سکته انتخاباتی ترامپ/ شکست در فلوریدا به معنای پایان ترامپ خواهد بود؟

کدخبر: ۳۳۴۷۳۸
اقتصادنیوز: در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، رای دهندگان مستقل اصلی ترین نقش را در تحقق پیروزی ترامپ ایفا کردند. این قاعده در خصوص ایالت فلوریدا نیز صادق است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، نظرسنجی اخیر منتشر شده در ایالت بسیار حساس و سرنوشت ساز "فلوریدا"، نشان می دهد که ترامپ با اختلاف 4 درصد از جو بایدن رقیب خود عقب افتاده است.فلوریدا با 29 رای الکترال، یکی از تعیین کننده ترین ایالات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود. "یو اس ای" تودی در این خصوص می نویسد :

"اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال، ایالات فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را از دست بدهد، واقعا کار او تمام است! در این میان فلوریدا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. "

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که قمار ترامپ در صدور فرمان شکستن قرنطینه ، نه تنها به سود وی تمام نشده است، بلکه شکست وی را در ایالات چهارگانه ذکر شده و خصوصا فلوریدا پررنگ تر کرده است. آرای الکترال فلوریدا به تنهایی، از مجموع آرای الکترال دو ایالت میشیگان و ویسیکانسین بیشتر است! به عبارت بهتر، حتی اگر ترامپ در دو ایالت ویسیکانسین و میشیگان پیروز شود و در فلوریدا شکست بخورد، دوباره با احتساب شکست در پنسیلوانیا بازی را به بایدن خواهد باخت. فلوریدا به تنهایی دارای 29 رای الکترال است که به صورت سنتی ، به هیچ یک از دو حزب دموکرات و جمهوریخوه تعلق ندارد. به عبارت بهتر، این ایالت ، ایالتی آبی( دموکرات) یا قرمز( جمهوریخواه ) محسوب نمی شود و آرای آن در هر دوره انتخاباتی بر حسب ذائقه ری دهندگان تغییر می کند. با این حال ممکن است این بار ایالت فلوریدا، به نماد پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل نشود و بالعکس، به نماد شکست و ناکامی مطلق مبدل گردد.

اما سوال اصلی اینجاست که معیارها و فاکتورهای نارضایتی اهالی فلوریدا از ترامپ کدام موارد هستند؟نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک که نتایج آن روز چهارشنبه گذشته منتشر شد، نشان می دهد که 46 درصد ساکنان فلوریدا خواستار پیروزی بایدن و در مقابل، 42 درصد از از ترامپ حمایت می کنند. مواجهه ترامپ در مواجهه با شیوع کرونا، یکی از فاکتورهای تضعیف کننده وی در نظرسنجی اخیر است. در این نظرسنجی، 51 درصد از کل ساکنان فلوریدا، مخالف عملکرد ترامپ و 46 درصد مخالف وی هستند. در میان جمهوریخواهان ساکن این ایالت نیز 89 درصد از عملکرد ترامپ حمایت کرده اند. در میان دموکراتها نیز 87 درصد ، با اقدامات ترامپ در جریان شیوع کرونا مخالف هستند. اما نقطه آسیب اصلی ترامپ، مربوط به رای دهندگان مستقل است! جایی که در آن 57 درصد رای دهندگان مخالف عملکرد وی بوده و تنها 41 درصد از وی حمایت کرده اند. ترامپ اگر نتواند حمایت افراد مستقل را در انتخابات ایالتی فلوریدا( و دیگر ایالات) نسبت به خود جلب کند، قطعا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 شکست خواهد خورد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، رای دهندگان مستقل اصلی ترین نقش را در تحقق پیروزی ترامپ ایفا کردند. این قاعده در خصوص ایالت فلوریدا نیز صادق است.

نکته جالب توجه اینکه قمار پوپولیستی ترامپ و اصرار وی بر شکستن قرنطینه در ایالات مختلف آمریکا به مذاق رای دهندگان فلوریدا خوش نیامده است. در پایان ماه میلادی اخیر ( اوریل) ، دستور فرماندار فلوریدا مبنی بر حضور مردن در قرنطینه و تعطیلی مشاغل منقضی می شود اما 72 درصد از ساکنان فلوریدا تاکید کرده اند که دولت نباید در پایان ماه محدودیتها را از بین ببرد و تنها مشاغل بی خطر و محدود باید فعالیت خود را از سر بگیرند.

طی ماههای گذشته، بارها مشاوران انتخاباتی ترامپ به وی در خصوص تحولات فلوریدا هشدار داده بودند. در ایالت فلوریدا، نزدیک به 60 درصد از هیسپانهایی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به ترامپ رای داده بودند، این بار تاکید دارند که آرای خود را به سود نامزد رقیب وی( بایدن) به گردش در آورند. در ایالات ویسکانسین و پنسیلوانیا و میشیگان نیز هیسپانها می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.اگرچه ترامپ نسبت به تاثیرگذاری آرای هیسپانها در ایالات جنوبی و مرکزی ( که اکثر آنها به صورت سنتی به جمهوریخواهان رای می دهند ) واهمه ای ندارد، اما هیسپانها در ایالات تاثیرگذار می توانند بازی را به ضرر رئیس جمهور آمریکا تغییر دهند.

با این حال نظر سنجی های دو ماه اخیر در فلوریدا نشان می دهد که کاهش شدید محبوبیت ترامپ مربوط به رویگردانی هیسپانها از وی نیست و سالمندان این ایالت نیز به سبب سوء مدیریت کاخ سفید در مواجهه با ویروس کرونا از وی به شدت ناراضی هستند.

نظرسنجی اخیر دانشگاه کوئینیپیاک،نگرانی های ترامپ در قبال انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را تشدید کرده است. او در ایالات اوهایو، آریزونا، ویسیکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا نیز وضعیت مشابهی دارد. رئیس جمهور آمریکا امروز با بحران تمام عیاری رو به روست که مواجهه با آن آسان به نظر نمی رسد! حتی در صورت از بین رفتن ویروس کرونا و کنترل آن، بعید است که آرای از دست رفته ترامپ در نظرسنجی ها به راحتی بازگردد!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید