هشدار درباره مهندسی شدن لیست اصولگرایان/ حاکم بودن روابط در شورای ائتلاف بر تشتت دامن می‌زند

کدخبر: ۳۲۳۸۲۰
اقتصادنیوز: کریمی اصفهانی با تاکید بر ضرورت تعامل سازنده و رویکرد اقناعی در شورای ائتلاف گفت: مساله فقط پایداری نیست. شاید پایداری در راس باشد اما دیگران نیز بعضا همینطور عمل می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، انتخابات 98 نزدیک اما اوضاع آنطور که اصولگرایان انتظار داشتند وفق مراد نیست. اینطور که به نظر می‌رسد در نبود رقیب، رقابت‌های درون جریانی بلای جانشان شده و هیچ بعید نیست که به خود ببازند.

همانطور که انتظار می‌رفت جبهه پایداری از مواضع همیشگی و سهم‌خواهی‌های خود کوتاه نیامد و با ارائه یک فهرست 60 نفره راه خود را از شورای ائتلاف جدا کرد. به این ترتیب حساب کار دست شورای ائتلاف آمد و دیگر طیف‌های اصولگرا دریافتند که مسیرشان برای رسیدن بهارستان چندان هم هموار نیست. حال سوال اینجا است که برای عبور از این مانع چه می‌کنند؟ البته بهتر است بپرسیم که چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

تکلیف پایداری که روشن است، حال باید دید که شورای ائتلاف کمی از مواضع خود عقب می‌نشیند تا اصولگرایان بتوانند بالاخره رویای وحدت و ارائه یک لیست واحد را محقق کنند؟ بعید است. خاص آنکه علاوه بر پایداری هم در شورای ائتلاف اختلافاتی وجود دارد. احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به همین اختلافات بر ضرورت رویکرد اقناعی در شورای ائتلاف تاکید کرد.

دبیرکل جامعه اصناف گفت: «شورای ائتلاف اصولگرایان باید دقت کند و به صورت اقناعی با همه تشکلات و دست اندرکاران همکاری کند. نباید مهندسی شود و برخی نظر شخصی خود را اعمال کنند. در واقع تنها در این صورت است که اتحاد انجام می شود و به یک لیست می‌رسیم. روشن است که عملکرد غیر از این به تشتت ختم می‌شود و این‌ها باید در پیشگاه تاریخ پاسخ دهند.»

وی افزود: « نکته دیگر این است که بر اساس شاخص‌ها افراد را انتخاب کرد و نه روابط. مجلس قطعا به افراد انقلابی، به دور از فساد و رانت و این قبیل مشخصات نیاز دارد لذا باید به این شاخص‌ها توجه کرد. اگر خدای نکرده فقط روابط حاکم باشد و کار حرفه‌ای انجام نشود احتمال این خطر وجود دارد که افراد دیگری با لیست دیگر وارد شوند، وجود دارد. این توصیه موکد ما به آقایان است. البته مسائل را تاح حدی منتقل کرده‌ایم اما متاسفانه آنطور که باید و شاید گوش شنوایی وجود ندارد».

این فعال سیاسی اصولگرا درباره ارائه لیست جداگانه توسط جبهه پایداری نیز گفت: « ارائه لیست جداگانه پایداری از قبل هم مشخص بود و ما در مصاحبه‌های مختلف گفته بود. این مجموعه تقریبا هیچ وقت نتوانسته که با هیچ مجوعه‌ای خود را تطبیق دهند. دلیلش نیز آن است که فقط خودشان را مسلمان و انقلابی می‌‎دانند. کسانی هم که اینگونه فکر کرده و محدودنگر هستند نمی توانند با دیگران سازش کنند. ما پیش‌بینی این را کرده بودیم که این‌ها برای قرار گرفتن در مجموعه سهم‌خواهی می‌کنند و این خیلی بد است. هر کس که شایسته‌تر و کارامدتر است باید به مجلس برود. مجلس جای شعار نیست و جای شعور است. کار سنگینی در مجلس وجود دارد و فرد باید به درد مجلس بخورد و آن را بشناسد.»

وی افزود: « به هرحال اگر قرار باشد هر جبهه‌ای به نتیجه برسد، در راستای حرکت با دیگران و تعامل موفق خواهد شد و نمی شود که گفت لیست یکی باشد و همه متحد شوند اما فقط حرف من حاکم باشد و دیگران چیزی نگویند. در این شرایط حتما مشکلاتی ایجاد می‌شود و به لیست‌های متعدد خواهیم رسید».

کریمی‌اصفهانی در پاسخ به اینکه حالا که پایداری کوتاه نیامده احتمال همراهی شورای ائتلاف با آنان چقدر است و تحقق هدف ارائه لیست واحد چقدر ممکن است؟ گفت: « بعید می‌دانم که مجموعه‌ای بتواند با پایداری کنار آید. نه اینکه نخواهد با آن کنار آیند اما پایداری با هیچ کس کنار نمی‌آید. در واقع این ویژگی اختصاصی پایداری است. این‌ها فکر می‌کنند که کاندیداهای او از نظر تدین و انقلاب بی‌نظیر هستند. برخی مواقع به زمین هم اکتفا نمی‌کنند و می‌گویند که این افراد ما در آسمان‌ها هم از دیگران جلو هستند لذا کسی با این نوع تفکر نمی‌تواند با دیگران تعامل کند».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پایداری با این تفکر و رویکرد چقدر امکان توفیق دارد؟ گفت:« این‌ها قبلا هم توفیقی نداشته‌اند. مکرر این حرکت را انجام می‌دهند و موفق هم نیستند. اگر هم توفیق مختصری داشته باشند در مجلس اقلیتی خواهند شد که اثرگذار نیست.»

کریم اصفهانی تاکید کرد: «جدای از بحث موفقیت پایداری باید در نظر داشت که اگر با این تفکر به مجلس بروند، آنجا موفق نیستند زیرا مجلسی باید خرد جمعی را مورد توجه قرار دهد. مجلس جایی نیست که کسی به تنها یا با همراهی 10 نفر دیگر کار کند، آنجا نزدیک به 300 نماینده باید بتوانند با هم همکاری کنند. به عبارتی با این تضارب افکار نمی‌توان مجلس را اداره کرد. خیلی از افراد پایداری اصلا نمی‌دانند مجلس یعنی چه. البته فقط به پایداری نیست و برخی دیگر هم همین طور فکر می‌کنند اما بالاخره باید یک مجموعه در کنار هم کار کرده و مجلس را اداره کنند».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ارائه لیست جداگانه پایداری چه تاثیری بر توفیق مجموعه اصولگرا در انتخابات مجلس خواهد داشت؟ گفت: « قطعا ما اگر در یک تعامل سازنده و اقناعی با توجه به ویژگی‌ها لازم برای نمایندگی عمل نکنیم در مجموع به تفرق و اختلاف دامن زده‌ایم. مساله فقط پایداری نیست. شاید پایداری در راس باشد اما دیگران نیز بعضا همینطور عمل می‌کنند. تاکید من بر خود شورای ائتلاف است. باید توجه کنند و به تذکراتی که به آنان داده می‌شود دقت کنند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید