است برجام غیرقابل مذاکره است اما غرب می خواهد درباره موضوعات فرابرجامی از جمله مسایل موشکی با ایران مذاکره کند گفت: برجام موضوعی نیست که دوباره کسی بخواهد درباره آن مذاکره کند. بارها گفتیم که موضع قطعی و یقینی ایران است که برجام مذاکره مجدد نمی شود و بهتر است طرف ها به انجام تعهداتشان برگردند.

وی درباره موضوعات فرعی که در این حوزه مطرح می شود اظهار کرد: ایران با مقاومت حداکثری خود یک پیام واحد فرستاد که درباره امنیت ملی و مصالح عالی خودش مذاکره نمی کند و خودش برای خود تصمیم می گیرد. ایران به عنوان یک کشور مقتدر اولویت دفاعی خود را دارد و بر همین اساس هم عمل خواهد کرد.

بنابر گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی تصریح کرد: روابط ایران و آژانس کاملا فنی است و به همکارانمان توصیه کردیم که در این چارچوب روابط باید حفظ شود. هر وقت آژانس نگاه فنی داشته روابط عمل گرایانه و مشخص بوده است. سوالاتی شد از آقای گروسی و ایشان هم پاسخ هایی دادند اما بعد گفتند که منظورشان آنچه برداشت شده نبوده است. ما تفسیر خودشان را از گفته هایشان می پذیریم. در عین حال طبیعی است توصیه ما این است که آقای گروسی و آژانس خودشان را از مسایل و فشار سیاسی و برخی حرکت های طرف سوم دور کند تا شان آژانس حفظ شود و همکاری ها در مسیر خودش ادامه پیدا کند.

وی درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: ما همه داغدار از دست رفتن فرزندان مان هستیم و شبی و روزی نیست که از اندوه این ماجرا ناراحت نباشیم. ما شریک غم خانواده از دست رفتگان هستیم. وزارت امور خارجه در بالاترین سطح به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بوده است و البته نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشور باید در این رابطه توضیح دهند و گزارش فنی آن هم آماده شده است. با این وجود باید بگویم که هیچ تاریخی درباره بررسی این پرونده عقب نیفتاده است و تمام تلاش خود را داریم بر اساس معاهدات بین المللی وظایف خود را انجام دهیم و داده ایم و گزارش فنی این مساله امروز و فردا منتشر و برای طرف های اوکراینی و دیگر طرف های دخیل ارسال می شود. در عین حال تلاش داریم در نهایت شفافیت کار انجام شود اما باید بدانیم که بررسی این مساله موضوعی پیچیده است.

خطیب زاده اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول توسط مقامات کانادایی را محکوم کرد و گفت: بیشترین مداخله های بی جا را مقامات کانادا در این موضوع داشتند و تلاش کردند مسیر طبیعی روشن شدن ماجرا اتفاق نیفند و رفتارشان کاملا سیاسی است و سعی دارند با این اظهارات فضاسازی کنند. متاسفم که از غم بزرگ این خانواده ها برخی سعی دارند کلاهی برای خود درست کنند و از آن تجارت کنند. به وزیر خارجه و دولت کانادا هشدار می دهم که پاسخگوی اقدامات خودشان باشند. دولتی که تمامی تلاش خود را کرده تا با مسدود کردن مسیر مالی برای انتقال دارو به ایران مانع ایجاد کنند، هیچ جایگاهی ندارد که از حقوق بشر صحبت کند. ایران مسئولانه وظایف خود را دنبال می کند و از دولت کانادا دعوت می کنم در مسیر جایگاه و شان خود در این مساله وارد شود.

سخگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات پارلمان اروپا علیه ایران اظهار کرد: صادر کردن خطابه های یک طرفه قابل قبول نیست و ارزشی هم ندارد و پارلمان اروپا باید نشان می داد که واقعا به دنبال حقوق بشر است. یاد ندارم علیه آمریکا در قبال اقدامات ضد بشری اش علیه ایران اقدامی انجام داده باشد یا در رفع انسداد مسیرهایی که دارو و مواد اولیه باید برای ایران ارسال می شد یا تهیه می شد، تلاش کرده باشد یا کشورهای اروپایی را که در این مسیر با آمریکا همراهی کردند را محکوم کند. متاسفانه سابقه طرف های اروپایی تیره و تار است. ما به طور قوی قطعنامه های گزینشی و طرفداری از کارزار ضد ایرانی و صدور قطعنامه های ضد ایرانی را محکوم می کنیم. طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کنم به این که از پشت نفاق بیرون آیند و ببینند خودشان به کدام یک از وظایف‌شان عمل کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: موضع ما در مورد اف ای تی اف از اول مشخص بوده و حل این مشکل به نفع سیستم مالی و بانکی خواهد بود.

وی گفت: حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی قابل قبول نیست ولی نوع حمله به سفارت آمریکا در بغداد و زمان آن و بیانیه‌ای که وزیر خارجه آمریکا صادر کرده نشان می‌دهد زمان آن خیلی مشکوک است و بیانیه‌ای را از قبل آماده کرده بودند که منتشر کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید