بیانات برجامی رهبر معظم انقلاب در کانون توجه رسانه‌های جهان

کدخبر: ۳۹۱۴۱۴
بیانات امروز حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله درباره شروط ایران برای ازسرگیری پایبندی به برجام شامل لغو کامل همه تحریم های واشنگتن، به عنوان سیاست قطعی جمهوری اسلای ایران، در بسیاری از رسانه های مطرح جهان بازتاب گسترده داشت.
بیانات برجامی رهبر معظم انقلاب در کانون توجه رسانه‌های جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز که اخبار و تحولات مرتبط با برجام و سیاست ها و رویکردهای کشورهای عضو این توافق را بطور لحظه ای رصد می کند، گزارش داد: (آیت الله) خامنه ای در اعلان موضع قطعی ایران درباره برجام تاکید کرده است که پیش از بازگشت ایران به این توافق، ایالات متحده باید تحریم ها را لغو کند.

 رویترز  نوشت: رهبر عالی ایران گفته است تصمیم نهایی و غیرقابل بازگشت ایران برای بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ و ازسرگیری تعهداتش، تنها در صورتی اجرا خواهد شد که واشنگتن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کند.

تارنمای شبکه فرانس ۲۴ نیز به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشته است: ایران تا هنگامی که ایالات متحده تحریم ها را لغو نکرده باشد، اجرای تعهدات هسته ای خود را از سرنخواهد گرفت.

براساس گزارش این رسانه فرانسوی "رهبر عالی ایران تصریح کرده است در صورتی که واشنگتن بخواهد تهران از اقدامات و گام های هسته ای خود (به تعهدات برجامی) بازگردد، باید همه تحریم ها را لغو کند.

شبکه خبری اسپوتنیک روسیه نیز گزارش داد رهبر انقلاب اسلامی تاکید کرده است تهران در صورتی پایبندی به برجام را از سرخواهد گرفت که ایالات متحده تحریم هایش را لغو کرده باشد.

این رسانه دولتی روسیه افزود: با اینکه مقام های ایران در پی اشاره جو بایدن به تمایل به پایان دادن به سیاست فشار بیشینه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا بر تهران و بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵، نسبت به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان ماه) ایالات متحده، خوش بینی محتاطانه ای نشان داده اند، اما دورنمای بهبود روابط با درخواست دوجانبه برای امتیازدهی برای نشان دادن حسن نیت، همچنان در بن بست قرار دارد.

تارنمای رسانه آمریکایی بلومبرگ نیز به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: برای برای پایان دادن به بن بست هسته ای ایران، آمریکا باید نخست اقدام کند.

بلومبرگ نوشت: رهبر عالی ایران افزود ایالات متحده باید به صورت موثر همه تحریم ها بر اقتصاد ایران را پیش از موافقت جمهوری اسلامی با کاهش سطح فعالیت های اتمی خود و کمک به احیا و بازگرداندن توافق هسته ای چند جانبه که به شدت دچار مشکل شده، بردارد. 

بلومبرگ افزود: آیت الله علی خامنه ای در سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش و در شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ "سخن نهایی" منتشر شد، گفته است: در صورتی که همه تحریم ها عملا لغو شود، نه تنها در سخن و روی کاغذ، ایران اجرای کامل پیمان هسته ای 2015 را ازسرخواهد گرفت، اما فقط هنگامی که اطمینان یابد که این مجازات ها به صورت مناسب، برداشته شده اند.

اسپوتنیک افزود: در صفحه توئیتر (آیت الله) خامنه ای نوشته شده است: طرفی که حق شرط گذاشتن برای برجام را دارد ایران است، به این علت که همه تعهدات خود را اجرا کرده است، اما ایالات متحده و سه کشور اروپایی، به عمل و اجرای هیچ یک از تعهداتشان پایبند نبوده اند.

تارنمای شبکه دویچه وله نیز در گزارشی با عنوان "تاکید آیت الله خامنه ای بر لغو همه تحریم ها"، نوشت: رهبر ایران، پیش شرط لغو همه تحریم های ایالات متحده را برای بازگشت تهران به توافق هسته ای قرار داده است که ترامپ از آن بیرون رفت.

این رسانه دولتی آلمان در بخش دیگری از این گزارش افزود: آیت الله علی خامنه ای در سخنرانی برای فرماندهان نیروی هوایی این کشور که تلویزیون پخش شد، تاکید کرده است در صورتی که آمریکا می خواهد، ایران به تعهداتش بازگردد، باید به صورت کامل همه تحریم ها را نه تنها در سخن و روی کاغذ، (بلکه در اجرا و عمل) لغو کند.

تارنمای شبکه الجزیره نیز به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشته است که ایالات متحده باید نخست به توافق هسته ای بازگردد.

این رسانه خبری قطری افزود: دولت بایدن گفته است ایران برای بازگشت به توافق هسته ای، باید نخست تعهداتش را اجرا کند. آیت الله خامنه ای تاکید دارد که ایران از شرایط خود برای ازسرگیری شرایط توافقنامه هسته ای، عقب نشینی نخواهد کرد.

تارنمای بی بی سی فارسی هم در خبری با عنوان " ایران به تعهداتش برمی‌گردد اگر آمریکا تمام تحریم‌ها را بردارد' به نقل از رهبر معظم انقلاب، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرده است ایران در صورتی به تعهدات خود در قالب برجام عمل می‌کند که "آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند." رهبر ایران تاکید کرده که "این سیاست قطعی جمهوری اسلامی و مورد اتفاق مسئولان کشور است و از این سیاست باز نخواهد گشت."

این رسانه فارسی زبان در گزارش خود افزود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی ارتش درباره مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای تاکید کرده است فقط ایران "حق شرط گذاشتن در برجام را دارد" چون به اعتقاد رهبر جمهوری اسلامی، این آمریکا و سه کشور اروپایی هستند که تعهدات خود را زیر پا گذاشته‌اند و تهران "به همه تعهدات" خود عمل کرده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (یکشنبه) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، گفتند: اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.  این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست.

رهبر انقلاب اسلامی قضایای فضاحت‌بار اخیر آمریکا و سقوط ترامپ را افول آبرو، قدرت و انتظام اجتماعی و سیاسی آمریکا خواندند و با اشاره به اظهارنظر مقام‌های اروپایی و آمریکایی درباره برجام و تحریم‌ها تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود.

 ایشان تاکید کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید