لحظات نفس‌گیر استقبال از امام به روایت یک عضو کمیته استقبال

کدخبر: ۳۸۹۸۳۲
وقتی که ماشین نیروی هوایی جلوی پای هواپیما آمد تا امام را به ترمینال بیاورد، آنجا بحث شد و گفتیم قرار نبود ماشین بیاورید و قرار نبود امام پیاده شوند و قرار بود شما حفاظت باند و دور هواپیما را برعهده داشته باشید. گفتند افتخار این کار را به ما بدهید و در حالی که ما ماشین «بلیزر» را آورده بودیم که آقای رفیقدوست راننده‌اش بود، آقای عراقی دستور داد که بلیزر در جای خود بایستد و اجازه داده شد که به بنز سوار شوند.
لحظات نفس‌گیر استقبال از امام به روایت یک عضو کمیته استقبال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، برنامه تلویزیونی «سرچشمه» با حضور اکبر براتی از اعضای کمیته استقبال از امام خمینی(ره) در ۱۲بهمن سال۱۳۵۷ و عضو گروه توحیدی «صف» از شبکه پنجم سیما به روی آنتن رفت.

براتی در ابتدای این برنامه در ارتباط با گروه توحیدی صف، گفت: این گروه با محوریت شهید محمد بروجردی و تعدادی از یاران ایشان که عمدتا از فعالان سیاسی و انقلاب با اعتقاد به نهضت امام خمینی و شناخت از انحرافات سازمان مجاهدین خلق بودند، به سمت ایجاد تشکیلاتی آمده بودند تا بتوانند به عنوان ابزار دفاع از نهضت و مردم تحت امر آیت الله امام خمینی باشند.

وی افزود: فکر این بحث از سال‌های ۵۲ و۵۳ شکل گرفته بود ولی در قالب تشکیلات آمدن و داشتن امکان فعالیت نظامی از سال‌های ۵۵ اجرایی شد.

براتی با اشاره به زمان شکل‌گیری کمیته استقبال از امام، گفت:‌ از اوایل بهمن‌ماه در روحانیت مبارز تهران این پیش‌بینی مطرح شده بود تا ساز و کاری آماده شود که برای امام نقش یک دفتر را ایفا کند تا بتوانند هماهنگی‌های لازم را بعد از آمدن امام به ایران انجام دهند و شهید عراقی هم در این جلسات می‌رفت.

عضو گروه توحیدی «صف» اشاره کرد: هم‌زمان مطلع شدیم که امام، شورای انقلاب را تشکیل داده و شهید مطهری از پاریس به ایران آمده و در آنجا مطرح می‌شود که باید محیطی مشخص شود تا دفتری راه بیندازیم که همین خواسته انجام بگیرد و شورای انقلاب اولیه تشکیل یک دفتر به این عنوان را تایید کردند.آنجا شهید بهشتی پیشنهاد مدرسه رفاه را دادند و ما از آنجا بازدید کردیم و هرچند امکانات خوبی داشت ولی برای ملاقات مردمی و حضور امام کافی نبود. در این بین پیشنهاد شد که برای آمد و رفت و مردم بهتر این است که مدرسه علوی را پیشنهاد بدهیم.

براتی با بیان اینکه جا و مکان که معلوم شد بحث امنیت مطرح شد و در این فضا به هفتم بهمن نزدیک شدیم که امام(ره) گفت می‌آیم و بعد فرودگاه‌ها بسته شد، اظهار کرد: یکی از خیرین بازار جنب مدرسه علوی درون کوچه یک ساختمان سه طبقه خیلی جمع و جور داشت که واحدهایش کمتر از ۱۰۰متر و دوخوابه بود و گفت که یکی از این سه طبقه را به امام می‌دهم تا در آن زندگی کنند. ما گفتیم یک طبقه کافی نیست چون ممکن است امام مهمان داشته باشد بنابراین قرار بر این شد که سه طبقه را خالی کنند. شهید عراقی از ایشان خواهش کرد و ایشان هم استقبال کرد و سه طبقه را داد. بعد برای ارتباط نهایی راه پله با پشت بام مدرسه علوی، یک راهروی سقف سبک زدیم که امام از زیر  این سایه‌بان عبور کنند تا از اطراف دیده نشوند.

براتی در پاسخ به سوالی در مورد علت انتخاب گروه توحیدی «صف» به عنوان مسئول حفاظت کمیته استقبال از امام، خاطرنشان کرد: در برخی از شهرهایی که مردم برای چهلم‌ها بیرون می‌آمدند، در این درگیری‌هایی که نیروهای نظامی مقابل مردم قرار می گرفتند، برخی جوانان در فرصت‌هایی سلاح به دست می‌آوردند.وقتی به اواخر مبارزات نزدیک می‌شویم، در دوره‌ای که شاه فرار می‌کند، بلافاصله این اطلاعات رسید که خیلی از مردم سلاح دارند ولی آموزش بلد نیستند. جلساتی با حضور شهید عراقی و بروجردی تشکیل شد و به این تصمیم رسیدیم که اینها به تهران دعوت شوند و اینها را برای حفاظت از امام لازم داریم، چون وقتی امام می‌آید یکسری اماکن خاص می‌شوند و باید از آنها محافظت شود.

عضو گروه توحیدی صف با بیان اینکه این بحث‌ها مورد تایید بزرگان قرار گرفت و به تدریج گروهی از قم، اصفهان و برخی شهرهای دیگر به تهران آمدند، گفت: گفتیم شما آموزش ببینید و یکسری بحث‌های تشکیلاتی هم برایتان انجام می‌شود و شما می‌روید و آن روزی که قرار می‌گذاریم، می‌آیید و در اختیار گروه توحیدی صف قرار می‌گیرید.

اکبر براتی(سمت راست تصویر)

وی افزود: این عزیزان را در حسینیه زیبا می‌بردیم و آقای رفیقدوست آدرس‌هایی از خانه‌های ویلایی که بتوان ماشین‌ها را در آن مخفی کرد، می‌داد و این نیروها را به آنجا می‌بردیم و تا صبح آن خانه‌ها در اختیار اینها بود. گروه‌های اصفهان و دیگر شهرها آمدند و چند شبانه‌روز این داستان ادامه داشت تا همه گروه‌ها آموزش دیدند و با یک‌سری بحث‌های تشکیلاتی و رفتارهای منضبط نسبت به سلسله مراتب در شرایط حساس آشنا شدند.

براتی با اشاره به اینکه حداقل بیش از ۵۰۰ نفر از شهرستان‌ها آمدند که همه سلاح داشتند و به اینها نظمی داده شد و دسته‌بندی شدند،‌تصریح کرد: به آنها گفتیم روزی که می‌آیید، یک باز و بند انتظامات می‌دهیم و کسانی که باید سلاح داشته باشند با سلاح و کسانی که نباید سلاح دستشان باشد، بدون سلاح باید در جاهایی قرار بگیرند.

وی با اشاره به علت اعتماد اطرافیان امام به گروه صف گفت: کم کم اعضای شورای انقلاب به توصیه مرحوم هاشمی رفسنجانی و یا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اضافه می‌شدند که عمدتا از مبارزین قبل نهضت آزادی بودند و یا مرحوم طالقانی معرفی می‌کردند. چند ماه بعد انقلاب، شورای انقلاب کل اعضای هیات دولت موقت را در خود جاداده و همه در شورای انقلاب رای داشتند که البته این هم جای بحث دارد.

 عضو کمیته استقبال از امام(ره) با بیان اینکه آنجا مجاهدین خلق پیشنهاد دادند که ما آمادگی داریم از امام محافظت کنیم، اظهار کرد: مطرح می‌شود شهید مطهری می‌فرمایند که رأی من از همین اول منفی هست، چون به هیچ عنوان نمی‌شود به اینها اعتماد کرد، همانطور که امام در نجف به اینها اعتماد نکرد. شهید مطهری گفت من هم اعتماد ندارم و در این سال‌ها اینها را رصد و مطالعه کرده‌ام و چرا به بچه‌های مبارز خودمان ندهیم؟

 براتی ادامه داد: در نتیجه می‌فرمایند به بحث بگذاریم و همه نظرشان را بدهند و بعد که همه نظر می دهند خیلی اصرار می‌شود که اعتماد کنید و اینها را هم به کار بگیرید و حتی این پیشنهاد می‌شود که یک بخش از کار را به اینها و بخشی دیگر را به گروه توحیدی صف بدهید. در آنجا گروه توحیدی صف از طرف شهید مطهری و شهید عراقی مطرح می‌شود.

عضو گروه توحیدی صف با تاکید بر اینکه شهید عراقی آدمی بود که اصلا خود را نمی‌دید و به همین دلیل همه جا در خدمت بود، اظهار کرد: ایشان به جدّ اصرار می‌کنند که مطمئن باشید که بچه‌ها می‌توانند و امکانات و نیرو دارند. مطلب انتقال پیدا کرد و شهید بهشتی گفتند که باید ببینیم و بعد صحبت کنیم و بچه‌ها اینجا بیایند و صحبت کنند.

وی با بیان اینکه گویا یک طرح را که ما ۴۰۰۰ نیروی مسلح را برای حفاظت از امام می‌گذاریم، از طرف سازمان مجاهدین خلق به شورای انقلاب از طریق روابطی که داشتند ارسال می شود، اظهار کرد: شهید عراقی گفتند که شما هم طرحی بنویسید و ما هم اجمالی را تهیه کردیم و شهید بروجردی و آقای تحیّری به جلسه رفتند و طرح امنیتی را مطرح کردند و سوالات اعضای شورای انقلاب را پاسخ دادند.

براتی در تشریح طرح گروه صف برای حفاظت از امام گفت: هشت ماشین برای اسکورت امام پیش‌بینی شده بود که دسترسی نیروهای احتمالی رژیم را سخت کرده و به عنوان حلقه اول حفاظت از ماشین امام عمل کند.

وی افزود: حلقه دوم حفاظت در فرودگاه و در بهشت زهرا و یک تعداد کمی هم در دانشگاه نیرو پیش‌بینی کرده بودیم که سلاح علنی دست‌شان نبود و بعد برای مقری که امام مستقر می شوند تعدادی نیرو در نظر گرفته شد که ۲۴ساعته حضور داشته باشند و شب‌ها اعضای اصلی صف حاضر باشند.

عضو کمیته استقبال از امام (ره) با بیان اینکه عدد ما خیلی کمتر از ۴۰۰۰ نفر بود، گفت: سازمان مجاهدین خلق عددی را مطرح کرده بود که کسی نتواند به آن عدد برسد و ما هم اصراری نداشتیم که به آن عدد برسیم چون نظر ما این بود که مردم خودشان بهترین محافظ هستند و حضور مردم هست که امنیت را برقرار می‌کند و رژیم از حضور مردم نگران است وگرنه اگر در کنار حضور افراد شبه نظامی مردم نباشند، نمی تواند موثر باشد.

براتی ادامه داد: در شورای انقلاب اصرار بر این بود که امام مستقیم از فرودگاه تا دانشگاه تهران بیایند تا متحصنینی که آنجا هستند همراه مرحوم طالقاتی از امام استقبال کنند و امام در آنجا بگویند که به تحصن پایان دهید و بیایید به سمت مزار شهدا برویم. این طراحی شده بود و به امام ابلاغ کردند.

وی با اشاره به شایعه ترور امام(ره) در روزهای منتهی به بازگشت ایشان به ایران گفت: این بحث‌ها دائما در محافل مختلف سیاسی و مردمی مطرح بود و حتی بعضی از شخصیت‌های سیاسی می‌گفتند که شما نمی‌دانید و ساواک خیلی پیچیده است و فرودگاه زیرگذرهایی دارد که جیپ درونش حرکت می‌کند و ممکن است با یک نیروی مخصوص امام را بردارند و ببرند و شما با یک سلاح معمولی کاری نمی توانید بکنید.

براتی افزود: تهدیدها و نگرانی‌ها زیاد بود و مقداری هم این پیچیدگی‌ها را خود بچه‌های مجاهدین خلق پخش می کردند تا اگر بعدا خدای نکرده اتفاقی افتاد، بگویند ما این پیش‌بینی را داشتیم و اینها کننده این کار نبودند؛ ولی ما آنچه را که به عقلمان می رسید بررسی و پیش‌بینی کردیم.

 وی با بیان اینکه از ورودی ترمینال یک فرودگاه راهروهایی بود که تاسیسات فرودگاه در آنجا قرار داشت و می‌توانست جیپ هم درونش حرکت کند ولی ما چیز واقعی ندیدیم،‌گفت: ولی به دلیل این شایعات و احتمالات، سر تقاطع‌های این راهروها یک یا دونفر از دوستان را آنجا قرار دادیم.

عضو کمیته استقبال از امام خمینی(ره) با بیان اینکه چاپ بازوبندها خیلی سریع در مدرسه رفاه انجام شد، اظهار کرد: چاپخانه‌هایی هم بودند که همکاری داشتند و می‌گفتند هر کاری دارید ما انجام دهیم.

براتی در پاسخ به سوالی درمورد حضور افراد نیروی هوایی کنار امام و مخاطرات احتمالی آن، بیان کرد: بچه‌های نیروی هوایی از پایگاه یکم شکاری یک گروه استقبال درست کرده بودند و به کمیته اسقبال آمده و گفته بودند ما در خدمت هستیم، حتی اگر فردایش اعدام بشویم.گفتیم اینها فقط در باند حضور داشته باشند و بعد آنجا با آنها صحبت شد و به آنها بازوبندهایی داده شد که آنها را بشناسیم و کارت‌هایی به مسئولین‌شان داده شد. در نتیجه تقریبا افراد چک شده بودند و خود نیروی هوایی اینها را می‌شناختند و می‌دانستند از خودشان هستند یا امروز لباس پوشیده و آمده‌اند و به آنها توصیه شده بود که چک کنید که فرد ناشناسی در بین‌تان نباشد.

وی افزود: وقتی که ماشین نیروی هوایی جلوی پای هواپیما آمد تا امام را به ترمینال بیاورد، آنجا بحث شد و گفتیم قرار نبود ماشین بیاورید و قرار نبود امام پیاده شوند و قرار بود شما حفاظت باند و دور هواپیما را برعهده داشته باشید. گفتند افتخار این کار را به ما بدهید و در حالی که ما ماشین «بلیزر» را آورده بودیم که آقای رفیقدوست راننده‌اش بود، آقای عراقی دستور داد که بلیزر در جای خود بایستد و  اجازه داده شد که به بنز سوار شوند.

عضو کمیته استقبال از امام خمینی(ره) با اشاره به علت تاخیر امام در پیاده شدن از هواپیما گفت: امام مدیریت می‌کند که چه کسانی در هواپیما بمانند که پشت سر امام پیاده شوند چون همه می‌خواستند پشت سر امام پیاده شوند. امام فرمود همه پیاده شوند و بعد برخی به التماس افتادند و امام فرمود فقط احمد آقا. ولی باز چند نفری مثل مرحوم لاهوتی و شهید مطهری که پایین می‌آمدند دوباره به بالا برمی‌گشتند. این توقف کوتاه نبود و خیلی طولانی هست، چون امام اصرار می‌کنند که هیچ‌کس نباید در هواپیما بماند و همه پایین بروند و من خودم پایین می‌آیم.

وی افزود: بعد که هواپیما خالی شد، باز امام برمی‌خیزند که بیایند که ما باز یک توقف می‌بینیم تا بحثمان با نیروی هوایی حل می‌شود و شهید مهدی عراقی خیلی سریع تصمیم گرفت که من مسئولیت قبول می‌کنم و بگذارید بنز نیروی هوایی با امام به سالن فرودگاه بیاید.

براتی با بیان اینکه امام در ترمینال یک پیاده شدند، اظهار کرد:  از اینجا به بعد است که جمعیت خودی‌ها از روحانیت و کمیته استقبال و مرحوم خلخالی و خیلی دوستان دیگر فشار می آورند و همه می‌خواهند بگویند که من باید امام را حفظ کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید