امضای لایحه مربوط به حذف مجازات اعدام از سوی رئیس جمهور قزاقستان

کدخبر: ۳۸۳۲۰۸
سرویس مطبوعاتی دفتر قاسم جومارت توکایف اعلام کرد، رئیس جمهور قزاقستان لایحه مربوط به پروتکل لغو مجازات اعدام در معاهده بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی را که اخیرا توسط پارلمان کشورش تصویب شد، با امضای خود تبدیل به قانون کرد.
امضای لایحه مربوط به حذف مجازات اعدام از سوی رئیس جمهور قزاقستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، اواخر ماه سپتامبر فرستاده دائم قزاقستان به سازمان ملل، کایرات اوماروف، پروتکل انتخابی دوم برای معاهده بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی را که در بر دارنده تعهد رسمی به حذف مجازات اعدام است، امضا کرد. این سند در ادامه به پارلمان قزاقستان فرستاده شده و در تاریخ ۲۹ دسامبر از سوی این پارلمان تصویب شد.

پروتکل انتخابی دوم در معاهده بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی امضا کنندگانش را متعهد به اطمینان حاصل کردن از حذف مجازات اعدام در حوزه قضایی آن به استثنای زمان جنگ می‌کند.

در سال ۲۰۰۳ نورسلطان نظربایف، اولین رئیس جمهور قزاقستان با امضای حکمی به طور موقت مجازات اعدام را به حال تعلیق در آورد. این حکم اجرای همه احکام اعدام را معلق ساخت اما این که دادگاه‌ها حکم اعدام صادر کنند را ممنوع نکرد. در سال ۲۰۰۴ مجازات حبس ابد در قزاقستان به عنوان یک مجازات جایگزین معرفی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید