چین بازگشت آمریکا به برجام را راه صحیح کاهش تنش‌ها دانست

کدخبر: ۳۸۰۸۸۶
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به نشست غیر رسمی روز دوشنبه وزرای خارجه اعضای برجام تاکید کرد: بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی به تعهداتش، راه صحیح کاهش تنش‌ها است.
چین بازگشت آمریکا به برجام  را راه صحیح کاهش تنش‌ها دانست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خانم "هوا چون اینگ" روز سه شنبه در توییتر شخصی خود ،ریشه مشکلات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را خروج یکجانبه آمریکا از برجام  معرفی کرد و از واشنگتن خواست با عمل به تعهداتش به برجام باز گردد.

اظهارات این مقام وزارت خارجه چین در حالی است که "وانگ یی " وزیر امور خارجه چین هم روز گذشته /دوشنبه/ در ویدئو کنفرانس با وزیران امور خارجه عضو برجام تاکید کرد: آمریکا باید بدون قید و شرط در زودترین زمان به توافق هسته ای باز گردد.

وی خروج آمریکا از توافق هسته ای و فشار حداکثری به ایران را مانع  اصلی برنامه هسته ای ایران دانست و اشاره کرد که وضعیت برنامه هسته ای ایران به مقطع حساسی رسیده است.

وزیر خارجه چین پیشنهاد کرد که طرف آمریکا بزودی بدون پیش شرط به بر جام باز گردد و تحریم ها علیه ایران، نهادها و اشخاص ثالث را بر دارد.

وانگ ضمن درخواست برای حل منازعات مرتبط با اجرای برجام به صورت عادلانه و عینی، خواستار گفتمان و همکاری برای رفع موانع پیش روی توافق هسته ای شد.  

وی با اشاره به لزوم گفتمان برای حل منازعات در منطقه خلیج فارس، گفتمان چند جانبه ویژه در منطقه خلیج فارس برای رسیدگی به مسائل امنیت منطقه ای را پیشنهاد کرد.

ویدئو کنفرانس مشترک وزیران خارجه روسیه، ایران، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس با عاملیت اتحادیه اروپا روز دوشنبه برگزار شد در پایان این نشست مشترک بیانیه ای با مضمون لازم الاجرا بودن قطعنامه ۲۲۳۱ صادر شد.

در این بیانیه تصریح شده است: وزرای امور خارجه خاطرنشان ساختند برجام که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصر کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید