نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۱5 آبان آغاز هر دهه

درآمد نفتی 93 میلیارد دلاری در سال 89 /نمی‌توانند بانک مرکزی را تحریم کنند

کدخبر: ۳۷۱۲۳۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 15 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: کالری مصرفی در ایران پایین‌تر از همسایگان، درآمد نفتی 93 میلیارد دلاری در سال 89 و نمی‌توانند بانک مرکزی را تحریم کنند
درآمد نفتی 93 میلیارد دلاری در سال 89 /نمی‌توانند بانک مرکزی را تحریم کنند

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

15 آبان 1350؛ پیروزی ایران در وصول عوارض بندری نفتکش‌ها

هفته گذشته پس از سال‌ها مذاکره بالاخره از کشتی‌های نفتکش عوارض بندری وصول شد و به این ترتیب سالانه صدها میلیون ریال بر درآمد ایران افزوده شده است.

عوارض بندری یکی از مسائل اختلافی ایران و کنسرسیوم بین‌المللی نفت بود که از چند سال قبل از طرف وزارت دارایی مورد تعقیب قرار گرفت.

کنسرسیوم معتقد بود که به استناد بند «ب» ماده 35 قرارداد که گفته شده صدور مواد نفتی از حقوق گمرکی و مالیات صادراتی معاف بوده، نباید برای کشتی عوارض بندری پرداخت کند. اما از سه روز قبل از تمام کشتی‌هایی که برای بردن مواد نفتی یا سوخت‌گیری وارد بنادر ایران چون: خارک، جزیره لاوان، بندر امام حسن و یا بندر ماهشهر می‌شوند عوارض بندری وصول می‌شود به‌این ترتیب یکی از مشکلات چندین ساله حل شد و ایران به حق قانونی خود رسید.

15 آبان 1370؛ کالری مصرفی در ایران پایین‌تر از همسایگان

در مجله «گزیده مطالب آماری» که اخیرا ازسوی مرکز آمار ایران منتشرشده آمده است: میزان کالری مصرفی در ایران نسبت به کشورهای همسایه (ترکیه، عربستان سعودی، شوروی و کویت) کمتر بوده و فقط از میزان کالری مصرفی روزانه پاکستان بیشتر است.

در دوره‌های مورد بررسی که در بالا ذکر شد، سهم نان و برنج در کالری مصرفی روزانه، نسبت به هم رابطه‌ای معکوس دارند.

در زمینه شاخص‌های قیمت و کاربرد آنها در مسائل اقتصادی در این شماره «نشریه گزیده مطالب آماری» نیز آمده است: شاخص قیمت‌ها نشان می‌دهد که مقدار کالایی که در سال 1368 با یک تومان خریداری می‌شده است، در سال 1361 با پرداخت 3 ریال قابل‌خریداری بوده است.

15 آبان 1380؛ صادرات پژو 206 همزمان با عرضه داخلی

صادرات پژو 206 به خارج از کشور همزمان با عرضه این محصول در بازار داخلی آغاز شد.مهندس محمدتقی واقف، مدیر بخش قفقاز و ماوراء قفقاز شرکت ایران‌خودرو گفت: یک محموله از خودرو پژو 206 به ارمنستان صادر شده و این روند همچنان در بازارهای منطقه ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه خودرو پژو 206 از قابلیت صادراتی بالایی برخوردار است، علت این امر را جدید بودن و به روز بودن این محصول دانست.

واقف ادامه داد: این خودرو به طور همزمان در فرانسه نیز تولید می‌شود، اما قیمت تمام‌شده آن در ایران پایین‌تر است و همین امر به‌عنوان یک مزیت صادراتی ایران‌خودرو محسوب می‌شود.

درآمد نفتی 93 میلیارد دلاری در سال 89

به‌دنبال افزایش قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی در سال گذشته درآمد صادرات نفتی به حدود 93 میلیارد دلار رسید. بررسی گزارش عملکرد مالی دولت نشان می‌دهد، درآمد صادرات نفتی ایران در سال 89 به یک رکورد قابل‌توجه رسیده و عدد 93 میلیارد دلار را ثبت کرده است. درآمد صادراتی نفتی ایران در سال گذشته بیش از 22 درصد نسبت به سال 88 رشد داشته است.

نمی‌توانند بانک مرکزی را تحریم کنند

معاون ارزی بانک مرکزی می‌گوید: ما معتقدیم تحریم بانک مرکزی از طریق سازمان ملل اصلا امکان ندارد؛ چون آمریکا با برخی دولت‌ اروپایی نمی‌توانند جامعه بین‌المللی را درخصوص این نوع تحریم اقناع کند، اما ممکن است آمریکا با همکاری چند کشور اروپایی دست به چنین اقدامی بزنند که در مقابل آن باید هزینه‌های بالای آن را بپرازند، اما این اقدام احتمالی هم نمی‌تواند آسیبی به کشور وارد کند.

کمال سیدعلی می‌افزاید: نگاهی به وضعیت تجارت کشور نشان می‌دهد در این مدت نیز که تحریم به‌خصوص پس از قطعنامه چهارم تشدید شده، واردات و صادرات کشور به راحتی انجام شده است.

معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: تحریم بانک مرکزی فقط یک بازی روانی است و از اساس امکان ندارد، ولی ما در برابر هر اقدام احتمالی آمادگی کامل را داریم. روزنامه لس‌آنجلس تایمز در خبری اعلام کرده بود، روزهایی که نمایندگان مجلس آمریکا تحرکات خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران افزایش داده‌اند، آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران «به‌دلیل تاثیرات و پیامدهای احتمالی منفی آن بر بازارهای جهانی» منصرف شده‌ است.

احمدی‌نژاد: تخلف خارج از نظام بانکی رخ داد

محمود احمدی‌نژاد در جشنواره شهید رجایی گفت: اصل تخلف خارج از نظام بانکی رخ داده و باید مراقبت کرد که اجرای عدالت تحت‌تاثیر «سیاست‌بازی» و «باندبازی‌ها» قرار نگیرد.

وی اظهار کرد: از شش سال قبل اعلام کردیم که در سیستم بانکی اشکالاتی وجود دارد و باید اصلاح شود؛ اما برخی‌ها به جای اینکه دولت را در زمینه رفع این ایرادات یاری کنند، تلاش کردند تا اختیارات را از دولت بگیرند که مبادا دولت اصلاحاتی انجام دهد.

قطعه خودرو چینی نداریم

بهزاد ظهیری، مدیرعاکل ایساکو وجود قطعات چینی در نمایندگی‌های شرکت را تکذیب کرد. وی با بیان اینکه فرانسه و ترکیه اصلی‌ترین تامین‌کنندگان قطعات ایران‌خودرو به‌شمار  می‌روند و قطعات داخلی نیز با حساسیت خاص ساپکو به تولید می‌رسد، گفت: ایساکو به هیچ وجه از قطعات چینی در سیستم خدمات پس از فروش استفاده نکرده و اگر موردی مشاهده شده  است، به قطعات تقلبی با لوگوی ایساکو مربوط می‌شود.

 

  • اطلاعات 15آبان 1350
  • اطلاعات 15آبان 1370
  • اطلاعات 15آبان 1380
  • اطلاعات 15آبان 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید