تحلیل بازار سهام هفته دوم شهریور 1400

چرا بورس عقب نشینی کرد؟

کدخبر: ۴۳۷۴۵۱
اقتصادنیوز: شاخص بورس برای نخستین بار در تابستان امسال در طول هفته با زیان مواجه شد و فروشندگان را قوی تر نشان داد.
چرا بورس عقب نشینی کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس از ابتدای معاملات روز شنبه تا پایان معاملات روز یکشنبه بازدهی 2.2 درصد را هم به ثبت رساند اما بعد از آن با ریزش بازار  در روزهای دوشنبه و سه شنبه تا 7.4 هم با زیان مواجه شد. البته در روز چهارشنبه بازار برگشت و دوباره توانست بخشی از مرزهای از دست داده را پس بگیرد. در مجموع از چهارشنبه 3 شهریور تا پایان چهارشنبه 10 شهریور شاخص با زیان 1.9 درصدی مواجه شد.

شاخص در حالی در هفته نخست شهریور از نیمه کانال 1.5 میلیون واحد هم گذشت که در این هفته سودای رفتن به کانال 1.6 میلیون واحد را داشت و حتی به آن هم نزدیک شد اما در عرض دو روز کانال1.5 را از دست داد و به کانال 1.4 میلیون واحد برگشت. البته خریداران این وضعیت را تحمل نکردند و روز چهارشنبه با رشد 24 هزار واحدی، شاخص را به کانال 1.5 میلیون برگرداندند.

پس از تشکیل دولت و برخی اظهارنظرهای اقتصادی و سیاسی دولت جدید، دامنه نوسانات بازار سهام گسترش یافته و البته شدت نوسانات هم بیشتر شد. جدال خریداران و فروشندگان برای نخستین بار در فصل تابستان، نخستین هفته نزولی را برای تابستان داغ بورس به ثبت رساند.

نوسانات شدید در هفته دوم شهریور را باید در ادامه تغییرات نرخ دلار و تغییرات کامودیتی ها جستجو کرد، چرا که همچنان سهم خوش بینی ها از سیاست های حمایتی دولت ابراهیم رییسی بالاست و البته مذاکرات بر سر احیای برجام نیز به سرانجام نرسیده است. بخشی از خریداران با تردید و انتظار نسبت به پایداری بازار مطمئن نیستند و برخی دیگر معتقدند بازار نشان داده قابلیت بازگشت را دارد و از این حیث میتوان امیدوار بود بازار در هفته های آینده با قوت بیشتر مرزهای بعدی را پشت سر بگذارد.

از دید موافقان رشد بازار، مجموعه دولت و حاکمیت به دنبال تقویت جایگاه بازار سرمایه و بازار بدهی در ساختار اقتصاد ایران هستند و به همین خاطر در بلندمدت، نگاه به بازار مثبت است. در میان مدت، اقبال مجدد سرمایه گذاران به بورس به سرنوشت مذاکرات هسته ای و اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران گره خورده است. این در حالی است که در کوتاه مدت بازار به دنبال رفتارسنجی تغییرات بازارهای رقیب همچون نرخ سود بانکی، بدهی، ارز و بازارهای جهانی کامودیتی ها در نوسان خواهد بود. شدت نوسان هم بستگی به میزان نوسان در بازارهای رقیب دارد.

دیگر مولفه های حاضر در عملکرد بازار سهام نشان میدهد دامنه نوسانات بسیار شدید شده است؛ در حالی که نسبت تعداد نمادهای دارای صف فروش نسبت به نمادهای دارای صف خرید در دو روز منفی هفته دوم شهریور (دوشنبه و سه شنبه) به 18 برابر هم رسیده بود که در روز پایانی دوباره وضعیت عکس شد و تعداد نمادهای دارای صف خرید 6 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش شد.

جریان خروجی پول هم اگرچه در روزهای گذشته تداوم و تقویت شده بود اما در روز پایانی دوباره جریان ورودی پول تقویت شد. این در حالی است که در روز پایانی هفته (چهارشنبه) تراز پول حقیقی ها در سهام مثبت و البته تراز پول حقیقی ها در صندوق های ثابت هم مثبت باقی ماند.

سرانه خرید و فروش حقیقی ها هم اگرچه در دو روز ابتدایی هفته دوم شهریور (شنبه و یکشنبه) با شکاف زیاد به نفع خریداران دنبال شد اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه این وضعیت کاملا برعکس به نفع فروشندگان بود. البته در روز چهارشنبه این شاخص عملکرد به نفع خریداران بود.

با بررسی مولفه های عملکردی بازار سهام میتوان شدت نوسانات را با حسیاسیت بیشتری در بازار این هفته زیر و رو کرد. هفته آینده هم البته اگرچه بیشتر به نفع خریداران است اما تجربه این هفته نشان میدهد این وضعیت ممکن است دوباره به زیان خریداران باشد.

 

  • 22587
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید