دولت احتمالی «رئیسی» با حامیانی از جنس «مرتضوی» چگونه است؟

کدخبر: ۱۶۷۰۵۰
حال باید این سوال را پرسید که اگر از دیدگاه سعید مرتضوی، سید ابراهیم رئیسی« اصلح» باشد، پس در دولت رئیسی، قرار است با زندانیان، سیاسیون، روزنامه نگاران و دیگر اقشار مردم، چه برخوردی صورت گیرد که مورد استقبال «قاضی سابق» نیز قرار گرفته است؟ آیا اگر همکار سابق و دوست نزدیک سالهای نزدیک، به ریاست جمهوری برسد بنا را بر مقابله جدی با مردم خواهد گذاشت؟ به راستی چرا رئیسی در نظر مرتضوی، اصلح شناخته شده است؟
دولت احتمالی «رئیسی» با حامیانی از جنس «مرتضوی» چگونه است؟

رویداد۲۴ نوشت : فضای تبلیغات انتخابات، زمینه‌ای برای شناخت مردم از ایده‌ها و شعارهای نامزدها فراهم می‌آورد و این امکان را به وجود می‌آورد که داوطلبان انتخابات، در مسیر شناساندن خود به مردم، گام بردارند. در طی روزهای معینی که داوطلبین، در حال تلاش برای بیان مواضع و سوابق مدیریتی خود هستند گروهی از مردم، ضمن کسب آگاهی از وضعیت نامزدها، به شخصیتی که ازنظرشان، دارای توانمندی بیشتری است و شعارهای بهتر و جذاب‌تری می‌دهد و یا اینکه خود را نماینده طیف فکری خاصی معرفی می‌کند گرایش پیدا می‌کنند؛ باوجوداینکه تا قبل از ایام تبلیغات، شناخت کافی از وی نداشته‌اند.

اما گروه دیگری از مردم هم هستند که قبل از رسیدن به ایام انتخابات، معیارهای کاندیدای مطلوب را در ذهن خود مشخص کرده و به‌محض معرفی افراد دارای صلاحیت، با تطبیق معیارهای مدنظر با توانمندی‌ها و شعارهای کاندیداها، به سمت‌وسوی فرد خاصی گرایش پیدا می‌کنند.

در این میان، هستند افرادی که بنا به سوابق و فعالیت‌های خود، دارای شناخت نزدیک‌تری نسبت به برخی داوطلبان هستند و آنان را و ایده‌ها و تفکراتشان را بیش از دیگران می‌شناسند و به‌محض اعلام داوطلبی، در جهت حمایت و همراهی آنان به پا می‌خیزند و آنان را اصلح، معرفی می‌نمایند.

در طی روزهای گذشته و پس از سفر انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی به شهر یزد، تصاویری از حضور سعید مرتضوی در مسجد محل سخنرانی عمومی رئیسی منتشر شد که با واکنش‌های فراوانی همراه بود. برخی رسانه‌ها از همراهی سعید مرتضوی با رئیسی در سفر یزد، سخن به میان آوردند و برخی نیز حضور مرتضوی را اتفاقی و بدون هماهنگی جلوه دادند.

پس‌ازاین اتفاق، دفتر سید ابراهیم رئیسی در قالب اطلاعیه‌ای، همراهی فرد مذکور با رئیسی در سفر یزد را تکذیب کرد و حتی از آوردن نام سعید مرتضوی که سال‌ها همکار نزدیک و رفیق گرمابه و گلستان رئیسی بوده است نیز خودداری کرد.

در همین راستا، سعید مرتضوی نیز در قالب اطلاعیه کوتاهی، حضور خود در مسجد حظیره یزد را حرکتی خودجوش و صرفاً برای حمایت از رئیسی اعلام کرد و فرد مذکور را بهترین شخص برای ریاست جمهوری و فردی «اصلح» معرفی نمود و اشاره کرد: «این‌جانب به‌عنوان علاقه‌مند به مدیری توانا، ولایی که از دوران نوجوانی و اوایل انقلاب مورد اعتماد حضرت امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بوده و از همان دوران با حکم و اعتماد مستقیم امام خمینی (ره) مسئولیت‌های خطیری در نظام مقدس جمهوری اسلامی بر عهده داشته و تابه‌حال به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مدیران کشوری مورد اعتماد امام و رهبری عزیز به شمار می‌روند، بدون آنکه هیچ‌گونه سمتی در ستاد انتخاباتی ایشان داشته باشم، بر اساس تأکید مقام معظم رهبری که شرکت در انتخابات حق و تکلیف مردم است و بالطبع باید با تحقیق و بررسی انتخاب اصلح نمود، در مراسم سخنرانی ایشان به‌عنوان یک شهروند شرکت کرده و آرزو دارم سربازی لایق و مدیری باسابقه و توانمند و شجاع و کارآمد و پیرو خط ولایت و رهبری عزیز همچون آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بتواند سکان حل مشکلات کشور را در دست بگیرد.»

با توجه به همکاری نزدیک سعید مرتضوی با سید ابراهیم رئیسی، به نظر می‌رسد معیارهایی در ذهن مرتضوی وجود داشته است که بلافاصله پس از تائید صلاحیت وی، او را اصلح معرفی نموده و چنین واژه‌های پرطمطراقی را در مورد وی، به‌کاربرده است. اگر بخواهیم به معیارهای ذهنی سعید مرتضوی پی ببریم باید عملکرد او را در طی سال‌های فعالیت تا زمان انفصال از خدمات قضایی و اجرایی موردبررسی قرار دهیم و اهداف مدنظر او را شناسایی نماییم.

سعید مرتضوی را همگان می‌شناسند. قاضی پر سروصدا و قدرتمندی که در طی سال‌ها فعالیت خود به‌ویژه در دوران دادستانی تهران، از هیچ اقدامی در جهت سرکوب اصلاح‌طلبان و روزنامه‌نگاران دریغ نکرد و فعالیت قضایی خود را نیز با فاجعه کهریزک به پایان برد و در دوران مسئولیت اجرایی خود در دولت احمدی‌نژاد نیز مسبب «یکشنبه سیاه» مجلس و ماجراهای آن روز شد.

از اقدامات او انحلال دادگاه و هیئت‌منصفه مطبوعات و در پی آن توقیف فله‌ای شمار زیادی از مطبوعات در دوران اصلاحات است. در طول دوران دادستانی، بیش از ۱۲۰ روزنامه و نشریه به دستور وی توقیف شدند. مرتضوی در دستگیری و محاکمه بسیاری از دانشجویان، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران و بازداشت بسیاری از اصلاح‌طلبان و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم، نقش فعال داشته است.

نقش سعید مرتضوی در به وقوع پیوستن فاجعه کهریزک که به قتل و شکنجه بسیاری از هم‌میهنان انجامید نیز از دیگر افتخارات قاضی مخلوع یزدی است. در همین راستا، سردار احمدی‌مقدم فرمانده سابق ناجا، در اظهارنظری مدعی شد در جلسه‌ای که مورخ ۱۹ تیر ۱۳۸۸ پیرامون تصمیم‌گیری برای محل بازداشت معترضان به انتخابات برگزارشده بوده است، با اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک مخالفت نموده است ولی مرتضوی مُصر بوده است به این دلیل که آن‌ها سلاح سرد با خود حمل می‌کردند، بنابراین می‌بایست با آن‌ها همچون اراذل‌واوباش برخورد شود.

انتشار اخباری در مورد همکاری سعید مرتضوی با بابک زنجانی و امضای تفاهم‌نامه میان آنان، اقدامات خلاف قانون او در سازمان تأمین اجتماعی و انتشار گزارش تخلفات وی توسط هیئت تحقیق و تفحص مجلس، تنها بخشی از سوابق مدیریتی او است که نتیجه آن، حکم دادستان عمومی و انقلاب تهران در تاریخ ۲۴ آبان سال ۱۳۹۳ بود که مرتضوی را به‌صورت دائم از احراز شغل قضا منفصل کرد و همچنین انفصال وی از مشاغل دولتی به مدت ۵ سال نیز مورد تائید قرار گرفت.

حال باید این سؤال را پرسید که اگر از دیدگاه سعید مرتضوی، سید ابراهیم رئیسی «اصلح» باشد، پس در دولت رئیسی، قرار است با زندانیان، سیاسیون، روزنامه‌نگاران و دیگر اقشار مردم، چه برخوردی صورت گیرد که مورد استقبال «قاضی سابق» نیز قرارگرفته است؟ آیا اگر همکار سابق و دوست نزدیک سال‌های نزدیک، به ریاست جمهوری برسد بنا را بر مقابله جدی با مردم خواهد گذاشت؟ به‌راستی چرا رئیسی در نظر مرتضوی، اصلح شناخته‌شده است؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید