سیگنال معنادار تهران به آمریکا/ راهکار بایدن برای مذاکره با ایران چیست؟

کدخبر: ۳۸۵۲۹۱
یک پایگاه خبری آمریکایی در تحلیلی فرصت دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای را محدود تلقی کرده و گفت دولت بایدن باید ابتدا با کنار گذاشتن اظهاراتش درباره دستیابی به توافقی جدید، در راستای بازگشت به شرایط اولیه پس از توافق هسته ای با ایران مذاکره کند.
سیگنال معنادار تهران به آمریکا/ راهکار بایدن برای مذاکره با ایران چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نظر می رسد تهران از بازگشت سریع دولت بایدن به توافق هسته ای استقبال می کند اما همزمان نیز سیگنال هایی ارسال می کند که فرصت اقدام کوتاه خواهد بود و اگر ایالات متحده  فورا مطابقت با مفاد تعهد را از سرنگیرد، این پنجره به سرعت و شاید برای همیشه بسته شود. بنابراین بهترین استراتژی بایدن پیگیری همزمان استراتژی های مکمل کوتاه مدت و بلند مدت است. 

 پایگاه خبری lawfair در تحلیلی نوشت: در این میان صحبت های رهبر ایران مهم ترین گفته هاست. اظهارات وی در ماه دسامبر نشان می دهد که وی بازگشت دولت بایدن را منوط به تسکین اقتصادی کرده است.  در نتیجه، اظهارات روحانی و آیت الله خامنه ای رهبر ایران را باید تصدیق این دانست که اگر ایالات متحده تعهدات خود را انجام دهد، ایران با شرایط اصلی خود به برجام خواهد پیوست. 

این پایگاه علاوه بر این نوشت: اما شواهد نشان می دهد ممکن است بازه زمانی بازگشت به برجام محدود باشد. پس اگر دولت بایدن قبل از انطباق تعهداتش، در تلاش برای مذاکره مجدد در خصوص مفاد برجام یا مذاکره توافق نامه جدیدی باشد، احتمالا از کل توافق دور می شود. با وجودی که رئیس جمهور، اعتدال گرایان و حتی آیت الله خامنه ای ترجیح می دهند، برجام بماند و تحریم ها برداشته شود، اما این را یک اولویت می دانند نه یک ضرورت. ایران پیش از این به مدت سه سال در برابر تحریم ها مقاومت کرده، بدون آنکه به خواسته های دولت ترامپ تن دهد و اگر تنها گزینه خود را موافقت با شرایط غیرقابل قبول ببیند، ممکن است آماده مقاومت طولانی تر شود. 

در بخش دیگری از این تحلیل مطرح شد: اول و مهمترین کار این است که دولت جدید باید در مورد بازگشت سریع به شرایط اولیه برجام مذاکره کند و برخی اظهارات خود برای دستیابی به توافقی جدید را کنار بگذارد. اولین نیاز امریکا این است که با بازگشت به توافق هسته ای ایران را نیز ملزم به تعهداتش کند. همچنین این کار بهترین روش برای تغییر روایت سیاهی از امریکا به عنوان کشوری سرکش و یاغی است که ترامپ آن را ایجاد کرده است.

تحلیل این پایگاه خبری در پی این مطرح می شود که جو بایدن وعده داده است  «در صورت بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات هسته ای اش» به توافق هسته ای بازگردد. 

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های متعددی بر ایران اعمال کرد. 

ایران هم یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای ارائه راهکارهایی برای کاهش تاثیر تحریم های ایران،  اعلام کرد که در پنج گام تعیین شده تعهدات داوطلبانه اش در توافق را کاهش می دهد. 

اما مقامات ایران تاکید کرده اند این اقدامات بازگشت پذیرند و به محض پایبندی کامل سایر اعضای برجام به تعهداتشان، به حالت اول باز می گردند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید