شکایت خانواده قربانیان سقوط هواپیمای اندونزی از «بوئینگ»

کدخبر: ۳۸۹۸۳۷
خانواده قربانیان حادثه اخیر سقوط هواپیمای مسافربری «بوئینگ 737-500» که 62 کشته برجای گذاشت از شرکت آمریکایی «بوئینگ» به دلیل هواپیماهای پرخطر و معیوب شکایت کردند.
شکایت خانواده قربانیان سقوط هواپیمای اندونزی از «بوئینگ»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، خانواده قربانیان هواپیمای مسافربری «بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰» که ۲۰ دی ماه با ۶۲ سرنشین لحظاتی پس از پرواز از باند فرودگاه «جاکارتا» در اندونزی در دریا سقوط کرد، دادخواستی را علیه شرکت آمریکایی «بوئینگ» به دلیل تولید این هواپیمای پرخطر مطرح کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هواپیمای مسافربری اندونزی متعلق به شرکت هواپیمایی «سریویجایا ایر» از نوع بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰ بوده که به مقصدی در استان «کالیمانتان» در غرب کشور در حال پرواز بود و پس از لحظاتی ارتفاع خود را از دست داد و یک صدای انفجار شنیده شد.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، یک خانواده اندونزیایی که اقوام خود را در این هواپیمای مسافربری از دست دادند، با شکایت از شرکت بوئینگ تأکید کردند که این هواپیما «معیوب و به طرز غیرموجهی خطرناک» است.

طبق این گزارش، «ویسنر لافرم» به نمایندگی از خانواده سه قربانی تصریح کرد که هفته گذشته شکایتی را علیه شرکت آمریکایی بوئینگ در دادگاه محلی شهرستان «کوک» ایالت «ایلینوی» آمریکا و محل استقرار دفاتر بوئینگ مطرح کرده است.

در دادخواست فوق آمده است که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰ به نوعی معیوب است و اشکالات موجود در این هواپیمای آمریکایی شامل نقص سیستم پیشران خودکار موتور هواپیما می‌شود که به صورت خودکار قدرت موتور را کنترل می‌کند و همچنین اشکالاتی در سیستم کنترل پرواز این هواپیما وجود دارد.

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، انتظار می‌رود که مقام‌های جاکارتا اوایل ماه فوریه (ماه آینده میلادی)، گزارش اولیه‌ای را در خصوص حادثه سقوط هواپیمای اندونزی منتشر کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازرسان و کارشناسان موفق به بازیابی و خواندن اطلاعات موجود بر روی دستگاه ضبط داده‌های پرواز هواپیما شده‌اند اما همچنان به دنبال رکوردر صدای خلبان هستند که به آنجا اجازه دهد مکالمات بین خلبان‌ها را بشنوند.

بنا بر گزارش شبکه بی بی سی، به دنبال حادثه سقوط هواپیمای اندونزیایی در دریا، شاهدان ماجرا گفتند که هواپیما در آب فرورفته و پس از آن انفجاری رخ داده است.

این اولین بار نیست که نقص فنی در هواپیماهای ساخت شرکت «بوئینگ» موجبات خشم بسیاری در جهان می‌شود و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ تاکنون بیشترین حادثه را در جهان داشته و بیشترین کشته را نیز به خود اختصاص داده است و در واقع خطرناک‌ترین هواپیمای حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های تعیین میزان ریسک هواپیماها نسبت ساعت پرواز کل هواپیماهای از یک نوع موجود در جهان به تعداد سوانحی است که برای آنها اتفاق افتاده است.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی از جمله پایگاه خبری و تحلیلی «بلومبرگ»، می‌توان ادعا کرد که به ازای هر ۵۰۰ هزار ساعت پرواز، هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ در جهان شاهد یک سانحه بوده‌ است.

اواخر سال گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد کشورهای هند،‌ مالزی، تایوان، آمریکا، برزیل، اکوادور، امارات، آنگولا، کامرون، انگلیس، مالت، ایران، عربستان، شیلی، ترکیه، اتیوپی، چین، پاناما، کره جنوبی، ترکیه، پرو، کروواسی، اندونزی، آرژانتین، فیلیپین، تونس، الجزایر، سودان، مصر، افغانستان، یونان، نیجریه، قزاقستان، روسیه، جمهوری دموکراتیک کنگو، کانادا و پاکستان از جمله کشورهایی بوده‌اند که سوانح بوئینگ ۷۳۷ در آنها اتفاق افتاده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید