پاسخ رییس دفتر رییس‌جمهوری به اظهارات وزیر خارجه آمریکا/از برجام خارج نشدیم که بخواهیم برگردیم

کدخبر: ۳۸۹۳۰۵
اقتصادنیوز : رییس دفتر رییس‌جمهوری در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای بازگشت به برجام، نخست ایران باید به این توافق‌نامه برگردد، گفت: از برجام خارج نشدیم که بخواهیم به آن برگردیم و زمانی به تعهدات برجامی خود عمل می‌کنیم که مطمئن شویم که اروپا و آمریکا به تعهدات خود عمل می‌کنند.
پاسخ رییس دفتر رییس‌جمهوری به اظهارات وزیر خارجه آمریکا/از برجام خارج نشدیم که بخواهیم برگردیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،«محمود واعظی»  در پاسخ به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که از ایران خواسته بود با بازگشت به برجام، گام نخست را بر دارد، گفت: یک بار مذاکره کردیم و پرونده مذاکرات در برجام بسته شد. موضع ما از ابتدا در ارتباط با برجام روشن بود و امروز هم بر همان موضع قبلی خود هستیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: یکی از خواسته‌های ترامپ هم باز کردن پرونده برجام بود. دولت ترامپ یا بایدن برای ما فرقی نمی‌کند همانطور که در گذشته روی حرف خود ایستاده‌ایم این بار هم موضع ما تغییر نمی‌کند.

وی ادامه داد: همانطور که رییس‌جمهوری هم چندین بار بیان کردند وقتی آنها به تعهدات خود برگشتند ما هم به آن عمل می‌کنیم.

مجلس سهم نفت در بودجه را افزایش داد

واعظی همچنین درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: طبق قانون بودجه در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس می‌رود و مجلس این اختیار را دارد تا جایی بودجه را اصلاح کند که شاکله آن به هم نخورد.  

رییس دفتر رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه برای بودجه ۱۴۰۰ با دستگاه‌های مختلف و کارشناسان دانشگاهی مشورت کرده است. نتیجه این شد که با توجه به تحلیل درست از شکست جنگ اقتصادی علیه ایران -چه ترامپ رای می‌آورد یا بایدن- صادرات نفت را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی کردیم و گفتیم این میزان در بخش توسعه‌ای و عمرانی هزینه شود.

واعظی با اشاره به اقدام مجلس در کاهش صادرات نفت به یک و نیم میلیون بشکه، گفت: محاسبات دلاری ما در سال آینده برای افزایش پایه پولی رقم پایین‌تری بود ولی مجلس با این اقدام ارزش نرخ دلار را بالا برده است.

وی اضافه کرد: محاسبه ما برای درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه ۱۹۹هزار میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق این رقم را ۲۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. در واقع می‌گویند وابستگی به نفت را کم کنیم در حالی که با این کار سهم نفت در بودجه را افزایش داد.

سیاست دولت همکاری با مجلس است

واعظی با بیان اینکه در ارتباط با فرآورده‌ها هم کمیسیون رقمی گذاشته که حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: در برخی بخش‌ها مالیات‌ و همچنین عوارض گمرکی را بالا بردند و به نظر می‌رسد اجرای این بودجه با این چارچوب برای دولت مشکل خواهد بود.

رییس دفتر رییس جمهوری در عین حال ابراز امیدواری کرد از سه شنبه که بودجه در صحن مجلس بررسی می‌شود این مشکلات برطرف شود تا بتوانیم برای بستن بودجه مناسب و خوب با مجلس همکاری کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید