نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 6 آذر آغاز هر دهه

طرح تولید بنز در ایران/ فعالیت‌های پتروپارس در خارج تعطیل شد/ قیمت پرطرفدارترین تبلت‌ها در بازار ایران

کدخبر: ۳۷۵۴۵۵
​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 6 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:طرح تولید بنز در ایران/ فعالیت‌های پتروپارس در خارج تعطیل شد/ قیمت پرطرفدارترین تبلت‌ها در بازار ایران
طرح تولید بنز در ایران/ فعالیت‌های پتروپارس در خارج تعطیل شد/ قیمت پرطرفدارترین تبلت‌ها در بازار ایران

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

ششم آذر 1350؛ اعلام شرایط وام به شرکت‌های تعاونی مسکن 

برای کمک به امر مسکن کارکنان کم‌درآمد دولت، مبلغ 750 میلیون ریال در اختیار بانک رهنی قرار گرفت که به شرکت‌های تعاونی مسکن سازمان‌های دولتی وام داده شود.

به موجب مقرراتی که برای اعطای این وام تدوین شده برای هر واحد مسکونی که از طریق شرکت‌های تعاونی مسکن احداث و یا خریداری گردد، حداکثر بیست و پنج هزار تومان وام با بهره 6 درصد در سال و به مدت 15 تا 20 سال پرداخت می‌شود.

6 آذر 1370؛ طرح تولید بنز در ایران

محسن رفیق‌دوست، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان گفت: طرح تولید اتومبیل بنز را در ایران به‌زودی به اجرا درمی‌آوریم و به احتمال زیاد یکی از کارخانه‌های تولید این نوع اتومبیل در تبریز ایجاد می‌شود که قرارداد آن با طرف آلمانی به امضا رسیده است و تولید آن در سال 25 هزار دستگاه خواهد بود.

6 آذر 1380؛ اجرای طرح بنیادی بازسازی و نوسازی پالایشگاه آبادان

با اجرای طرح نوسازی پالایشگاه آبادان ظرفیت این پالایشگاه به 650 هزار بشکه در روز می‌رسد. محمدرضا موسوی مجری طرح نوسازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان گفت این پالایشگاه قبل از جنگ تحمیلی روزانه 600 هزار بشکه نفت پالایشی می‌کرد که در طول جنگ به کلی صدمه دید. وی گفت: در حال حاضر نیز روزانه 400 هزار بشکه نفت خام تصفیه می‌شود که این رقم متاسفانه با تاسیسات قدیمی تصفیه می‌شود. موسوی اضافه کرد با بهره‌بردازی از فازهای دو و سه ظرفیت پالایشگاه آبادان در روز به 550 هزار بشکه در روز خواهد رسید و به‌دنبال آن طرح جامع پالایشگاه مطرح است که با تکمیل آن کل ظرفیت پالایشگاه آبادان به 650 هزار بشکه افزایش خواهد یافت. وی هزینه فاز اول طرح را 37 میلیون دلار و دویست میلیارد ریال و هزینه فاز دو را 400 میلیون دلار پیش‌بینی کرد و گفت: با این بودجه کل پالایشگاه بازسازی و نوسازی می‌شود و در مدت 3 سال با تولید فرآورده‌های مختلف کل هزینه‌ها برگشت خواهد داده شد.

فعالیت‌های شرکت پتروپارس در خارج تعطیل شد

به موجب تفاهم‌نامه‌ای که میان وزیر امور اقتصادی و دارایی و مقامات شرکت پتروپارس لیمیتد امضا شد، همه فعالیت‌های این شرکت در خارج از کشور تعطیل و مرکز آن به داخل کشور منتقل می‌شود. وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد براساس این تفاهم‌نامه شرکت پتروپارس که هم‌اکنون به عنوان شرکت ثبت شده در خارج از کشور فعالیت می‌کند، در داخل کشور به ثبت می‌رسد و همه حساب‌های بانکی آن در خارج به داخل بانک‌های منتقل می‌شود. علاوه‌بر آن همه نقل و انتقالات وجوه این شرکت را بانک‌های ایرانی انجام خواهند داد.

شرکت پتروپارس که در زمینه مدیریت طرح و پیمانکاری طرح‌های توسعه میدان‌های گازی فعالیت می‌کند. در جزایر بیریتیش ویرجین انگلستان به ثبت رسیده است. شرکت پتروپارس لیمیتد هم‌اکنون چندین قرارداد جمعا به مبلغ 5/7 میلیارد دلار را برای اجرای طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده است.

6 آذر 90؛ مدیران بانک‌های دولتی احراز صلاحیت می‌شوند

یک مقام مسوول بانک مرکزی از تلاش برای ثبات نظام پولی و بانکی خبر داد و گفت: برای حفظ حقوق سپرده‌گذاران صلاحیت حرفه‌ای مدیران بانکی ازسوی بانک مرکزی مطابق برنامه پنجم باید احراز شود. امیرحسین امین‌آزاد، مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی با اشاره به نحوه انتخاب مدیران بانکی گفت: بانک مرکزی به لحاظ قانونی اختیار انتخاب اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل را ندارد.

وی افزود: بانک‌ها عمدتا از محل سپرده‌های مردم تجهیز منابع می‌کنند این در حالی است که سهام‌داران با توجه به سهامشان اختیار تصمیم‌گیری در مجامع بانک‌ها را دارند، ولی سپرده‌گذاران هیچ نقشی ندارند.

دلار آمریکا 1380 تومان را رکورد زد

نرخ دلار در بازار آزاد دیروز رکورد جدید 1380 تومان را نیز کسب کرد. البته قیمت دلار تا بعد از ظهر با پنج تومان کاهشی 1375 تومان رسید. در این میان قیمت مرجع ریال با 16 تومان افزایش 1389 تومان رسید. شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی به 290 تمان رسیده است. برخی شنیده‌ها تزریق ارز به بازار را تایید می‌کند. رویه‌ای که در معاونت ارزی پیشین خط قرمز بود. خبر دیگر اینکه دیروز با وجود افت قیمت انس طلا در بازارهای جهانی قیمت سکه با پنج هزار تومان افزایش به 625 هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز بدون تغییر 630 هزار تومان معامله شد.

قیمت پرطرفدارترین تبلت‌ها در بازار ایران   

نام برند

مدل

ظرفیت

حدود قیمت (تومان)

Apple

iPadI-3G-wifi

64 GB

850.000

Apple

iPadII-3G-wifi

64 GB

1.250.000

Apple

iPadI-3G-wifi

16 GB

500.000

Samsung

Galaxy tab7 3G

16 GB

620.000

Samsung

Galaxy tab8.9 wifi SMS

64 GB

849.000

Samsung

Galaxy tab7 3G

32 GB

720.000

Acer

Iconia tab A500

32 GB

660.000

 

 

 

  • اطلاعات 6آذر 1350
  • اطلاعات 6آذر 1370
  • اطلاعات 6آذر 1380
  • اطلاعات 6آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید