نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از24 آبان آغاز هر دهه

هویدا خبرداد؛ سبقت رشد اقتصادی ایران از ژاپن/ طرح اراضی شهری دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند

کدخبر: ۳۷۲۹۷۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 24 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:هویدا: سبقت رشد اقتصادی ایران از ژاپن/ طرح اراضی شهری دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند/ آغاز تولید نفت از مدیران «سروش»
هویدا خبرداد؛  سبقت رشد اقتصادی ایران از ژاپن/ طرح اراضی شهری دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند

​به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 آبان 1350؛ وام مسکن بانک ملی افزایش یافت

بانک ملی ایران در اجرای سیاست جدید دولت پیرامون مسکن 500 میلیون ریال اعتبار برای پرداخت وام مسکن اختصاص داد و به هر متقاضی حداکثر یک میلیون ریال به اقساط 6 ساله و بهره 12 درصد پرداخت خواهد کرد.

در گذشته حداکثر وام مسکن بانک ملی در شعبات 250 تا 300 هزار ریال و با تایید اداره مرکزی تا 500 هزار ریال بود.

اقدام بانک ملی ایران در جهت افزایش اعتبارات مسکن و تسهیلات بازپرداخت وام بعد از تقلیل نرخ بهره وام‌های ساختمانی بانک رهنی ایران و همچنین تقلیل نرخ بهره بانک رفاه کارگران، برنامه‌های خانه‌سازی بانک رهنی و بانک رفاه پایه‌ریزی شالوده تازه‌ای در امر سیاست زمین و مسکن محسوب می‌شود.

هویدا: سبقت رشد اقتصادی ایران از ژاپن

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر گفت: با برآوردهای مقدماتی که به عمل آمده، تخمین زده می‌شود که رشد تولید ناخالص ملی به قیمت جاری قریب 17 درصد و به قیمت ثابت بیش از 14 درصد می‌باشد.

وی افزود: این بزرگ‌ترین رشد در جهان امروز ما محسوب می‌شود با این رشد ایران حتی از ژاپن هم پیشی خواهد گرفت.

فراموش نکنید در سال 1350 دریافتی جاری ارزی ما به دو میلیارد و 600 میلیون دلار می‌رسید و آخر امسال درآمد سرانه ما به حدود 400 دلار خواهد رسید.

این درآمد سرانه دیگر تناسبی با درآمدهای سرانه کشورهای آسیا «به جز ژاپن» ندارد. این خود گویای غرورآمیز یک جهش کامل اقتصادی می‌باشد.

وی تاکید کرد: فراموش نکنید اگر ملت ایران برای صنعتی شدن کشور آماده پرداخت سهم خود شده و با پرداخت قیمت حمایت لازم خود را به عمل آورده است، به هیچ وجه سودجویی را که به ضرر مصرف‌کننده باشد، تحمل نخواهد کرد.

هویدا ادامه داد: بازرگانی آزاد است و باید هم آزاد باشد، اما احتکار برای سودجویی قابل‌قبول نیست و این اشخاص در جامعه انقلابی ایران محلی ندارند.

24 آبان 1360؛ طرح اراضی شهری دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند

غلامعلی شهرکی، نماینده مردم سیستان گفت: با طرح اراضی شهری که هم‌اکنون در کمیسیون مطرح است و به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، بورس بازی از بین خواهد رفت و یکی از مشکلات مهم مسکن حل خواهد شد و با این طرح دست واسطه‌ها، دلال‌ها و زمین‌خواران کوتاه خواهد شد. زیرا به موجب این طرح در صورت تصویب به هر کس به اندازه احتیاج برای احداث خانه زمین داده می‌شود.

 

24 آبان 1380؛ آغاز تولید نفت از مدیران «سروش»

شرکت ملی نفت ایران عملیات تولید اولیه نفت در میدان بازسازی شده «سروش» را آغاز کرد.

دو سال پس از امضای اولین قرارداد بیع متقابل میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت «شل»، تولید اولیه نفت در میدان نفتی «سروش» از روز جاری آغاز شد. براساس این گزارش، بهره‌برداری از این طرح مستلزم نصب تجهیزات تولید اولیه، خطوط لوله و پایانه‌های نفتی شناور در میدان سروش بوده است.

این گزارش می‌افزاید: فاز اول طرح فوق شامل تولید روزانه 60 هزار بشکه نفت از میدان نفتی «سروش» توسط شرکت «شل» عامل قرارداد بیع متقال در این طرح است.

شرکت ملی نفت ایران پس از نصب و راه‌اندازی تجهیزات دائمی تولید، عملیات مربوط به تولید نفت را بر عهده خواهد گرفت.

عرضه 100 میلیارد ریال سهام شرکت‌های دولتی

 سازمان خصوصی‌سازی سهام تعدادی از شرکت‌ها را به میزان 100 میلیارد ریال و به‌تدریج در هفت روز آینده در بازار بورس عرضه می‌کنند.

مهدی کرباسیان، معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با قائم‌مقام وزیر تجارت ترکیه با تاکید بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: دولت اقدام جدی را در زمینه شفاف‌سازی و اصلاح امور اقتصادی کشور، افزایش سطح معیشت و اشتغال مردم و تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شروع کرده است.

وی با اشاره به نرخ کنونی مالیات بر درآمد که حدود 64 درصد است، افزود: با تصویب لایحه قانون جدید مالیات‌های مستقیم که در مجلس شورای اسلامی مراحل نهایی را طی می‌‌کند نرخ مالیات به 25 درصد کاهش خواهد یافت که تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری فراهم خواهد شد.

تبدیل 5 بندر به منطقه ویژه اقتصادی بندری

معاون امور بندری سازمان بنادر و کشتیرانی، هدف از تاسیس مناطق ویژه اقتصادی بندری را تسهیل در تخلیه و بارگیری کالا و روان‌سازی تجارت دریایی کشور بیان کرد.بهزاد سیف‌الهی گفت: برای توسعه فعالیت مناطق ویژه اقتصادی بندری، سازمان بنادر و کشتیرانی امکانات لازم را در اختیار صنایعی که با دریا ارتباط دارند، قرار می‌دهد.

وی بنادر خزر، خرمشهر، انزلی، عباس و بوشهر را از مناطق ویژه اقتصادی بندری کشور نام برد.

 

  • اطلاعات 24 آبان 1350
  • اطلاعات 24 آبان 1360
  • اطلاعات 24 آبان 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید