روسیه با طلا به جنگ دلار آمریکا رفت

کدخبر: ۲۲۸۴۶۶
اقتصادنیوز: بانک مرکزی روسیه با خرید ۱۰۶ تن طلا در نیمه نخست سال جاری میلادی مجموع ذخایر طلای این کشور را به رقم تقریبا ۲ هزار تن نزدیک کرد که می تواند رکوردی جدید برای روسیه باشد.
روسیه با طلا به جنگ دلار آمریکا رفت

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از ایبِنا؛ بانک مرکزی روسیه در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ۱۰۶ تن شمش طلا به ذخایر طلای این کشور افزود و اکنون ذخایر طلای فدراسیون روسیه در حال نزدیک شدن به رکورد دوره اتحاد جماهیر شوری است. البته تمرکز روسیه بر روی طلا به عنوان بخشی از برنامه این کشور برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود بمنظور پرهیز از دلار آمریکا است.  

در همین حال مجموع ذخایر طلای فدراسیون روسیه با احتساب سهم فلزات گرانبهای این کشور در سبد سهام ذخایر ارزی که در ماه ژوئن به رکورد ۱۸ درصد رسید در حال نزدیک شدن به ۲ هزار تن است. همچنین همزمان بانک مرکزی روسیه فروش گسترده اوراق خزانه داری آمریکا را در دستور کار خود قرار داد و نوعی قیمت شکنی در این عرصه بوجود آمد.

بر همین اساس تازه ترین اطلاعات منتشر شده از سوی خزانه داری آمریکا نشان می دهد که روسیه ذخایر اوراق خزانه داری آمریکا خود را از ۹۶.۱ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴.۹ میلیارد دلار در ماه می کاهش داده و روسیه از فهرست سی و سه دارنده بزرگ اوراق خزانه داری آمریکا خارج شده است.

البته این روند کاهشی به دنبال ارزیابی بانک مرکزی روسیه در مورد مسائل مالی، اقتصادی و ژئوپولتیکی کلید خورد. این اقدام به روسیه کمک می کند تا به ذخایر خود تنوع ببخشد.  

ذخایر فعلی طلای روسیه که تقریبا ۲ هزار تن است در حال نزدیک شدن به رکورد حداکثر ۲ هزار و ۸۰۰ تن طلا در زمان اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۱ میلادی است. در آن زمان ذخایر طلا و ارزی روسیه در مجموع ۴۶۰ میلیارد دلار در نزد بانک مرکزی نگهداری می شد و قرار بود که به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

البته طی دهه های اخیر ذخایر طلای روسیه از رشد ۱۰ برابری روبرو شده است و طلا به عنوان ابزاری کارآمد در برابر شوک های مالی و نابسامانی پولی در نظر گرفته می شود. به گفته برخی از کارشناسان معدن و امور مالی، معادن قابل استخراج طلای جهان تا ۲ دهه آینده  به پایان می رسند و اگر این موضوع اتفاق بیافتد قیمت شمش طلا می تواند به ۳ هزار دلار در هر اونس یا بیشتر افزایش پیدا کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید