سنا پس از 15 ساعت مذاکره کلیات بودجه را تصویب کرد

کدخبر: ۳۹۱۲۵۸
کلیات بودجه ۱۹۰۰ میلیارد دلاری در سنای آمریکا مورد تایید قرار گرفت. اصل داستان این بودجه سرجایش ماند و تنها تغییرات اندکی در آن به وجود آمد.
سنا پس از 15 ساعت مذاکره کلیات بودجه را تصویب کرد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مثلا دموکرات‌ها موافقت کردند که چک‌های کمکی مستقیم به افراد پردرآمد را محدود کنند، اما با سایر اصلاحات مد نظر جمهوری‌خواهان موافقت نکردند و جمهوری‌خواهان در پیش بردن اصلاحات‌شان شکست سختی خوردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سنا بودجه کمکی ۹/ ۱ تریلیون دلاری رئیس‌جمهوری آمریکا را درست پیش از طلوع آفتاب روز جمعه به وقت آمریکا مورد تایید قرار داد و در رقابت حزبی، دموکرات‌ها یکپارچه با اصلاحات مد نظر جمهوری‌خواهان مخالفت کردند و حالا به دموکرات‌ها اجازه داده شده است که بدون همراهی جمهوری‌خواهان لایحه بایدن را تبدیل به قانون کنند.

کامالا هریس روز جمعه نخستین رای سدشکن خود را پس از ۱۵ ساعت بحث و تبادل نظر در سنا ارائه داد تا برتری ۵۱ به ۵۰ از آن دموکرات‌ها شود. در این راستا سنا ساعت ۵‌و‌۳۰ دقیقه صبح با رای حاصله، بسته مالی را مورد تایید قرار داد.

در جلسه ماراتن‌گونه سنا که بیش از ۸۰۰ اصلاحیه برای بسته مالی مد نظر بایدن در نظر گرفته شده بود، دموکرات‌های سنا با یک مانور خوب توانستند  از تله مجموعه‌ای از اصلاحات جمهوری‌خواهان که سعی در الحاق آنها به بودجه داشتند، به سلامت عبور کنند. البته آنها تعداد محدودی از پیشنهادها را پذیرفتند و افراد پردرآمد را از پرداخت مستقیم چک‌های ۱۴۰۰ دلاری محروم کردند؛ این ایده‌ای بود که پیش‌تر بایدن و برخی دموکرات‌ها گفته بودند که با آن مخالفت نخواهند کرد و در را روی اصلاح این بخش باز گذاشته بودند؛ چرا که بستن آن به روی افراد پردرآمد، درهای دیگری را روی افراد فقیر و درآمد متوسط باز می‌کند.

در این راستا مجلس سنا چندین اصلاحیه به این طرح افزوده است. یکی از اصلاحیه‌های مجلس سنا افزایش بودجه برای بیمارستان‌های مناطق روستایی است که به دلیل شیوع ویروس به شدت تحت فشار قرار دارند. محورهای اصلی این بودجه ۹/ ۱ تریلیون دلاری تسریع واکسیناسیون در سراسر کشور، تمدید کمک هزینه‌های بیکاری بعد از ماه مه و مشوق‌های مالی برای احیای اقتصاد آمریکا است. اصلاحیه‌های مصوب مجلس سنا طبق قانون در متن این بسته مالی گنجانده نمی‌شوند و اجرای آنها الزامی نیست ولی روی نحوه تنظیم قانون مقابله با بحران کرونا تاثیر خواهند داشت.

تصویب کلیات این طرح در هر دو مجلس قانون‌گذاری آمریکا به جو بایدن امکان می‌دهد که بدون کسب ۶۰ رای موافق در مجلس سنا که مقررات معمول برای تصویب هر قانون جدیدی است، صرفا با اتکا به اکثریت آرا که ۵۰ به علاوه یک است، این لایحه را به تصویب برساند.

کنگره آمریکا پارسال یک بودجه ۴ تریلیون دلاری برای مقابله با پیامدهای بحران کرونا تصویب کرد. جمهوری‌خواهان می‌گویند بخشی از این بودجه هنوز هزینه نشده و دولت بایدن در اختصاص بودجه بیشتر باید احتیاط کند. یکی از اصلاحیه‌های مهم مجلس سنا که با ۹۹ رای تصویب شد تاکید بر این نکته است که کمک‌های مالی مستقیم دولت به خانواده‌ها فقط باید شامل اقشار کم درآمد شود.

پس از آنکه سنا هم لایحه بودجه را تایید کرد، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ۲۱۹ رای موافق و ۲۰۹ رای مخالف آن را تصویب کرد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌بینی کرده بود که بسته نهایی حمایتی تا پیش از ۱۵ مارس به تصویب کنگره خواهد رسید؛ زمانی که مزایای ویژه بیکاری که در دوران پاندمی کرونا اضافه شدند، منقضی می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دموکرات‌های ارشد در جریان نشستی در کاخ سفید گفتند، آنها می‌خواهند هر چه سریع‌تر این بسته حمایتی کلان را عملی کنند تا پاندمی کرونا را که جان بیش از ۴۵۰ هزار آمریکایی را گرفته و میلیون‌ها تن دیگر را بیکار کرده است، شکست دهند. بایدن گفت: «مادامی که جمهوری‌خواهان در این روند مانع‌تراشی نکنند و باعث کند شدن آن نشوند، حاضرم با آنها سازش کنم.» وی افزود: «اگر مجبور باشم بین کمک کردن آنی به آمریکایی‌هایی که به طور جدی آسیب دیده‌اند و گرفتار شدن در یک مذاکرات طولانی یک گزینه را انتخاب کنم، خیلی راحت است. من کمک کردن آنی به آمریکایی‌ها را انتخاب می‌کنم.» بایدن تصریح کرد: «ادامه ضعف در بازار کار که داده‌های منتشر شده در روز جمعه نیز بر آن تاکید کرد، لزوم انجام یک اقدام فوری را اثبات می‌کند.» این در حالی است که جمهوری‌خواهان یک بسته حمایتی ۶۰۰ میلیارد دلاری یعنی کمتر از یک سوم بسته دموکرات‌ها را پیشنهاد داده‌اند. حتی برخی دموکرات‌ها از جمله لری سامرز، مشاور اقتصادی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هشدار داده است که بایدن بیش از حد هزینه می‌کند.

مایکل بورگس، نماینده جمهوری‌خواهان گفت: «کنگره باید منتظر بماند تا کل چهار تریلیون دلار در بسته کمکی قبلی خرج شود. هنوز یک تریلیون دلار خرج نشده است.» وی افزود: «چه اتفاق فوری و ناگهانی رخ داده که ما باید یک لایحه حدودا دو تریلیون دلاری دیگر را تصویب کنیم؟»

این قطعنامه بودجه، دموکرات‌ها را قادر می‌سازد تا برنامه بایدن را با یک اکثریت ساده در سنای ۱۰۰ عضوی به جای ۶۰ رای لازم برای اکثر قوانین تصویب کنند. این به آن معناست که دموکرات‌ها که کنترل ۵۰ کرسی در سنا را در اختیار دارند، به رای جمهوری‌خواهان نیاز نداشته باشند. دموکرات‌ها همچنین از یک اکثریت ۱۰ کرسی در مجلس نمایندگان برخوردار هستند. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا با رد گفته‌های مخالفان کمک ۹/ ۱ تریلیون دلاری می‌گوید: «ما نباید مکرر اشتباه کنیم. ما حق کم کاری نداریم.»

در حالی که این لایحه برای جمعه آینده مورد تصویب دموکرات‌های سنا قرار گیرد اما هنوز مشکلاتی برای تبدیل شدن به قانون وجود دارد. با توجه به نشانه‌های مشکلات پیش‌رو برای برنامه اصلی بایدن ممکن است برخی جمهوری‌خواهان مانند سناتور جونی ارنست، از آیووا با افزایش حداقل دستمزد در عصر بیماری پاندمی مخالفت کند. این مصوبه با رای شفاهی به تصویب رسید که نشانگر آن است که دموکرات‌ها تلاشی برای حفظ آن بند ندارند. بسته محرک مالی بایدن تا سال ۲۰۲۵، حداقل دستمزد را به ۱۵ دلار در ساعت افزایش می‌دهد و حتی برنی سندرز، سناتور اهل ورمونت نیز گفته است که تلاش جونی ارنست را به چالش نمی‌کشد و علاقه‌ای به افزایش حداقل دستمزدها در طول دوران پاندمی ندارد. اما این رای‌گیری در واقع نشانه‌ای از دشواری تصویب افزایش دستمزد در مجلس سنا است که حداقل یک دموکرات سناتور  به نام جو مانچین از ویرجینیای غربی نیز مخالف آن است.

جونی ارنست می‌گوید«حداقل دستمزد ساعتی ۱۵ دلار برای کسب و کارهای کوچک ما که در این دوران به سختی نفس می‌کشند، می‌تواند یک مرگ زودهنگام به بار آورد. ما نباید یک لباس تک‌سایز بر قامت همه مشکلاتمان بپوشانیم.» به نظر می‌رسد در تایید نهایی این بودجه، حداقل دستمزد جزو مواردی باشد که با اصلاح روبه‌رو خواهد شد. سندرز نیز می‌گوید که اصراری به تایید حداقل دستمزد در این بودجه کمکی ندارد و آن را بعدا در یک لایحه دیگر که نیاز به رای اکثریت ساده دارد، مطرح خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید