وعده ترامپ به جمهوریخواهان برای فتح کنگره

کدخبر: ۳۸۹۴۳۳
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز پنج‌شنبه با کوین مک‌کارتی نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان دیدار کرد.
وعده ترامپ به جمهوریخواهان برای فتح کنگره
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز پنج‌شنبه با کوین مک‌کارتی نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان دیدار کرد. بر اساس این گزارش دیدار ترامپ با مک‌کارتی در شرایطی برگزار شد که تنش‌ها در بین اعضای حزب جمهوری‌خواه بر سر جایگاه ترامپ در این حزب به شدت بالا گرفته است. تیم ترامپ اما این دیدار و گفت‌وگو را خوب و صمیمانه ارزیابی کرده است. به گزارش الجزیره، ترامپ در این دیدار قول داد که جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را به دست خواهند گرفت. این در حالی است که برای جمهوری‌خواهان یک آینده آشفته و بدون رئیس مشخص ترسیم شده اما ترامپ اصرار دارد که آنها در انتخابات میان دوره‌ای که دو سال دیگر برگزار خواهد شد، کنگره را فتح خواهند کرد.

در بیانیه منتشر شده از سوی تیم ترامپ آمده است: دونالد ترامپ موافقت کرده تا با مک‌کارتی درباره کمک به حزب جمهوری‌خواه برای در تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان؛ همکاری کند. این بیانیه افزود: «آنها در انتخابات اخیر نیز همکاری بسیار خوبی داشتند و توانستند حداقل ۱۵ کرسی را تصاحب کنند، اقدامی که اکثر ناظران خلاف آن را پیش‌بینی کرده بودند. آنها دوباره همکاری خواهند کرد و این همکاری پیش از این آغاز شده است.»

مک‌کارتی در پالم‌بیچ فلوریدا با ترامپ دیدار کرده است. ترامپ از زمانی که کاخ سفید را ترک کرده، در ویلای خود در پالم بیچ مستقر شده است. دیدار مک‌کارتی با ترامپ در شرایطی برگزار شده که رهبر جمهوری‌خواهان پس از حمله و یورش مرگبار طرفداران افراطی دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه با چالش‌های جدی روبه‌رو شده و قصد دارد اتحاد از دست رفته این حزب را احیا کند. ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه در حمایت از استیضاح ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، به خاطر تحریک خشونت طرفداران افراطی‌اش رای داده‌اند و این مساله موجب تشدید تنش‌ها در این حزب شده است.

گرچه مک‌کارتی به استیضاح ترامپ رای مثبت نداده ولی فعالیت چندانی نیز برای مخالفت با استیضاح ترامپ برای دومین بار نداشته است. مک‌کارتی اوایل ماه جاری گفته است که بخشی از مسوولیت اقدامات خشونت‌آمیز مهاجمان به ساختمان کنگره آمریکا متوجه ترامپ است.

گفته می‌شود پس از این حمله ارتباط بین ترامپ با برخی جمهوری‌خواهان تیره شد و حتی این وضعیت در این میان دوستان صمیمی وی از جمله لیندسی گراهام نیز دیده می‌شوند. این در حالی است که در بیانیه ارسال شده از سوی «کمیته اقدام سیاسی نجات آمریکا توسط ترامپ» که پس از دیدار رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با مک‌کارتی منتشر شده، آمده است: «محبوبیت ترامپ هم اینک در میان جمهوری‌خواهان قوی‌تر از هر زمان دیگری است.» در این بیانیه آمده است که ترامپ گفته حاضر به همکاری با جمهوری‌خواهان است.

در بیانیه دیگری که توسط مک‌کارتی منتشر شده نیز آمده که حزب جمهوری‌خواه متحد شده و آماده پیروزی است. این بیانیه‌ها دست‌کم تا اطلاع ثانوی تشکیل حزب سوم از سوی ترامپ را به تاخیر می‌اندازد و یک چشم‌انداز خوب برای جمهوری‌خواهان ترسیم می‌کند. اما جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای نیست که تنش‌ها در جمهوری‌خواهان هنوز ادامه دارد و مشخص نیست این حزب قصد دارد که از ترامپ عبور کند یا با ترامپ ادامه همکاری بدهد. این در حالی است که به‌رغم برخی انتقادات به مک‌کارتی که پیش‌تر منتقد ترامپ شده بود، حالا رهبر اقلیت مجلس نمایندگان خواستار همکاری حزب با ترامپ شده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان که ترامپ را مقصر حمله ششم ژانویه خوانده بود، اینک قصد دارد تا فنس‌های ایجاد شده بین حزب و جمهوری‌خواهان را بردارد.

این دیدار در شرایطی صورت گرفت که ترامپ در آستانه دادگاه استیضاح دوم خود است و اگر ۱۷ تن از جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها همراهی و همکاری کنند، او در این دادگاه محکوم شناخته خواهد شد اما به نظر نمی‌رسد این تعداد از جمهوری‌خواهان از استیضاح در سنا حمایت کنند. با این حال دستیاران هر دو طرف، از زمان تیره شدن رابطه‌ها، در تلاشند تا آتش اختلافات را کم کنند و دیگر اثری از انتقادات جمهوری‌خواهان که ترامپ را مقصر حمله می‌دانستند، دیده نمی‌شود. اما هنوز به غیر ‌لیز چنی نماینده جمهوری‌خواهان از وایومینگ که نفر سوم حزب نیز به حساب می‌آید، ۹ تن دیگر موافق استیضاح بوده‌اند. این ۱۰ تن موافق «تحریک به شورش» از سوی ترامپ هستند.

در این شرایط و درحالی‌که کمتر از دو هفته دیگر به آغاز محاکمه رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده مانده است، مشاوران ترامپ به دنبال برجسته کردن محبوبیت وی نزد رای دهندگان جمهوری‌خواه هستند. به جز ۵ جمهوری‌خواهی که روز سه‌شنبه به قانونی بودن پرونده استیضاح ترامپ رای دادند، ۴۵ سناتور دیگر از جمهوری‌خواهان با رای منفی خود نشان دادند که اعضا حتی پس از کنار رفتن ترامپ، حاضر به کنار گذاشتن وی از حزب نیستند.

 با جمهوری‌خواهان یا بدون جمهوری‌خواهان

درحالی‌که جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند اتحاد خود را در برابر دموکرات‌ها حفظ کنند، حالا طرح کمک مالی بایدن که رقمی افزون بر ۹/ ۱ تریلیون دلار است، آنها را به خواسته خود، یعنی اتحاد نزدیک‌تر کرده است. ظاهرا جمهوری‌خواهان یکپارچه مخالف این کمک مالی دولت دموکرات هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن در تلاش است تا جمهوری‌خواهان را برای به تصویب رساندن کمک مالی ۹/ ۱ تریلیون دلاری متقاعد کند اما دموکرات‌ها در تلاش هستند، چنانچه جمهوری‌خواهان حاضر به همکاری دو حزبی بر سر این لایحه نباشند، این برنامه را به شیوه دیگری پیش ببرند. آنگونه که روزنامه نیویورک‌تایمز فاش می‌سازد، به‌رغم اینکه مقامات دولتی امیدوار به تصویب لایحه از سوی دو حزب در داخل سنا هستند اما دموکرات‌ها در حال آماده‌سازی برای دور زدن اعتراضات جمهوری‌خواهان در صورت عدم‌همکاری هستند. در روزی که داده‌های جدید وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که بهبود اقتصادی در پایان سال گذشته آهسته شده است، رهبران دموکرات در کنگره و مقامات دولت روز پنج‌شنبه گفتند که هفته آینده فرآیندی را آغاز خواهند کرد که به آنها اجازه می‌دهد این قانون فقط با رای دموکرات‌ها تصویب شود. نیویورک‌تایمز فاش می‌سازد، در پشت درهای بسته، کمیته‌های کنگره در حال تلاش برای تبدیل برنامه بایدن به قانون هستند. رهبران حزب قویا امیدوارند که بایدن حتی با وجود مباحث رقابت دو حزبی بر سر استیضاح ترامپ، می‌تواند طرح موسوم به نجات آمریکا را امضا کند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات می‌گوید: «ما می‌خواهیم که این تصویب دو حزبی باشد اما اگر جمهوری‌خواهان همکاری نکنند قصد تسلیم شدن هم نداریم.» وی افزود: «من فکر می‌کنم اگر طرف مقابل ما بداند که ما نیز گزینه‌های دیگری نیز داریم، آن موقع ما از اهرم همکاری بیشتری برخوردار خواهیم شد.»

نشانه‌های اولیه اما حکایت از موضوع دیگری دارد و شاید بایدن با تعدیل در طرح خود بتواند رای هر دو حزب را به دست آورد. برخی از دموکرات‌های میانه رو نیز به جمهوری‌خواهان پیوسته‌اند و می‌گویند این چک‌ها فقط برای افراد کم در آمد و افراد با درآمد متوسط اختصاص یابد. اما به گفته آنها در غیر‌اینصورت طرح فعلی می‌تواند صدها میلیارد دلار را دود کند و به هوا بفرستد.

مقامات به شکل خصوصی اذعان کرده‌اند که رقم این چک‌ها شاید به مرور زمان کاهش یابد. بایدن در طرح خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده اما دموکرات‌ها در ماه دسامبر که پیشنهاد چک ۲ هزار دلاری را دادند، گفتند که به تدریج باید برای افرادی که بالای ۷۵ هزار دلار در سال درآمد دارند، این چک‌ها حذف شوند. همین‌طور دموکرات‌ها پیشنهاد دادند در مورد افرادی که در سال بالای ۴۳۰ هزار دلار درآمد دارند، رقم این چک‌ها کمتر باشد.

طرح تعدیل لایحه مدنظر بایدن از زمانی مدنظر قرار گرفته که دموکرات‌ها ترس آن را دارند که جمهوری‌خواهان با قانون فیلی باستر مانع به تصویب رسیدن آن شوند. فیلی باستر به اقلیت سنا اجازه می‌دهد که با طولانی کردن سخنرانی‌شان مانع به تصویب رسیدن یک لایحه شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید