نخست وزیر چدید عراق، چه قول‌هایی به مردم داد؟

کدخبر: ۳۲۳۵۱۸
اقتصادنیوز: نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه جدید عراق، پس از برعهده گرفتن این مسئولیت، مجموعه‌ای از تعهدات خود را پس از پذیرش این انتصاب با مردم درمیان گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «محمد توفیق علاوی» سرانجام، عصر دیروز (اول فوریه ۲۰۲۰)، به عنوان نخست‌وزیر دوره انتقالی عراق و مامور تشکیل کابینه جدید معرفی شد و «بَرهم صالح »، رئیس جمهور عراق، طی حکمی رسماً وی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد. 

وی بعد از ماه‌ها کش‌وقوس بر سر انتخاب نامزد نخست‌وزیری بین احزاب و جریان‌های سیاسی عراق، به عنوان جانشین عادل عبدالمهدی انتخاب شد که در جریان اعتراض‌های مردمی عراق و به دنبال فشارهای سیاسی و به منظور برون‌رفت از بحران پیش آمده، استعفا کرده بود تا دولت جدید تشکیل شود.

علاوی شامگاه دیروز، با حضور در کاخ ریاست‌جمهوری، حکم نخست‌وزیری را از صالح گرفت و قرار است، کابینه را در اسرع وقت تشکیل داده و فهرست اعضای آن را برای رأی اعتماد به پارلمان ارائه کند.

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، پس از دریافت حکم خود از رئیس‌جمهور، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، با ملت عراق سخن گفت و مجموعه تعهدات و برنامه‌های خود به عنوان نخست‌وزیر را برای مردم توضیح داد و ضمن حمایت از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز کشور برای اصلاح امور، به معترضان عراقی که از اول ماه اکتبر تاکنون در میدان‌های تحصن حضور داشتند، وعده داد که به مطالبات قانونی آنها رسیدگی کند.

پایگاه خبری «بغداد الیوم» با انتشار متن سخنرانی علاوی نوشت که وی پس از ذکر نام و یاد خداوند گفت: با افتخار و احساس مسئولیت تمام، وظیفه خود به عنوان نخست‌وزیر عراق برای دوره آتی را برعهده  می‌گیرم.

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه جدید عراق، در ادامه ضمن تقدیر از «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، نمایندگان، فعالان، اصناف و کلیه کسانی که به او اعتماد کردند و با مامور کردن او به تشکیل کابینه جدید، تمام تلاش خود را وقف خدمت به وطن کردند، تقدیر کرد.

وی سپس با تشکر از مرجعیت و مردم معترض و ادای احترام به روح جان باختگان چند ماه پیش طی تظاهرات‌های عراق، گفت: «این انتصاب مسئولیت تاریخی بزرگی را بر گردن من نهاد. لذا با خداوند و ملت کریم عراق عهد می‌بندم که بنابراین با خدا و ملتم با تمام توان برای خدمت به این کشور تلاش کنم و به آنها قول می دهم که خون شهدای تظاهرات‌کننده و نیروهای امنیتی هدر نخواهد رفت و کلیه متجاوزان و مجرمان بازخواست خواهند شد و برای مجازات عادلانه به دستگاه قضایی تحویل داده خواهند شد.

 سلاح کشور علیه ملت استفاده نخواهد شد و این سلاح برای دفاع از ملت و صیانت از مرزها و تقویت عزت ملی است. من در اینجا تاکید می‌کنم که با دقت پرونده‌های تحقیق درباره تظاهرات‌ها و بازخواست مسئولان به دلیل اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و نیز خشونت‌ها علیه نیروهای امنیتی و عاملان تخریب و نابودی اموال دولتی و خصوصی را پیگیری کنم.

عهد می‌بندم که به خواست خداوند و کمک شما، دولتی به دور از سهم‌خواهی‌های قومی و حزبی و گروهی تشکیل دهم که نماینده تمامی طیف‌ها و فرهنگ‌های متنوع ملت عراق باشد و مردان و زنان شایسته را در این امر مشارکت خواهم داد و هیچ نامزد تحمیلی از سوی گروه‌های سیاسی را نخواهم پذیرفت و اگر در این باره تحت فشار قرار گیرم آن را به صراحت به شما خواهم گفت.

 همچنین قول می‌دهم که یک تیم مشورتی در دفتر ‌نخست‌وزیر با مشارکت نمایندگان تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو تشکیل دهم و در اینجا اشاره می‌کنم که باید تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز برای در حمایت از اصلاح امور تا تحقق کلیه مطالبات مشروع معترضان و آغاز به کار جدی دولت ادامه یابد.

متعهد می‌شوم که برای تدارک برگزاری انتخابات زودهنگام با مشورت کلیه طرف‌های ذی‌ربط، از جمله کمیساریای عالی انتخابات و سازمان ملل و بر اساس اصول قانون اساسی و قوانین موجود تلاش کنم. قول می‌دهم از روند انتخابات حمایت می‌کنم و مقابل هرگونه دخالتی که بر برگزاری سالم و پاک و اعلام نتایج شفاف آن تاثیر گذارد و به اعتمادملت خدشه وارد کند، بایستم.

قول می‌دهم که بزرگترین فرصت‌های کاری را برای شهروندان از طریق آغاز پروژه‌های توسعه‌، صنعتی، تولیدی و مسکونی و ایجاد یک نهضت سرمایه گذاری ایجاد اصولی برای تغییر روش اقتصادی از وابسته به سرمایه گذاری به دور از تکیه به درآمدهای نفتی ایجاد کنم.

متعهد می‌شوم که به طور جدی با فساد رایج در کشور مبارزه کنم و کلیه کمیته‌های اقتصادی وابسته به گروه‌های سیاسی و غیره را منحل و پرونده‌های فساد را بدون تاخیر به دستگاه قضایی کشور ارجاع دهم.

قول می‌دهم که امنیت را برای کلیه فرزندان ملت عراق محقق سازم و سلاح را منحصر به [نیروهای امنیتی] دولت کنم و هیچ قدرتی فراتر از قدرت قانون نباشد. همچنین قول می‌دهم که از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو حفاظت کنم و زندانیان بی‌گناه را بر اساس قانون و با هماهنگی دستگاه قضایی آزاد کنم. از استفاده از گلوله علیه معترضان و سلاح‌های غیرکشنده‌ای مثل گازهای اشک‌آور نیز جلوگیری کنم.

متعهد می‌شوم  از عراق در برابر هرگونه دخالت خارجی حمایت کنم و اجازه ندهم که عراق به میدانی برای تسویه حساب‌ها و درگیری‌ها تبدیل شود.

امیدوارم که جامعه بین المللی و منطقه، به عراق در این مرحله حساس کمک کنند با این رویکرد که امنیت عراق، امنیت منطقه و جهان است به خصوص که ما همچنان با دشمنی رو به رو هستیم که در کمین ماست و آن، تروریسم است. عراق باید نقش مثبت و بی طرفانه خود در تحقق امنیت و ثبات منطقه و جهان را بازیابد. قول می‌دهم که از طریق پارلمان، فعالیت‌های خود را، از جمله اینکه چه پیشرفت هایی حاصل شده یا اینکه دولت با چه مشکلاتی مواجه است، به ملت عراق گزارش دهم.

من خواستار گفت‌وگوی فوری با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو برای همکاری در راستای تحقق مطالبات قانونی آنها بر اساس قانون اساسی هستم و شخصا نیز بر این گفت‌وگو نظارت خواهم کرد. امیدوارم که پس از توکل بر خداوند، پسران و دختران عراقی، یاور و پشتیبان باشند تا بحران‌های کشور حل شود و کشور به امنیت کامل برسد. خداوند شهدای عراق را رحمت و مجروحان را شفای عاجل عنایت کند. زنده باد عراق آزاد و دارای حاکمیت».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید