نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۲9آذر آغاز هر دهه

ریال را گران نکنید / نوری همدانی: در اسلام 3 شکل مالکیت وجود دارد / تعیین 50 تومان برای قیمت بنزین

کدخبر: ۳۸۰۰۲۲
​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 29 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: سپرده های ارزی ایران نزد بانک های انگلیس 2.7 میلیارد دلار /تدوین نظام اقتصاد اسلامی بزرگ‌ترین ضربه به آمریکاست / بانک و شرکت بیمه فرهنگیان تاسیس می‌شود / ایران هواپیمای مسافربری به اوکراین صادر می‌کند
ریال را گران نکنید / نوری همدانی: در اسلام 3 شکل مالکیت وجود دارد / تعیین 50 تومان برای قیمت بنزین

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 آذر 1350؛ ابتهاج: ریال را گرا نکنید

ابوالحسن ابتهاج درباره تغییر دلار و علل جهانی آن و اینکه آمریکا بحران خود را به بهترین وجه به نفع خود به پایان رسانده است، گفت: ما هم باید در تغییرات پولی خود منافع اقتصادی مملکت را در نظر داشته باشیم و تحت‌تاثیر هیچ جاروجنجال و اقدامات کاذب و راضی کردن دسته یا گروهی نباشیم منفعت اقتصادی مملکت در چنین تحول عظیم پولی جهان باید هدف بدون تردید مسوولان امر باشد. ما باید برابری فعلی دلار و ریال را حفظ کنیم و تحت جاذبه و زیبایی «ریال را گران کنیم» قرار نگیریم. چون متاسفانه با همه زیبایی و غروری که در این کار است، ضرر آن برای مملکت بی‌شمار خواهد بود.

آقای ابتهاج افزود: تثبیت نرخ فعلی عامل مهمی در تقلیل واردات و تعدیل تورم خواهد بود. اگر نرخ دلار نسبت به ریال تقلیل یابد، مثلا قیمت دلار 76.5 به 70 ریال برسد. مسلما واردات ما افزایش خواهد یافت و چه بسا کار به وارد کردن کالاهای غیرضروری بکشد و نظم فعلی بازرگانی خارجی که با زحمت بسیار به‌دست آمد برهم زده شود و فشار تورمی بیشتر شود.

در سیاست آمریکا هم این هدف یعنی تقلیل واردات و تعدیل تورم به وضوح دیده می‌شود مورد مهم‌تر اینکه اگر قیمت دلار را نسبت به ریال حفظ کنیم در ماهیت امر از صادرات حمایت فراوان به عمل آورده‌ایم و امکانات توسعه آن را فراهم ساخته‌ایم.

و از این راه هرچند ریالی که به صادرات کمک شود، قطعا قسمتی از آن به دست طبقات تولیدکننده و به‌خصوص کشاورزان خواهد رسید. افزایش صادرات یکی از هدف‌های اقتصادی ما است که با تقلیل قیمت دلار خود به خود عملی می‌شود. مثلا پتروشیمی یکی از کالاهای صادراتی ما است که متاسفانه در جهان با رقابت خشن مواجه است افزایش 16.8درصد «ین» و یا 4.61 درصد مارک، کمک جالبی به صادرات پتروشیمی محسوب می‌شود.

شوروی: کاهش ارزش دلار نشانه بحران عمیق در اقتصاد آمریکا است

خبرگزاری تاس در تفسیر قرارداد پولی 10 کشور چنین اظهار عقیده کرد: قرارداد امضا شد، ولی تناقض‌های قبل همچنان به حال خود باقی است. کاهش ارزش برابری دلار نه‌تنها ضربت شدیدی به حیثیت آمریکا وارد کرده بلکه موید بحران عمیقی است که در ساختمان اقتصادی و بازرگانی آمریکا به وجود آمده است.

این بحران معلول هزینه‌های خارج از اندازه، تورم روزافزون پول و افزایش روزافزون کسری موازنه پرداخت‌ها است.

خبرگزاری تاس اضافه کرد که قرارداد واشنگتن وجود یک «موازنه جدید قوا» را در رقابت بین کشورهای جهانی سرمایه‌داری نمایان می‌سازد و دیگر واشنگتن نمی‌تواند اراده خود را در مسائل اقتصادی به شرکای غربی خود تحمیل کند.

 

آزادسازی نوسازی در عودلاجان

نوسازی عودلاجان و اراضی گودها به وسیله بخش خصوصی آزاد شد. از این هفته در محله عرب‌ها و عودلاجان پروانه ساختمان خواهند داد. ساخت‌و‌ساز در اراضی گودها نیز پس از اجرای طرح‌های شهرداری آزاد می‌شود. کلنگ ساختمان اولین باغ وحش بزرگ تهران هفته آینده در گودها به زمین زده خواهد شد و دو طرح مهم و بزرگ شهرداری مربوط به احداث توقفگاه اتوبوس‌های مسافربری و پارک و دریاچه در اراضی گودها به‌زودی در این منطقه به مرحله اجرا درمی‌آید.

 

29 آذر 1360؛ تکذیب خرید لوازم یدکی از آمریکا

شورای‌عالی دفاع دیروز به ریاست آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، ریاست‌جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه داد. در این جلسه نحوه رویارویی سپاه اسلام با دشمن بعثی و مسائل مربوط به جبهه‌ها و جنگ مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری در پایان جلسه دیروز شورای عالی دفاع ضمن تکذیب خبر یکی از خبرگزاری‌های خارجی پیرامون تقاضای خرید لوازم یدکی هواپیماهای اف-14 از آمریکا گفت: این مساله ازسوی وزارت امور خارجه تکذیب شده و من هم آن را تکذیب می‌کنم و اعلام می‌کنم که این یک دروغ محض است.

وی گفت: ما هیچ‌گونه تقاضای خریدی نسبت به لوازم یدکی اف-چهارده و یا سایر لوازم یدکی هر یک از هواپیماها و وسائل نظامی دیگرمان از آمریکا را نکرده‌ایم نه مستقیم و نه غیرمستقیم.

در اسلام 3 شکل مالکیت وجود دارد

سمینار تهیه برنامه‌های توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور با حضور مهندس موسوی، نخست‌وزیر، دکتر محمدتقی بانکی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دکتر نمازی وزیر امور اقتصادی و دارایی، آیت‌الله حسین نوری همدانی و حجت‌الاسلام م منیرالدین حسینی نمایندگان حوزه علمیه قم و کارشناسان و مشاوران سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها در محل این سازمان برگزار شد.

آیت‌الله حسین نوری، نماینده حوزه علمیه قم برای مشاوره در برنامه‌ریزی و تدوین زیرساخت اقتصاد کشور طی سخنانی به تشریح ویژگی‌های اقتصاد اسلامی و مقایسه آن با نظام‌های اقتصادی کاپیتالیستی و سوسیالیستی پرداخت و گفت: ویژگی مهم اقتصاد اسلامی در این است که باید در پایه‌ریزی آن کلیه موازین دین مبین اسلام رعایت شود و برای به‌کارگیری این موازین روحیه ایثار، فداکاری و پایداری لازم، آیت‌الله نوری در مورد مالکیت در اسلام گفت: برخلاف نظام‌های سرمایه‌داری و سوسیالیستی که مالکیت در آنها یک شکل بیشتر ندارد و اگر در آنها استثنایی باشد از روی ناچاری خواهد بود. در اسلام سه شکل مالکیت وجود دارد که در مقابل هم هستند: اول مالکیت فردی که هر کس در مقابل کار مشروعی که می‌کند، مالک بر دستاورد آن است. دیگر مالکیت حکومتی که طبق آن اموال مربوطه در اختیار حکومت است و سوم مالکیت عمومی یا ملی است که ملت مسلمان مالک این‌گونه اموال خواهد بود.

و نکته حائز اهمیت این است که براساس اقتصاد اسلامی فقیه بر هر سه نوع مالکیت نظارت و کنترل خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد» برخلاف نظام اقتصادی سوسیالیستی و سرمایه‌داری مساله اصلی در اقتصاد اسلامی روشن کردن مساله توزیع قبل از تولید و توزیع بعد از تولید است.

همچنین برخلاف نظام سرمایه‌داری، نظام اقتصاد اسلامی آزادی را نامحدود نمی‌داند بلکه مسلمین در تولید، افزایش ثروت و مصرف محدودند.

نظام اقتصاد اسلامی بزرگ‌ترین ضربه به آمریکا است

دکتر محمدتقی بانکی، ‌وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به علت وابسته بودن کشور به آمریکا بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران خیلی از کسانی که در رابطه با آمریکا بودند یا به‌دست مردم قهرمان ایران مجازات شدند و یا فرار کردند و درنتیجه مقداری نظام به هم خورد و تولیدات به‌طور طبیعی کاهش پیدا کرد و این کاهش با تحریم اقتصادی و بروز جنگ تحمیلی تشدید شد.

از آنجایی که آمریکا ساخت و بافت اقتصاد ما را می‌داند، همیشه در این فکر خواهد بود که به ما ضربه بزند؛ از این رو ما باید حتی‌المقدور برخلاف جهت آمریکا عمل کنیم.

وی افزود: چون آمریکا میزان وابستگی ما را می‌داند، از این نظر در فکر سوء‌استفاده علیه ایران خواهد بود. بزرگ‌ترین کاری که باید انجام می‌ددیم عوض کردن ساخت اقتصاد جامعه بود. شورای اقتصاد با توجه به مساله ساخت سازمانی اقتصاد در ایران شروع به کار کرد.

خودکفایی تورم را حل می‌کند

محمدتقی بانکی ادامه داد: تورم کلا بالا رفتن قیمت‌ها است. اما عواملی که باعث این تورم می‌شود، زیاد است. تورمی که ما را زجر می‌دهد وابستگی به خارج است که یک نوع تورم وارداتی است. بنابراین مهار این نوع تورم با رسیدن به خودکفایی حل خواهد شد.

تورم خارجی را نیز از راه افزایش تولید داخلی، ملی کردن تجارت خارجی و کنترل آن می‌توان حل کرد.

اما دومین عامل که با آن روبه‌رو هستیم رشد حجم پول است که باعث تورم شده است و این از اثرات رژیم گذشته و دولت شریف امامی است.

مادامی که این حجم پول در اختیار مردم است، این تورم نیز وجود دارد و برای خنثی کردن آن موثرترین راه در شرایط فعلی کنترل نظام توزیع است که هم‌اکنون توسط ستاد بسیج اقتصادی این کار انجام می‌شود و باید هرچه بیشتر در امر توزیع دقت شود.

نقش کمیته‌های دهگانه در اقتصاد کشور

دکتر بانکی در پاسخ این سوال که نقش کمیته‌های دهگانه در اقتصاد کشور چگونه است و سیاست‌ آینده اقتصادی کشور را چگونه می‌بینید؟ گفت: کلا امید ما برای رسیدن به استقلال اقتصادی در این کمیته‌هاست که کارشان را هرچه زودتر شروع کنند.

اهمیت تشکیل این کمیته‌ها به‌ حدی است که می‌توانیم بزرگ‌ترین ضربه را با تدوین نظام اقتصاد اسلامی به آمریکا وارد کنیم.

لذا ما معتقدیم با حمایتی که از ما می‌شود، می‌توانیم کار کمیته‌های دهگانه را به اتمام برسانیم. این کمیته‌ها عبارتست از:

  1. کمیته بررسی ماهیت و حدود شیوه‌های فعالیت بخش تعاونی
  2. کمیته بررسی ماهیت و حدود شیوه‌های فعالیت بخش خصوصی
  3. کمیته بررسی ماهیت و حدود شیوه‌های فعالیت بخش دولتی
  4. کمیته بررسی سیستم توزیع کالا و اصلاح آن
  5. کمیته بررسی سیستم بانکی و نحوه اسلامی کردن آن و مشارکت بانکی در فعالیت‌های تولیدی
  6. کمیته بررسی سیستم مالیاتی و اصلاح آن
  7. کمیته بررسی و تصویب نظام برنامه‌ریزی کشور
  8. کمیته بررسی نظام بودجه‌ریزی و تغییر آن به بودجه عملیاتی
  9. کمیته بررسی و اصلاح نظام نظارت بر مصرف بودجه
  10. کمیته تعیین هدف‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور

پس از اینکه شورای اقتصاد تصویب کرد از کارشناسان حوزه علمیه نیز استفاده شود. خدمت آیت‌الله منتظری رسیدیم و پیام نخست‌وزیر را تقدیم کردیم و ایشان نیز آیت‌الله حسین نوری را برای اظهارنظر و مشارکت در کار تدوین کمیته‌های زیرساخت کردند.

درنتیجه برای اولین بار یک مشارکت ارگانیک بین حوزه علمیه و دولت برای به زانو درآوردن آمریکا انجام می‌شود.

29 آذر 1380؛ یکسان‌سازی نرخ ارز و هدفمندی یارانه‌ها اولویت بودجه 1381

آقای سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری روز یکشنبه دوم دی‌ماه لایحه بودجه 211 هزار میلیارد ریالی سال 1381 کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند.

لایحه بودجه سال 1381 سومین لایحه بودجه‌ای است که در چارچوب قانون برنامه سوم توسعه تدوین می‌شود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، یکسان‌سازی نرخ ارز هدفمند کردن یارانه‌ها، نوین شدن ساختار بودجه و رشد قابل‌توجه هزینه‌های عمرانی از مهم‌ترین تغییرات لایحه بودجه سال آینده نسبت به لوایح مشابه سال‌های گذشته است.

سپره‌های ارزی ایران نزد بانک‌های انگلیس به2.7 میلیارد ریال رسید

جدیدترین گزارش آماری بانک مرکزی انگلیس نشان می‌دهد در سه ماه سوم سال جاری میلادی حجم سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌های انگلیس تقریبا در سطح سه ماهه دوم این سال باقی مانده است.

بر پایه این گزارش، سپرده‌ ارزی ایران نزد بانک‌های انگلیسی در پایان سپتامبر معادل یک میلیارد و 235 میلیون دلار گزارش کرده است. این میزان در انتهای سه ماهه دوم سال 2001 معادل یک میلیارد و 220 میلیون دلار بود.

6 فاز جدید پارس جنوبی به مناقصه می‌رود

فاز‌های 9 تا 14 میدان گازی پارس‌جنوبی به‌زودی به مناقصه رفته و با انتخاب پیمانکار، وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

با اجرای فازهای 6، 7 و 8 حدود 80 میلیون مترمکعب گاز ترش برای تزریق در حوزه نفتی آغا جاری و 2/1 میلیون تن گاز مایع در سال برای صادرات و 120 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات تولید می‌شود.

تعیین 50 تومان برای قیمت بنزین

قیمت بنزین در سال 81 براساس 10 درصد افزایش سالانه 500 ریال تعیین شده است.

حسن رمضانیان‌پور، نماینده مردم شهرضا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اصلاح قانون مالیات‌ها که تا هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی طی ماه‌های متمادی مورد بررسی قرار گرفت تحقیقات قابل ملاحظه و معافیت‌های زیادی برای مشاغل، درآمد شرکت‌ها، حقوق کارکنان در نظر گرفته شد که شاید در وهله اول این گونه به‌نظر برسد که این گونه معافیت‌ها ممکن است درآمد مالیاتی را کاهش دهد.

چرخ‌دنده 57 تنی در ذوب‌آهن ساخته شد

با همت و توان کارشناسان داخلی، اولین چرخ‌دنده آسیاب‌های واحد تغلیظ مس سرچشمه، با ریخته‌گری 135 تن فولاد آلیاژی خاص، در ذوب‌آهن اصفهان طراحی و ریخته‌گری شد.

این چرخ‌دنده که بزرگ‌ترین چرخ‌دنده موجود در کشور است 8 متر قطر و 1/1 متر ارتفاع دنده دارد که پس از دستیابی به تکنولوژی و دانش فنی ساخت چرخ‌دنده‌های فوق‌سنگین توسط شرکت «سایا» وابسته «تکادو» و استفاده از امکانات فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان، طراحی و با موفقیت ریخته‌گری شد.

درحالی‌که قبلا از آمریکا و کانادا وارد می‌شد و صرفه‌جویی ارزی آن حدود یک میلیون دلار است.

بانک و شرکت بیمه فرهنگیان تاسیس می‌شود

مدیرکل تعاون وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: بانک و شرکت بیمه فرهنگیان در کشور تاسیس می‌شود.

محمدمهدی شاه‌حسینی گفت: در پی تصویب قانون ایجاد بانک خصوصی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است که صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تعاونی فرهنگیان به‌عنوان هیات موسس یک بانک خصوصی (فرهنگیان) قرار گیرند.

وی گفت: درخواست تاسیس این بانک با نام فرهنگیان به این بانک ارائه شده و در نظر است سهام بانک را به فرهنگیان عرضه کنیم.

ایران هواپیمای مسافربری به اوکراین صادر می‌کند

به زودی 5 فروند هواپیمای ایران 140 به اوکراین صادر می‌شود. بهزاد مظاهری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گروهی از کارشناسان و مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نمایندگان کشور سازنده این نوع هواپیما برای ارائه تضمین‌های لازم در اوکراین به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه هواپیمای ایران 140 هم‌اکنون از استانداردهای بین‌المللی نیز برخوردار است و بازار خوبی در جهان دارد، گفت: حدود 300 فروند هواپیمای آنتونف 24 که از نظر کارآیی شبیه ایران 140 برخوردار است دچار فرسودگی شده است که به‌زودی از رده خارج می‌شود و هواپیمای ایران 140 به‌عنوان جایگزین نخست آن مطرح است.

 

29 آذر 1390؛ تغییر سیاست فروش سکه

با اعلام بانک مرکزی از امروز سیاست نقدی فروش سکه به پیش‌فروش تغییر کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌دلیل بروز مشکلاتی در توزیع نقدی شمس و مسکوک طلا متوقف و اقدام به پیش‌فروش آن به‌صورت نامحدود در تمام شعب ملی خواهد کرد. به‌دنبال انتشار این خبر از قیمت سکه در بازار 30 هزار تومانی کاسته شد و صف‌های خرید در بازار آتی به صف‌های فروش تغییر وضعیت داد. تغییر سیاست فروش سکه پس از آن صورت گرفت که مردم برای دریافت سکه به شعب بانک‌ها هجوم آوردند و قیمت سکه در بازار آتی تا مرز 800 هزار تومان بالا رفت.

رکورد 1450 تومانی برای دلار

در بازار ارز دیروز (28/9/90) قیمت دلار آمریکا با افزایش 40 تومانی تا 1440 تومان گران شد. قیمت دلار در بازار آزاد البته تا 1450 تومان نیز افزایش یافته بود که با تزریق دلار از طریق پیش‌فروش برای امروز با نرخ 1420 تومان توسط برخی عوامل بانک مرکزی در بازار قیمت تا 1440 تومان در صرافی‌های مجاز و تا 1430 تومان در بین دلالان افت کرد.

نیکزاد: به هیچ وجه نمی‌گذاریم قیمت مسکن افزایش یابد

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح 5900 واحد مسکونی مهر در اردبیل که با حضور رئیس‌جمهور انجام شد، اعلام کرد: تا پایان دولت دهم به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد قیمت مسکن افزایش پیدا کند. علی نیکزاد تاکید کرد: هدف دولت توازن بین عرضه و تقاضای مسکن است.

  • اطلاعات 29 آذر50
  • اطلاعات 29 آذر60
  • اطلاعات 29 آذر90
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید