مجوز حمله به سوریه را چه‌کسی صادر کرد؟ / ایران سوژه شماره یک آمریکا

کدخبر: ۲۱۱۰۲۲
به گزارش اقتصادنیوز، تقارن زمانی تور خاورمیانه مایک پمپئو که به تازگی بر کرسی وزارت امور خارجه آمریکا تکیه زده با حمله شب گذشته به سوریه تصادفی نیست. دیدار پمپئو با سران سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه با هدف راه‌اندازی یک کمپین ضدایرانی در خاورمیانه برای تقویت فشارهای تحریمی رخ داد.
مجوز حمله به سوریه را چه‌کسی صادر کرد؟ / ایران سوژه شماره یک آمریکا

فراخوان پمپئو برای حمایت از تحریم‌ها علیه ایران

اقتصادنیوز: یکی از اصلی‌ترین اهداف وزیر خارجه تازه‌کار آمریکا در ریاض و سپس امان و تل‌آویو، شکل‌دهی به کمپین تحریم علیه ایران است. در همین رابطه «برایان هوک»، مشاور سیاست خارجی که پمپئو را در این تور همراهی می‌کند بیان کرده: ما می‌خواهیم همه ملت‌ها را در سراسر جهان به تحریم نهادها و افرادی که مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هستند، ترغیب کنیم و در همین زمینه، مذاکره بزرگ و جدی با دولت‌های اروپایی داریم. او ادعا کرد: رگباری از موشک‌های بالستیک که از سوی حوثی‌های یمن به سمت ریاض شلیک شده است، از طریق ایران در اختیار این گروه قرار گرفته است. هوک مدعی شد: «موشک‌های ایران جنگ و رنج و عذاب را در خاورمیانه طولانی می‌کند و آنها امنیت و منافع اقتصادی ما را در خاورمیانه به خطر انداخته و تهدید می‌کنند و از همه ‌چیز مهم‌تر اقدام به تهدید عربستان و اسرائیل می‌کنند.»

پمپئو کمپین ضدایرانی در منطقه به راه انداخت

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقامات سعودی که نقش ویژه‌ای در راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا برای اعمال فشار بر ایران دارند، سد کردن نفوذ منطقه‌ای تهران به‌خصوص در سوریه و در مجاورت اسرائیل است. این هدف مهم پس از معادلات میدانی در سوریه و برتری یافتن متحدان بشار اسد، مبارزه با داعش و پیشبرد راهکار سیاسی با محوریت ایران، روسیه و ترکیه، اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. اواسط اردیبهشت سال گذشته راهبرد جامع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران منتشر شد و کاخ سفید همان‌گونه که بارها پیش از این مطرح کرده بود، موضوع «تاثیرگذارى جمهورى اسلامى در منطقه»، «توان موشکى» و «سپاه پاسداران» را در صدر اصول بنیادى استراتژى خود براى تقابل با ایران قرار داد. در این سند که بیشتر بندهای آن بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ و اساس آمریکا علیه ایران تنظیم و تدوین شده، آمده است: «استراتژی جدید آمریکا درباره ایران بر خنثی‌سازی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده تهران و نفوذ این کشور به‌ویژه در حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان متمرکز است و آمریکا در این راستا اتحاد خود با متحدان سنتی و مشارکت منطقه‌ای و توازن قدرت در منطقه را احیا خواهد کرد.»

در این چارچوب، عربستان‌سعودی نقش مهمی در این استراتژی بازی می‌کند. در‌واقع تمامی فعل‌وانفعالات عربستان در منطقه و در سطح جهانی مرتبط با ایران، معطوف به نقش و نفوذ تهران در منطقه است. اگر تا پیش از این، توافق هسته‌ای و برجام به ذهنیت تقابلی مقامات ریاض شکل داده بود و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این معامله به‌عمل آوردند، در مقطع کنونی، علاوه بر برجام توجه خود را متمرکز بر نقش ایران در خاورمیانه کرده‌اند. ناظران معتقدند تاکید محمد بن‌سلمان در گفت‌وگوی سال گذشته خود با شبکه «ام‌بی‌سی» بر نقش و نفوذ تهران بر پایتخت‌های عربی نشان می‌دهد که سعودی‌ها همچنان امیدوارند تا توجه مقامات واشنگتن را بر نقش در‌حال گسترش ایران در خاورمیانه متمرکز کنند.

آخرین اخبار و حواشی درباره آخرین درگیری نظامی در سوریه را در صفحه موج جدید حمله موشکی بخوانید.

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید