نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 17آبان آغاز هر دهه

افزایش 68 درصدی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی/موافقت ایرلاین‌ها با ورود هواپیماهای قطری به ایران

کدخبر: ۳۷۱۵۷۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 17آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: توقف تولید روآ، 50 درصد فرودگاه‌های کشور غیراقتصادی هستند واقدام برای تخلیه انبار محتکران ارزاق عمومی
افزایش 68 درصدی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی/موافقت ایرلاین‌ها با ورود هواپیماهای قطری به ایران

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 آبان 1350؛ اقدام برای تخلیه انبار محتکران ارزاق عمومی

اداره حقوقی وزارت کشور امروز با حضور حقوقدانان این وزارتخانه مساله تصدی دولت و وزارت کشور را در انبارهای کالای محتکران بررسی کرد.

با تصمیماتی که در این کمیسیون اتخاذ می‌گردد، ماموران برای بیرون آوردن کالاهای مورد احتکار از انبارها اقدام کرده و در اموال محتکرین دخل و تصرف خواهند کرد. کمیته ده نفری اصناف امروز اعلام داشت که هیچ یک از واردکنندگان تخم‌مرغ از خارج نشده‌اند.

علت این خودداری آن است که تولید تخم‌مرغ در تهران از مصرف بیشتر بوده و کمیابی تخم مرغ یک وضع عمومی و زودگذر است و هر کسی تخم‌مرغ وارد کند به علت کاهش نرخ بازار ضرر خواهند کرد.

17 آبان 1360؛ اعلام نحوه محاسبه آب‌بها در تهران

 به گزارش خبرگزاری پارس سازمان آب تهران حوه محاسبه آب‌های مصرفی مشترکین تهران اعلام کرد: سازمان آب تهران یادآور شد که این تعرفه از مدت‌ها پیش تدوین شده و به هیچ عنوان تغییرات جدیدی در آن به‌وجود نیامده است. نحوه محاسبه آب‌بهای مشترکین تهرانی از این قرار است: مصرف‌کنندگانی که تا 10 مترمکعب در ماه آب مصرف کنند از بخشودگی بهای آب برخوردار خواهد بود و در صورت مصرف ماهانه بیش از 10 مترمکعب هیچ‌گونه بخشودگی شامل مصرف‌کنندگان نخواهد شد.

براساس همین گزارش نحوه محاسبه آب‌بهای مصرف‌کنندگان بیش از 10 مترمکعب به این ترتیب است که 8 مترمکعب مصرف اولیه براساس هر مترمکعب 5/7 ریال و 22 مترمکعب بعدی براساس هر مترمکعب 12 ریال و 30 مترمکعب بعدی براساس هر مترمکعب 15 ریال و 9 مترمکعب بعدی براساس هر مترمکعب 19 ریال و 250 مترمکعب بعدی که رقم مصرف را به 500 مترمکعب می‌رساند هر مترمکعب 24 ریال محاسبه خواهد شد و از 500 مترمکعب به بالا‌تر هر مترمکعب 30 ریال محاسبه خواهد شد.

7/2 میلیارد ریال هزینه 7 ماهه جنگ‌زدگان خوزستان

دفتر امور مناطق جنگی خوزستان هزینه‌های انجام‌شده برای جنگ‌زدگان را در هفت ماه گذشته به این شرح منتشر کرد:

پوشاک سیصد و دو میلیون و نهصد و پنجاه هزار ریال، کمک و مساعدت نقدی چهارصد و بیست و یک میلیون ریال

آذوقه یک میلیارد و ششصد و هشتاد و هفت میلیون ریال

کمک‌هزینه ازدواج هشتاد و یک میلیون و یکصد هزار ریال

چشم‌ روشنی و کمک هزینه نوزاد نود و چهار میلیون و دویست هزار ریال

کمک به دفتر ترمیم و مرمت دزفول برای تعمیر منازل موشک‌زده یکصد و بیست و دو میلیون ریال

17 آبان 1380؛ 50 درصد فرودگاه‌های کشور غیراقتصادی هستند

وزیر راه و ترابری گفت: بیش از 50 درصد فرودگاه‌های فعال کشور غیرضروری و غیراقتصادی هستند.

مهندس احمد خرم افزود: فعالیت هر فرودگاهی که روزانه کمتر از پنج پرواز داشته باشند، غیراقتصادی است و بسیاری از فرودگاه‌های ما روزانه با یک یا دو پرواز فعال هستند.

وی به لزوم نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی کشور پرداخت و گفت: تا سال آینده این ناوگان نوسازی می‌شود و هواپیماهایی نظیر یاک و توپولف از سیستم خارج می‌شوند.

وی با ارائه آماری از تصادفات رانندگی کشور در سال گذشته گفت: پارسال 175 هزار و 53 نفر یعنی 5/1 برابر کشته‌شدگان زلزله گیلان تلفات انسانی در جاده‌های کشور داشتیم.

17 آبان 1390؛ موافقت ایرلاین‌ها با ورود هواپیماهای قطری به ایران

وزیر راه و شهرسازی از موافقت ایرلاین‌های داخلی کشورمان با ورود هواپیمای قطری به آسمان کشور خبر داد و تصریح کرد که بنابر توافقات صورت‌گرفته قرار است که این شرکت‌ فقط پروازهای داخلی را انجام دهد.علی نیکزاد افزود: این مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

به‌نظر می‌رسد ورود هواپیماهای مدرن و مجهز قطری به آسمان کشورمان واکنشی به موج جدید فشارها و تحریم‌ها علیه شرکت‌های هواپیمایی ایران ب اشد.

وی تصریح کرد: به‌دلیل اینکه این هواپیماها سوخت را با قیمت بین‌المللی لیتری (700 تومان) دریافت می‌کنند، قیمت بلیت آنها 25 درصد بیشتر از هواپیماهایی خواهد بود که قیمت سوخت 400 تومان پرواز می‌کنند.

افزایش 68 درصدی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

به‌دلیل برداشت زیاد دولت از حساب ذخیره ارزی و فروش ارز به بانک مرکزی، فروش نرفتن کامل ارز توسط بانک مرکزی و درنتیجه رسوب آن در ترازنامه بانک مرکزی سهم دارایی خارجی از 18 درصد در ابتدای دهه 80 به حدود 68 درصد در سال‌های اخیرا افزایش یافته است. این روند منجر به رشد پایه پولی، حجم نقدینگی و نهایتا سطح عمومی قیمت‌ها منجر می‌شود.

توقف تولید روآ

سه خودروساز بزرگ کشور با تولید 806 هزار و 115 دستگاه انواع محصولات سواری طی هفت ماه امسال به رشدی 3/6 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند.

ازجمله نکات مهم آغاز تولید هفت ماهه می‌توان به دو برابر شدن تیراژ تندرو-90 و افت تولید شش خودرو ازجمله ماکسیما، ریو و سوزوکی گرندویتارا اشاره کرد.ازسوی دیگر، ایران‌خودرویی‌ها به وعده خود مبنی‌بر توقف تولید روآ عمل کرده‌اند، به‌نحوی‌که این محصول طی مهرماه امسال هیچ تولیدی نداشته است.

  • اطلاعات 17آبان 1350
  • اطلاعات 17آبان 1360
  • اطلاعات 17آبان 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید