فلاحت پیشه: شفافیت آراء به ضرر نمایندگان است/ برخی طرح‌های مجلس عناوین زیبایی دارند اما ...

کدخبر: ۳۹۱۱۸۹
نماینده پیشین مجلس گفت: دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت، شعاری بودن آن است اساسا چیزی با شعار پیش نمی‌رود در واقع مجلس جای شعاردادن نیست بلکه جای مباحث منطقی است.
فلاحت پیشه: شفافیت آراء به ضرر نمایندگان است/ برخی طرح‌های مجلس عناوین زیبایی دارند اما ...

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس که در مجلس قبلی به طرح‌های رد شده پیوسته بود با شعارهای مجلس یازدهمی، مجددا به صحن بهارستان راه پیدا کرد تا شاید این بار رأی بیاورد اما این مجلس هم حاضر به شفاف شدن آراء خود نشد. 

دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت، شعاری بودن آن است

حشمت الله فلاحت پیشه که به گفته خود از مخالفان این طرح در مجلس دهم بوده است به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت، شعاری بودن آن است اساسا چیزی با شعار پیش نمی‌رود در واقع مجلس جای شعاردادن نیست بلکه جای مباحث منطقی است.»

این نماینده پیشین مجلس  در پاسخ به این سوال که چرا مجلس یازدهمی‌ها برخلاف وعده‌ها و شعارشان عمل کردند و به طرح شفافیت آراء، رأی منفی دادند؟ گفت: بنده در طول دوران نمایندگی‌ام جزو کسانی بودم که درباره هر طرحی در مجلس مطالعه می‌کردم، نظر موافق و مخالف را می‌دانستم و در نتیجه مصاحبه می‌کردم و نظر خود را به صورت رسمی اعلام می‌کردم از این رو هیچ گاه دو پهلو عمل نکردم و حتی برای بنده هزینه‌هایی نیز به دنبال داشت.

مجلس جای تصمیم منطقی است نه شعاری

او افزود: در بحثFATF، آنچه که براساس منافع ملی تشخیص دادم را اعلام کردم در بحث برجام و غیره همینطور بوده است بر این باورم که  دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت، شعاری بودن آن است اساسا چیزی با شعار پیش نمی‌رود چراکه در یک جامعه شعاری، شعار نقش یک روکش را دارد به ویژه در زمانی که امری در حوزه  منطقی ممکن است نتیجه نگرفته باشد تبدیل به شعار می‌شود. بنابراین مجلس جای شعاردادن نیست بلکه جای مباحث منطقی است.

طرح شفافیت آراء، دموکراسی را دور می‌زند

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه چون طرح شفافیت آراء، طرحی شعاری است رأی نمی‌آورد، ادامه داد: به بیانی دیگری این طرح، عنوان خوبی دارد و همه از آن حمایت می‌کنند اما وقتی به متن آن رجوع می‌کنند مشاهده می‌کنند که نمی‌توانند آن را عملیاتی کنند با چنین طرح‌هایی، آراء در ایران شفاف نمی‌شود. در واقع همه این طرح‌ها برای دور زدن نهادینه سازی دموکراسی ایران در شکل می‌گیرد و یا اینکه در بهترین حالت همه این طرح‌ها برای رفع خلا نهادهای دموکراتیک است.

فلاحت پیشه: شفافیت آراء نمایندگان مجلس یک طرح شعاری است نه منطقی

 

شفافیت آراء به ضرر نمایندگان است!

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: مهمترین نهاد دموکراتیک، حزب است به هر حال در دنیا، احزاب هستند که طرح‌ها را می‌نویسند. هر حزبی یک کمیته نگارش دارد این کمیته، طرح‌ها را ارائه می‌دهد، نظر حزب مشخص است پس از آن احزاب مشخص می‌کنند که افراد قدرتمندشان درباره این طرح‌ها صحبت کنند در نتیجه موضع رسمی حزب توسط رئیس حزب اعلام می‌شود از این رو همه چیز شفاف است، اما در ایران موضوع شفافیت آراء به یک شعار تبدیل شده است و در نتیجه به ضرر خود نمایندگان تمام می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در مجلس دهم نیز بسیاری طرح شفافیت آراء را مطرح کردند؛ طرحی که بالای ۱۹۰ رأی داشت حال چون فقط بنده و چند نفر دیگر، آن را امضا نکرده بودیم عکس مان را به عنوان متهم در استان خودمان زده بودند مبنی براینکه اینها جرو متهمانی هستند که طرح شفافیت آراء را امضا نکردند. بنده بر این باور بودم که بنده این طرح را امضا نکردم چون ما با مصاحبه‌هایمان، مواضع مان مشخص است و آن را اعلام می‌کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بنده هیچ گاه طرح‌هایی را که معتقد بودم نتیجه عملی ندارد را امضا نکردم. در واقع وقتی آن طرح امضا شد تعدادی حدود ۵۰ نفر امضا کردند یعنی دقیقا از هر ۴ نفری که در مجلس گذشته، این طرح را امضا کرده بودند، یک نفر و یا حداقل در نهایت ۵ نفر امضا کرده بودند به بیانی دیگر این طرح شفافیت به یک طرح شعاری و انحرافی تبدیل شد.

برخی طرح‌های مجلس عناوین زیبایی دارند اما .....

نماینده پیشین مردم کرمانشاه در مجلس ابراز کرد: خواهشی که از ملت دارم این است که درباره طرح‌ها قضاوت نکنند مجلس در مقام قانونگذاری است وقتی ما به عنوان شهروند به این نهادها می‌رویم تا اقدامی انجام دهیم ممکن است احساس کنیم قانونی به ضرر ملت است اما آن قانون را مجلس تصویب کرده است. تقریبا تمام طرح‌هایی که در مجالس تصویب می‌شود عنوان بسیار زیبایی دارند اما متن طرح‌ها با عنوان آن نمی‌خواند و به نوعی مرتبط نیست.

طرح هایی که به اسم برجام تصویب می شود، باعث زوال برجام می شود

فلاحت پیشه اشاره کرد: به عنوان مثال طرح‌هایی به اسم برجام تصویب می‌شود که در واقع به معنای زوال برجام است. بنابراین الان هم این موضوع مطرح است بر این باورم که دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت آراء، شعاری بودن آن است متاسفانه نه همه اما برخی صادقانه به دنبال شفافیت هستند در مقابل برخی دیگر، همواره شفافیت آراء را به عنوان شعار مطرح می‌کنند در حالی که خودشان به آن رأی نمی‌دهند در حوزه عمومی تلاش می‌کنند طرفدار جمع کنند اما در عمل به آن رأی نمی‌دهند در نتیجه آن را به گردن کلیت مجلس ‌ می‌اندازند. بسیاری از نمایندگان، شخصیت حقوقی خود را از شخصیت حقوقی مجلس جدا می‌کنند و این دلیل افت تدریجی مجلس در کشور است به بیانی دیگر حتی برخی نمایندگان حتی طرح‌هایی را که ارائه می‌دهند در موردش فقط شعار می‌دهند در واقع طرحی ارائه نمی‌کنند که در مجلس رأی بیاورد. در نتیجه وقتی آن طرح رأی نیاورد کلیت مجلس زیر سوال می‌رود.

تعداد مدافعان شفافیت آراء بیشتر از رأی دهندگان به آن است!

او عنوان کرد: جالب است تعداد کسانی که از امروز در دفاع از شفافیت آراء مصاحبه می‌کنند حتما بیشتر از کسانی است که رأی موافق به طرح شفافیت آراء که رد شد، داده‌اند.

شأن شخصی نمایندگان نباید جدا از شأن حقوقی مجلس باشد

فلاحت پیشه به لایحه بودجه نیز اشاره کرد و گفت : درباره لایحه بودجه نیز همین اتفاق افتاده است. قانونگذاری باید در مجلس شکل بگیرد یعنی ترکیب عقل و منطق با واقعیات، چیزی است که نه در این مجلس بلکه درمجالس دیگر وجود دارد. خواهشی که از نمایندگان مجلس یازدهم دارم این است که شأن شخصی خودشان را از شأن حقوقی مجلس جدا نکنند چراکه حیف است شأن حقوقی مجلس در کشور تضعیف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید